Muotitalo Ratsulan pitkälle taipaleelle mahtuu monia vaiheita – yksi huippuhetkistä osui syyskuuhun
Fashion Finlandin järjestämä Fashion Gala Dinner + Awards -illallisgaala kokosi syyskuussa suomalaisen muotialan kärkinimet saman katon alle. Helsingin päärautatieaseman kupeessa sijaitsevan Scandic Grand Central -hotellin tiloissa järjestetty upea ilta tarjosi unohtumattomia elämyksiä ja yllätyksiä – kaikille aisteille.
Ilta huipentui Suomen paras muotikauppa -yleisöäänestyksen voittajan julkistukseen. Äänestyksen ehdoton voittaja oli tälläkin kertaa porilainen muotitavaratalo Ratsula. Pitkän linjan perheyritys valittiin Suomen parhaaksi muotikaupaksi myös kaksi vuotta sitten. Tuolloin äänestys järjestettiin ensimmäisen kerran.
– Hieno tilaisuus ja mielenkiintoinen miljöö. Arvostamme valintaa suuresti. Erityisen tärkeää tunnustuksen saaminen on henkilökunnalle. Jo vuonna 1995 laadimme yrityksellemme oman laatujärjestämän. Silloin tavoitteeksi asetettiin, että Ratsula olisi vuosituhannen vaihteessa palveluiltaan Suomen paras vaatekauppa. Nyt yleisö on jo kahdesti osoittanut luottamuksensa ja antanut äänensä meille. Suuret kiitokset siitä, sanoo Matti Ratsula.
Muotitalo Ratsula on perheyritys jo neljännessä sukupolvessa ja se on Suomen toiseksi suurin yksityinen vaatekauppa. Ratsula on läpi historiansa panostanut laajaan laadukkaaseen valikoimaan ja palveluun.
Gösta Ratsulan toimesta vuonna 1924 ovensa avannutta muotitaloa on Pertti Ratsulan jälkeen johtanut jo 26 vuoden ajan Matti Ratsula. Hänen mukaansa on hyvin mahdollista, että pitkän elinkaaren saavuttanut perheyritys jatkaa myös neljännelle sukupolvelle.
– Pitkän historian varrelle on mahtunut niin ylä- kuin alamäkiä. Sota-aika oli tietysti hetkistä se vaikein, mutta erittäin haastavia olivat myös koronavuodet. Epävarmuus tulevasta oli meille kaikille raastavaa. Siitäkin on kuitenkin selvitty. Suurin kiitos kuuluu upealle henkilöstöllemme, jolta löytyi vaikeina hetkinä pitkämielisyyttä, joustavuutta ja ymmärrystä, kiittelee Matti Ratsula.
Toimitusjohtaja korostaa palkitun perheyritykselle tärkeitä arvoja.
– Luotettavuus on menestyksekkään toiminnan lähtökohta ja kulmakivi. Se ansaitaan rehellisyydellä. Isossa roolissa on myös oikeudenmukaisuus eli sekä asiakkaiden että työtovereiden arvostaminen. Läpi koko organisaation kulkeva yrittelijäisyys on niin ikään erittäin tärkeää. Samoin ovat henkilökunnan viihtyvyys työssä sekä toisaalta myymälään saapuvien asiakkaiden viihtyvyys. Kaiken perustana on jokaiseen päivään olennaisesti kuuluva asiakaslähtöisyys, painottaa Ratsula.
Uusi sesonki, uudet trendit. Muoti on aaltoliikettä ja tämäkin syksy tarjoaa mielenkiintoisia uutuuksia.
– Syksyn trendeihin saadaan tuntumaa perinteisissä muotinäytöksissä, joka on nykyisin nähtävissä nettisivuillamme, kertoo Ratsula.
Vuosien saatossa instituutioksi muodostuneita Ratsulan muotinäytöksiä on järjestetty 1950-luvulta asti.
– Pitkäksi venyneen koronapandemian aikana tehtiin paljon etätöitä. Silloin monet pukeutuivat kotioloissa hyvinkin rennosti. Nyt koronatilanteen helpottaessa työssäkävijät haluavat taas panostaa myös bisnespukeutumiseen. Töihin lähdetään jälleen huoliteltuina, kuten tehtiin ennen pandemiaa, sanoo Ratsula.
Elinkustannusten raju nousu tulee kiristämään suomalaisten elämää. Vaikutukset heijastuvat varmuudella myös satakuntalaisten ostokäyttäytymiseen. Priorisointi tuleekin lisääntymään.
– Jokainen joutuu jatkossa pohtimaan valintojaan entistä tarkemmin. Kukaan ei tiedä, mihin maailma on menossa. Oletettavaa kuitenkin on, että yrityselämässä tulevat menestymään luotettavat ja asiakaslähtöisyyttä korostavat toimijat, uskoo Ratsula.
Vesa-Pekka Järvelä