Dieselinkin saa kaasulle
Tekniikka maksaa bensiinimoottorimuunnosta hieman enemmän.
SV Jukka Silvast
Kaikki autonvalmistajat eivät usko kaasuun voimantuottajana, mutta projektipäällikkö Harri Raittila WinNovalta uskoo sen tulevaisuuteen.
– Se on yksi hyvä vaihtoehto, sillä polttoainepuolelle tulee kuitenkin tulevaisuudessa rajoitteita, hän sanoo.
Raittila on vetänyt WinNovassa opetustyön ohessa hanketta kaasukäyttöisten ajoneuvojen käytön ja tietoisuuden lisäämiseksi. Runsas viikko sitten järjestettiin Porissa kaksivuotisen hankkeen päätösseminaari Satakunnan alueen autotekniikan ja logistiikan opettajille. Puuvillan kauppakeskuksen piha-alueelle oli tuolloin aamukahville kutsuttu myös korjaamoalan yrittäjiä tutustumaan kalustoon.
WinNova on rakentanut toimitiloissaan koe- ja esittelymielessä yhden bensiinikäyttöisen ja yhden dieselkäyttöisen auton toimimaan myös kaasulla.
Raittila sanoo, että tietoisuus dieseltekniikan mahdollisuuksista muutoksiin on kovin vähän tiedetty, sen sijaan isoja bensiinikäyttöisiä muutetaan Suomenkin markkinoilla koko ajan kaasutoimisiksi.
Ammattiopisto muutti MB CLK 320 -mallisen, kuusisylinterisen auton kaasulla toimivaksi. Kustannukset olivat 3 500 euroa. Järjestelmä puolitti kyseisen ajoneuvon polttoainekustannukset.
– Dieselin muunto on pyöreästi tonnin kalliimpi. Täytyy näissä muunnoksissa muistaa, että vielä valtio tulee tuhannella eurolla.
Raittila selittää, että diesel-tekniikka vaatii uuden moottorinohjausyksikön autoon, sillä diesel-järjestelmän ja kaasujärjestelmän täytyy ns. keskustella keskenään koko ajan. Moottori ei muutu missään vaiheessa täydellisesti kaasulla toimivaksi toisin kuin bensiiniversiot . Moottorinohjausyksikkö tuo dieselmoottoreille lisäkustannuksia, ja tämän lisäksi jokaiselle moottorityypille täytyy olla omanlaisensa ohjausyksikkö.
Oppilaitos on odottanut, millaisella pätevöittämiskoulutuksella alalle voi kouluttaa kaasuautojen tekniikkaa korjaavia ja huoltavia ammattilaisia. Kouluttajana se ottaisi tämän suunnan mielellään koulutusohjelmaan.
– Odotimme, että kahden vuoden hankkeen aikana tähän olisi saatu vastauksia, mutta ei saatu.
Raittila kertoo, että kaasutekniikan ja sähkötekniikan korjaamotoiminta vaatii turvallisuutta eri lailla kuin tavallinen autonasennus. Hän uskoo, että kun kysymys on liikkuvaan kaasukalustoon liittyvistä asennuksista, korjaamotoiminnan määräysvaatimukset tulevat vielä suoraviivaistumaan.