Ta­pio Pel­li­nen / STT

STT:n syk­syn lu­ki­o­ver­tai­lun hui­pul­la oli­vat jäl­leen suu­ris­ta lu­ki­ois­ta Tu­run Ka­ted­rals­ko­lan i Åbo ja pie­nis­tä Kot­ka Svens­ka Sams­ko­la.

Mo­lem­mat ovat ol­leet tut­tu­ja kou­lu­ja ver­tai­lun kär­ki­si­joil­la en­nen­kin: Ka­ted­rals­ko­lan on ol­lut suu­ris­ta lu­ki­ois­ta pa­ras joka syk­sy vuo­des­ta 2018, kun jako suur­ten ja pien­ten lu­ki­oi­den sar­joi­hin teh­tiin. Kot­ka Svens­ka Sams­ko­la on ol­lut sään­nöl­li­ses­ti oman sar­jan­sa kär­ki­kym­me­ni­kös­sä ja yk­kös­si­jal­la ke­vääl­lä 2019.

STT:n syk­syn lu­ki­o­ver­tai­lus­sa ver­ra­taan ke­vään ja syk­syn yli­op­pi­las­kir­joi­tus­ten tu­lok­sia lu­ki­on­sa kol­me vuot­ta sit­ten aloit­ta­nei­den pe­rus­kou­lun päät­tö­to­dis­tus­ten kes­ki­ar­voi­hin. Näin voi­daan huo­mi­oi­da opis­ke­li­joi­den läh­tö­ta­son vai­ku­tus­ta yo-tu­lok­siin: pelk­kiä yo-tu­lok­sia ver­tail­les­sa kär­ki täyt­tyy lu­ki­ois­ta, joi­hin tu­lee poik­keuk­sel­li­sen opis­ke­lu­tai­toi­sia opis­ke­li­joi­ta jo val­miik­si kor­keil­la kes­ki­ar­voil­la.

Kol­me vuot­ta sit­ten Ka­ted­rals­ko­la­nis­sa aloit­ta­nei­den kes­ki­ar­vo­jen kes­ki­ar­vo oli 8,51 ja Kot­ka Svens­ka Sams­ko­las­sa 8,19.

Lukio rullailee tutkin­tou­u­dis­tuksesta huolimatta

Tänä vuon­na voi­maan on as­tu­nut yli­op­pi­las­tut­kin­non uu­dis­tus, jos­sa pa­kol­lis­ten kir­joi­tet­ta­vien ai­nei­den mää­rä nou­si nel­jäs­tä vii­teen. Ny­ky­ään yli­op­pi­las­tut­kin­toon vaa­di­taan äi­din­kie­len, pit­kän ai­neen ja kol­men muun ai­neen kir­joit­ta­mi­nen. Tut­kin­tou­u­dis­tus ei ole olen­nai­ses­ti muut­ta­nut lu­kio-opis­ke­lua, voit­ta­ja­lu­ki­oi­den reh­to­rit ker­to­vat.

–  Suu­rin osa opis­ke­li­jois­tam­me on jo ai­em­min kir­joit­ta­nut vii­si tai kuu­si ai­net­ta, eli si­kä­li he ei­vät ole jät­tä­neet sitä nel­jään (sil­loin­kaan), ker­too Kot­ka Svens­ka Sams­ko­lan reh­to­ri Ca­ri­na Sten­bac­ka.

Ka­ted­rals­ko­la­nin reh­to­ri Ma­ri­an­ne Pär­nä­nen sa­noo, et­tä pal­jon suu­rem­pi vai­ku­tus opis­ke­luun on ol­lut kor­ke­a­kou­lu­jen pää­sy­ko­euu­dis­tuk­sel­la, jos­sa yli­op­pi­las­ko­kei­den ar­vo­sa­noil­la on ai­em­paa huo­mat­ta­vas­ti enem­män vä­liä.

–  Opis­ke­li­jat ovat ai­ka tie­toi­sia sii­tä, mitä vaa­di­taan, jot­ta pää­see sii­hen kor­ke­a­kou­luun, mi­hin pyr­kii. Kyl­lä se vai­kut­taa tä­hän, min­kä tyyp­pi­siä ai­nei­ta he kir­joit­ta­vat ja min­kä tyyp­pi­siä kurs­se­ja opis­ke­le­vat.

Pär­nä­sen mu­kaan Ka­ted­rals­ko­la­nis­sa teh­dään pal­jon töi­tä sen eteen, et­tei­vät täs­tä ai­heu­tu­vat pai­neet ja stres­si hait­tai­si opis­ke­li­joi­den op­pi­mis­ta.

–  Yri­täm­me saa­da ai­kaan po­si­tii­vi­sen kier­teen. Jos voi pa­rem­min, myös op­pii pa­rem­min, ja kun huo­maa osaa­van­sa tä­män ja tä­män asi­an ja sen ole­van mie­len­kiin­tois­ta, se li­sää hy­vin­voin­tia. Kun tun­tee, et­tä hal­lit­see asi­oi­ta, ei ole niin pal­jon stres­siä esi­mer­kik­si kir­joi­tuk­sis­sa.

Myös Sten­bac­ka on huo­man­nut, et­tä mo­net lu­ki­o­lai­set ovat hy­vin mää­rä­tie­toi­sia.

