SV Juk­ka Sil­vast

Kaik­ki au­ton­val­mis­ta­jat ei­vät us­ko kaa­suun voi­man­tuot­ta­ja­na, mut­ta pro­jek­ti­pääl­lik­kö Har­ri Rait­ti­la Win­No­val­ta us­koo sen tu­le­vai­suu­teen.

– Se on yk­si hyvä vaih­to­eh­to, sil­lä polt­to­ai­ne­puo­lel­le tu­lee kui­ten­kin tu­le­vai­suu­des­sa ra­joit­tei­ta, hän sa­noo.

Rait­ti­la on ve­tä­nyt Win­No­vas­sa ope­tus­työn ohes­sa han­ket­ta kaa­su­käyt­töis­ten ajo­neu­vo­jen käy­tön ja tie­toi­suu­den li­sää­mi­sek­si. Run­sas viik­ko sit­ten jär­jes­tet­tiin Po­ris­sa kak­si­vuo­ti­sen hank­keen pää­tös­se­mi­naa­ri Sa­ta­kun­nan alu­een au­to­tek­nii­kan ja lo­gis­tii­kan opet­ta­jil­le. Puu­vil­lan kaup­pa­kes­kuk­sen piha-alu­eel­le oli tuol­loin aa­mu­kah­vil­le kut­sut­tu myös kor­jaa­mo­a­lan yrit­tä­jiä tu­tus­tu­maan ka­lus­toon.

Win­No­va on ra­ken­ta­nut toi­mi­ti­lois­saan koe- ja esit­te­ly­mie­les­sä yh­den ben­sii­ni­käyt­töi­sen ja yh­den die­sel­käyt­töi­sen au­ton toi­mi­maan myös kaa­sul­la.

Rait­ti­la sa­noo, et­tä tie­toi­suus die­sel­tek­nii­kan mah­dol­li­suuk­sis­ta muu­tok­siin on ko­vin vä­hän tie­det­ty, sen si­jaan iso­ja ben­sii­ni­käyt­töi­siä muu­te­taan Suo­men­kin mark­ki­noil­la koko ajan kaa­su­toi­mi­sik­si.

Am­mat­ti­o­pis­to muut­ti MB CLK 320 -mal­li­sen, kuu­si­sy­lin­te­ri­sen au­ton kaa­sul­la toi­mi­vak­si. Kus­tan­nuk­set oli­vat 3 500 eu­roa. Jär­jes­tel­mä puo­lit­ti ky­sei­sen ajo­neu­von polt­to­ai­ne­kus­tan­nuk­set.

– Die­se­lin muun­to on pyö­re­äs­ti ton­nin kal­liim­pi. Täy­tyy näis­sä muun­nok­sis­sa muis­taa, et­tä vie­lä val­tio tu­lee tu­han­nel­la eu­rol­la.

Rait­ti­la se­lit­tää, et­tä die­sel-tek­niik­ka vaa­tii uu­den moot­to­ri­noh­jau­syk­si­kön au­toon, sil­lä die­sel-jär­jes­tel­män ja kaa­su­jär­jes­tel­män täy­tyy ns. kes­kus­tel­la kes­ke­nään koko ajan. Moot­to­ri ei muu­tu mis­sään vai­hees­sa täy­del­li­ses­ti kaa­sul­la toi­mi­vak­si toi­sin kuin ben­sii­ni­ver­si­ot . Moot­to­ri­noh­jau­syk­sik­kö tuo die­sel­moot­to­reil­le li­sä­kus­tan­nuk­sia, ja tä­män li­säk­si jo­kai­sel­le moot­to­ri­tyy­pil­le täy­tyy ol­la oman­lai­sen­sa oh­jau­syk­sik­kö.

Op­pi­lai­tos on odot­ta­nut, mil­lai­sel­la pä­te­vöit­tä­mis­kou­lu­tuk­sel­la alal­le voi kou­lut­taa kaa­su­au­to­jen tek­niik­kaa kor­jaa­via ja huol­ta­via am­mat­ti­lai­sia. Kou­lut­ta­ja­na se ot­tai­si tä­män suun­nan mie­lel­lään kou­lu­tu­soh­jel­maan.

– Odo­tim­me, et­tä kah­den vuo­den hank­keen ai­ka­na tä­hän oli­si saa­tu vas­tauk­sia, mut­ta ei saa­tu.

Rait­ti­la ker­too, et­tä kaa­su­tek­nii­kan ja säh­kö­tek­nii­kan kor­jaa­mo­toi­min­ta vaa­tii tur­val­li­suut­ta eri lail­la kuin ta­val­li­nen au­to­na­sen­nus. Hän us­koo, et­tä kun ky­sy­mys on liik­ku­vaan kaa­su­ka­lus­toon liit­ty­vis­tä asen­nuk­sis­ta, kor­jaa­mo­toi­min­nan mää­räys­vaa­ti­muk­set tu­le­vat vie­lä suo­ra­vii­vais­tu­maan.