Linja-autoliikenteen tarjouksiin lasketaan nyt varaa
ELY-keskusten sopimusliikenteen kustannukset nousussa.
Tuija Saarinen
Polttoaineen hinnannousu ja koronavuosien aiheuttama matkustajakato heijastuvat myös ELY-keskusten kilpailuttaman linja-autoliikenteen tarjoushintoihin. Tuorein esimerkki on Rauma–Eura–Säkylä -yhteysvälin tarjouskilpailu, jossa hintataso ylitti arvioidun noin 50 000 eurolla.
Vastaava kehitys on nähtävillä muuallakin kuin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella, johon Satakuntakin kuuluu.
– Yrittäjät eivät tiedä, mihin polttoaineen hintakehitys menee, ja laskevat tarjouksiin varaa. Lisäksi korona-aikana matkustus on vähentynyt niin paljon, että lipputulojen osuutta halutaan siirtää tarjoushintaan, toteaa joukkoliikenteen asiantuntija Soile Koskela Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.
Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukset tukevat yhdessä kuntien kanssa joukkoliikennettä kaupunkiseudut ylittävillä reiteillä, joilla ei synny riittävää palvelutarjontaa markkinoiden ehdoilla. Satakunnassa tällaisia reittejä ovat Rauma–Eura–Säkylä -reitin ohella Rauma–Pyhäranta–Uusikaupunki, Pori–Eurajoki–Rauma, Merikarvia–Pori ja Kankaanpää–Pori.
Rauma–Pyhäranta–Uusikaupunki -reitillä käynnistyi tämän kuun alkupuolella uusi sopimuskausi. Hintataso oli Koskelan mukaan tässäkin tarjouskilpailussa selkeästi korkeampi kuin edellisellä tarjouskierroksella.
Etenkin seudullisilla ja maaseututyyppisillä linjoilla matkustajamäärissä ei olla lähelläkään normaalia. Iso kysymys kuuluukin, palautuvatko joukkoliikenteen matkustajamäärät pandemiaa edeltävälle tasolle.
– Yrittäjät pohtivat, palaavatko matkustajat autoihin. Tilanne on kenties muuttunut sellaiseksi, että ihmiset tekevät ainakin osan viikosta kotona töitä. Vielä ei osata nähdä kokonaiskuvaa, ollaan liian lähellä korona-aikaa.
Mikäli huolestuttava kehitys jatkuu, on valtiovallan myönnettävä julkiseen liikenteeseen lisätukea, tai muussa tapauksessa ELY-keskukset joutuvat supistamaan hallinnoimansa sopimusliikenteen vuoroja.
ELY-keskusten kilpailuttamassa joukkoliikenteessä liikenteenharjoittaja saa lipputulot. Matkustajan kukkarossa hinnannousu ei näy, sillä ELY-keskus määrittää liikenteenharjoittajalle maksimihinnat, eikä hintoja ole vuosiin nostettu.
– Olemme tosin hankalassa tilanteessa, kun ihmisiä pitäisi houkutella linja-auton kyytiin ja toisaalta kustannukset kasvavat koko ajan.
Rauma–Eura–Säkylä -linjaa koskevaan tarjouskilpailuun tuli hieman yllättäin ainoastaan yksi tarjous.
– Yleensä näihin tarjouskilpailuihin tulee ainakin viisi tarjousta. En osaa sanoa, miksi tämä kohde ei muita kiinnostanut, toteaa Koskela.
Liikenteenharjoittajan nimeä ei vielä annettu julkisuuteen. Rauman kaupungin osuus kustannuksista on noin 129 000 euroa vuositasolla.