–  Jos he ha­lu­a­vat ha­kea vaik­ka lää­ke­tie­teel­li­seen, kaup­pa­kor­ke­aan tai sel­lai­siin, mi­hin on vai­kea pääs­tä, he vain päät­tä­vät, et­tä ha­lu­a­vat hy­vät to­dis­tuk­set ja opis­ke­le­vat. He myös pyy­tä­vät apua, jos tar­vit­se­vat. Olen oh­jeis­ta­nut, et­tä tu­ki­o­pe­tus­mais­ta ope­tus­ta saa an­taa, ja eri­tyi­so­pet­ta­jan apua käy­te­tään jos on tar­ve. Tämä on täl­lai­nen pie­ni kou­lu, jos­sa on pie­net ryh­mät ja op­pi­laat tun­ne­taan hy­vin. Nä­kee no­pe­as­ti, jos joku on vai­keuk­sis­sa, hän sa­noo.

Matematiikkaa ja maailman tilaa

Tä­män­het­ki­sis­tä lu­ki­ot­ren­deis­tä mo­lem­mat reh­to­rit nos­ta­vat esiin sen, et­tä pit­kä ma­te­ma­tiik­ka ko­ros­tuu opis­ke­li­joi­den aja­tuk­sis­sa enem­män kuin oli­si tar­peen. Taus­tal­la on se, et­tä kor­ke­a­kou­lu­jen haku-uu­dis­tuk­sen jäl­keen pit­käs­tä ma­te­ma­tii­kas­ta saa to­dis­tus­va­lin­nas­sa eni­ten pis­tei­tä suh­tees­sa ar­vo­sa­naan riip­pu­mat­ta sii­tä, on­ko sil­lä mi­tään te­ke­mis­tä ha­e­tun alan kans­sa.

–  Va­li­tet­ta­vas­ti mo­net luu­le­vat, et­tä ai­noa tie eteen­päin on pit­kän ma­ti­kan kaut­ta, mut­ta ei­hän se näin ole. Jos et ole kiin­nos­tu­nut ma­te­ma­tii­kas­ta, et var­maan­kaan jat­ka sel­lai­seen, mikä vaa­tii sen osaa­mis­ta. Jos et ole pit­kän ma­ti­kan ih­mi­nen, kan­nat­taa lu­kea ly­hyt ja saa­da hy­vät tu­lok­set ja sitä kaut­ta pis­teet, Pär­nä­nen sa­noo.

Sten­bac­kan mu­kaan vä­lil­lä opis­ke­li­jat myös aloit­ta­vat pit­kän ma­te­ma­tii­kan opis­ke­lun mut­ta vaih­ta­vat ly­hy­een, kos­ka ovat kat­so­neet, et­tä sai­si­vat ly­hy­es­tä ma­te­ma­tii­kas­ta sen ver­ran pa­rem­man ar­vo­sa­nan, et­tä to­dis­tus­va­lin­ta­pis­tei­den va­los­sa se kan­nat­tai­si.

–  Sii­nä on sel­lais­ta stra­te­gis­ta aja­tus­ta, jos jo tie­tää, mi­hin ai­koo pyr­kiä tu­le­vai­suu­des­sa, hän ker­too.

Toi­nen nä­ky­vä tren­di on Sten­bac­kan mu­kaan se, et­tä vie­rai­den kie­lien ly­hyi­den op­pi­mää­rien suo­sio näyt­tää ole­van las­kus­sa. Hän on kuul­lut sa­maa myös muil­ta reh­to­reil­ta ja kiel­te­no­pet­ta­jil­ta.

–  On ai­ka sää­li, jos ajat­te­lee, et­tä ai­koo pär­jä­tä tu­le­vai­suu­des­sa vain eng­lan­nin kie­lel­lä. Mie­les­tä­ni kie­let­kin ovat tär­kei­tä tu­le­vai­suu­des­sa mo­nes­sa am­ma­tis­sa. Ajat­te­len ihan kau­pan alaa, in­si­nöö­re­jä tai kaik­kia, jot­ka jou­tu­vat te­ke­mään yh­teis­työ­tä kump­pa­nien kans­sa, jot­ka voi­vat ol­la muu­al­ta kuin Suo­mes­ta, hän sa­noo.

Pär­nä­nen on iloi­nen sii­tä, et­tä lu­ki­o­lai­set tun­tu­vat ole­van hy­vin kär­ryil­lä maa­il­man muu­tok­sis­ta ja ta­pah­tu­mis­ta, ku­ten il­mas­ton­muu­tok­sen vai­ku­tuk­sis­ta.

–  Ny­ky­päi­vän nuo­ret ovat ai­ka tie­toi­sia sii­tä, mi­ten it­se op­pi­vat ja mitä tar­vit­se­vat, jot­ta pär­jää­vät tu­le­vai­suu­des­sa. Se on mie­les­tä­ni ai­ka hyvä tren­di: he tie­tä­vät, mitä maa­il­mas­sa ta­pah­tuu, mi­ten se liit­tyy hei­hin ja mitä hei­dän pi­täi­si op­pia, et­tä voi­si­vat aut­taa toi­sia ja saa­da tu­le­vai­suu­des­ta pa­rem­man.