Tui­ja Saa­ri­nen

Polt­to­ai­neen hin­nan­nou­su ja ko­ro­na­vuo­sien ai­heut­ta­ma mat­kus­ta­ja­ka­to hei­jas­tu­vat myös ELY-kes­kus­ten kil­pai­lut­ta­man lin­ja-au­to­lii­ken­teen tar­jous­hin­toi­hin. Tuo­rein esi­merk­ki on Rau­ma–Eu­ra–Sä­ky­lä -yh­teys­vä­lin tar­jous­kil­pai­lu, jos­sa hin­ta­ta­so ylit­ti ar­vi­oi­dun noin 50 000 eu­rol­la.

Vas­taa­va ke­hi­tys on näh­tä­vil­lä muu­al­la­kin kuin Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kuk­sen alu­eel­la, jo­hon Sa­ta­kun­ta­kin kuu­luu.

– Yrit­tä­jät ei­vät tie­dä, mi­hin polt­to­ai­neen hin­ta­ke­hi­tys me­nee, ja las­ke­vat tar­jouk­siin va­raa. Li­säk­si ko­ro­na-ai­ka­na mat­kus­tus on vä­hen­ty­nyt niin pal­jon, et­tä lip­pu­tu­lo­jen osuut­ta ha­lu­taan siir­tää tar­jous­hin­taan, to­te­aa jouk­ko­lii­ken­teen asi­an­tun­ti­ja Soi­le Kos­ke­la Var­si­nais-Suo­men ELY-kes­kuk­ses­ta.

Elin­kei­no-, lii­ken­ne- ja ym­pä­ris­tö­kes­kuk­set tu­ke­vat yh­des­sä kun­tien kans­sa jouk­ko­lii­ken­net­tä kau­pun­ki­seu­dut ylit­tä­vil­lä rei­teil­lä, joil­la ei syn­ny riit­tä­vää pal­ve­lu­tar­jon­taa mark­ki­noi­den eh­doil­la. Sa­ta­kun­nas­sa täl­lai­sia reit­te­jä ovat Rau­ma–Eu­ra–Sä­ky­lä -rei­tin ohel­la Rau­ma–Py­hä­ran­ta–Uu­si­kau­pun­ki, Pori–Eu­ra­jo­ki–Rau­ma, Me­ri­kar­via–Pori ja Kan­kaan­pää–Pori.

Rau­ma–Py­hä­ran­ta–Uu­si­kau­pun­ki -rei­til­lä käyn­nis­tyi tä­män kuun al­ku­puo­lel­la uu­si so­pi­mus­kau­si. Hin­ta­ta­so oli Kos­ke­lan mu­kaan täs­sä­kin tar­jous­kil­pai­lus­sa sel­ke­äs­ti kor­ke­am­pi kuin edel­li­sel­lä tar­jous­kier­rok­sel­la.

Eten­kin seu­dul­li­sil­la ja maa­seu­tu­tyyp­pi­sil­lä lin­joil­la mat­kus­ta­ja­mää­ris­sä ei ol­la lä­hel­lä­kään nor­maa­lia. Iso ky­sy­mys kuu­luu­kin, pa­lau­tu­vat­ko jouk­ko­lii­ken­teen mat­kus­ta­ja­mää­rät pan­de­mi­aa edel­tä­väl­le ta­sol­le.

– Yrit­tä­jät poh­ti­vat, pa­laa­vat­ko mat­kus­ta­jat au­toi­hin. Ti­lan­ne on ken­ties muut­tu­nut sel­lai­sek­si, et­tä ih­mi­set te­ke­vät ai­na­kin osan vii­kos­ta ko­to­na töi­tä. Vie­lä ei osa­ta näh­dä ko­ko­nais­ku­vaa, ol­laan lii­an lä­hel­lä ko­ro­na-ai­kaa.

Mi­kä­li huo­les­tut­ta­va ke­hi­tys jat­kuu, on val­ti­o­val­lan myön­net­tä­vä jul­ki­seen lii­ken­tee­seen li­sä­tu­kea, tai muus­sa ta­pauk­ses­sa ELY-kes­kuk­set jou­tu­vat su­pis­ta­maan hal­lin­noi­man­sa so­pi­mus­lii­ken­teen vuo­ro­ja.

ELY-kes­kus­ten kil­pai­lut­ta­mas­sa jouk­ko­lii­ken­tees­sä lii­ken­teen­har­joit­ta­ja saa lip­pu­tu­lot. Mat­kus­ta­jan kuk­ka­ros­sa hin­nan­nou­su ei näy, sil­lä ELY-kes­kus mää­rit­tää lii­ken­teen­har­joit­ta­jal­le mak­si­mi­hin­nat, ei­kä hin­to­ja ole vuo­siin nos­tet­tu.

– Olem­me to­sin han­ka­las­sa ti­lan­tees­sa, kun ih­mi­siä pi­täi­si hou­ku­tel­la lin­ja-au­ton kyy­tiin ja toi­saal­ta kus­tan­nuk­set kas­va­vat koko ajan.

Rau­ma–Eu­ra–Sä­ky­lä -lin­jaa kos­ke­vaan tar­jous­kil­pai­luun tuli hie­man yl­lät­täin ai­no­as­taan yk­si tar­jous.

– Yleen­sä näi­hin tar­jous­kil­pai­lui­hin tu­lee ai­na­kin vii­si tar­jous­ta. En osaa sa­noa, mik­si tämä koh­de ei mui­ta kiin­nos­ta­nut, to­te­aa Kos­ke­la.

Lii­ken­teen­har­joit­ta­jan ni­meä ei vie­lä an­net­tu jul­ki­suu­teen. Rau­man kau­pun­gin osuus kus­tan­nuk­sis­ta on noin 129 000 eu­roa vuo­si­ta­sol­la.