Mark­ku Uha­ri / STT

Vi­ra­no­mai­set va­rau­tu­vat sam­mut­ta­maan maan­tei­den va­lo­ja osas­sa Suo­mea es­tääk­seen säh­kö­pu­laa tu­le­va­na tal­ve­na.

Väy­lä­vi­ras­to ker­too tie­dot­tees­saan, et­tä tiet­ty­jen maan­tie­o­suuk­sien va­lais­tus saa­te­taan kat­kais­ta säh­kön ku­lu­tus­pii­kin hil­lit­se­mi­sek­si. Suo­mes­sa on jo sam­mu­tet­tu ka­tu­va­lo­ja vä­hä­lii­ken­tei­sil­tä alu­eil­ta yö­ai­kaan. Vi­ras­ton mu­kaan nyt on teh­ty li­sä­val­mis­te­lu­ja, jot­ta va­lo­ja saa tar­peen vaa­ties­sa sam­mu­tet­tua ai­em­paa laa­jem­min.

Väy­lä­vi­ras­ton ja ely-kes­kus­ten vas­tuul­la ole­va tie­verk­ko on noin 78  000 ki­lo­met­riä, ja sii­tä noin 12  000 ki­lo­met­riä on va­lais­tu. Vi­ras­to las­kee, et­tä tie­va­lais­tus tar­vit­see nor­maa­lis­ti noin 43 me­ga­wat­tia. Jos sii­tä sam­mu­te­taan puo­let, voi­daan sääs­tää noin vii­si pro­sent­tia ku­lu­tus­hui­pun mah­dol­li­ses­ta 400 me­ga­wa­tin te­ho­va­jauk­ses­ta Suo­mes­sa.

–  Mah­dol­li­sen tal­ven pak­kas­jak­son tai ener­gi­a­tuo­tan­non häi­ri­ön ai­ka­na voi­daan jou­tua ti­lan­tee­seen, jos­sa säh­kön­tuo­tan­to ei rii­tä kat­ta­maan tar­vet­ta, väy­län­pi­don toi­mi­a­la­joh­ta­ja Vir­pi Ant­ti­la sa­noo tie­dot­tees­sa.

Kat­kot ajoi­tet­tai­siin Väy­lä­vi­ras­ton mu­kaan tar­vit­ta­es­sa ku­lu­tus­huip­pu­ai­koi­hin, eli aa­mu­seit­se­män ja yh­dek­sän vä­lil­le sekä il­ta­päi­väl­lä vä­lil­le 16–19.

Tur­val­li­suus­syis­tä va­lo­jen sam­mu­tus­ta py­ri­tään vält­tä­mään taa­ja­mis­sa, jos­sa on pal­jon ke­vyt­tä lii­ken­net­tä. Li­säk­si aa­mu­sam­mu­tuk­sia väl­tet­täi­siin myös kou­lu­jen lä­his­töl­tä.

Tie­tur­val­li­suu­den joh­ta­va asi­an­tun­ti­ja Noo­ra Ai­rak­si­nen ke­hot­taa tie­dot­tees­sa huo­leh­ti­maan sii­tä, et­tä pyö­rien va­lot ja hei­jas­ti­met ovat kun­nos­sa pi­me­ään ai­kaan.

–  Au­ton ra­tis­sa taas riit­tä­vän al­hai­nen no­peus on avai­na­se­mas­sa, Ai­rak­si­nen sa­noo.