Inf­laa­tio kiih­tyy, ko­rot nou­se­vat ja in­ves­toin­nit vä­he­ne­vät. Täl­lai­siin ot­si­koi­hin olem­me vii­me ai­koi­na tot­tu­neet. Jul­ki­suu­des­sa asi­oi­ta tar­kas­tel­laan yleen­sä vain ku­lut­ta­jan kan­nal­ta ja yri­tys­ten toi­min­ta­e­del­ly­tyk­set jää­vät vä­hem­mäl­le tar­kas­te­lul­le.

Eu­ro­a­lu­eel­la inf­laa­tio on jo 10 pro­sen­tin luok­kaa, kun Suo­mes­sa ku­lut­ta­ja­hin­nat ovat nous­seet 8 pro­sent­tia. Luku tun­tuu var­sin pie­nel­tä, sil­lä jo­kai­nen meis­tä on kau­pas­sa käy­des­sään to­den­nut var­sin reip­paat hin­to­jen nou­sut.

Kat­seet tu­lee kään­tää al­ku­tuot­ta­jiin ja mui­hin yrit­tä­jiin, jot­ka toi­mit­ta­vat kaup­po­jen tuot­teet. Lan­noit­tei­den ja ener­gi­an hin­nat ovat nous­seet jopa sa­to­ja pro­sent­te­ja. Pys­ty­vät­kö tuot­ta­jat siir­tä­mään ko­hon­neet kus­tan­nuk­set hin­toi­hin. Suo­men elin­tar­vi­ke­kau­pat ovat hy­vin kes­kit­ty­nei­tä ja en­tuu­des­taan­kin al­ku­tuot­ta­jat ovat ol­leet vai­keuk­sis­sa. Kaup­pa­ryh­mät te­ke­vät hin­ta­so­pi­muk­sia niin tuot­ta­jien kuin elin­tar­vi­ke­te­ol­li­suu­den­kin kans­sa. Suu­ria kus­tan­nus­ten nou­su­ja on vai­kea muut­taa kes­ken so­pi­mus­kau­den, mikä var­mas­ti ai­heut­taa maa­ti­lo­jen lo­pet­ta­mi­sia.

Oma yri­tys­toi­min­ta­ni on myös vä­hit­täis­kaup­paa sekä pai­no­toi­min­taa. Kaup­pi­aa­na voin to­de­ta, et­tä vi­ral­li­nen 8 pro­sen­tin inf­laa­ti­o­vauh­ti on to­del­la pie­ni. Poik­keuk­set­ta lä­hes kaik­ki tuk­ku­toi­mit­ta­ja­ni ovat nos­ta­neet hin­to­ja kym­me­niä pro­sent­te­ja. Par­hai­ten ko­hon­neet hin­nat huo­maa kau­si­ta­va­rois­sa. Jou­lu lä­hes­tyy ja täy­sin sa­man tuot­teen si­sää­nos­to­hin­ta on nyt kor­ke­am­pi, kuin vii­me kau­del­la vä­hit­täis­myyn­ti­hin­ta. Oman kaup­pa­ni tuo­te­va­li­koi­ma­ni on var­sin laa­ja ja vä­lil­lä tun­tuu, et­tä sel­lais­ten­kin tuot­tei­den hin­ta nou­see, joi­den val­mis­tus­kus­tan­nuk­set ei­vät ole voi­neet pal­joa ko­ho­ta. Kiih­tyy­kö inf­laa­tio siis myös kei­no­te­koi­ses­ti? Pys­ty­tään­kö ko­hon­neet tuk­ku­hin­nat siir­tä­mään ku­lut­ta­ja­hin­toi­hin. Mis­sä koh­taa tu­lee raja, et­tei tuo­te enää mene kau­pak­si lii­an kal­lii­na ja riit­tää­kö ih­mis­ten raha enää muu­hun kuin ruo­kaan ja ener­gi­aan?

Pai­no­puo­lel­la ti­lan­ne on vie­lä on­gel­mal­li­sem­pi. Mo­nen pa­pe­ri­laa­dun hin­ta on nous­sut vuo­des­sa 50–80 %. It­sel­lä­ni pai­nos­mää­rät ovat pie­niä, jol­loin raa­ka-ai­neen osuus val­miin tuot­teen ko­ko­nais­hin­nas­ta ei ole ko­vin suu­ri. Ti­lan­ne on ai­van toi­nen suu­ril­la pai­no­ta­loil­la, jot­ka ovat teh­neet vuo­si­so­pi­muk­sen kiin­te­äl­lä hin­nal­la esi­mer­kik­si pai­kal­lis­leh­den pai­na­mi­ses­ta. Ma­te­ri­aa­lin osuus on mer­kit­tä­vä ei­kä toi­min­taa pys­ty mi­ten­kään te­hos­ta­maan riit­tä­väs­ti, kun myös ener­gi­an hin­ta on nous­sut. Sama on­gel­ma on jo­kai­sel­la te­ol­li­suu­den alal­la, joka on teh­nyt kiin­te­äl­lä hin­nal­la mää­rä­ai­kai­sia so­pi­muk­sia.

Va­li­tet­ta­va to­si­a­sia on, et­tä kaik­ki yrit­tä­jät ei­vät pys­ty siir­tä­mään ko­hon­nei­ta kus­tan­nuk­sia myy­män­sä tuot­teen tai pal­ve­lun hin­taan. Yrit­tä­jä yleen­sä jät­tää jo­tain myös pa­han päi­vän va­ral­le, mut­ta nyt olem­me men­neet krii­sis­tä krii­siin. Ko­ro­nas­ta hei­koim­min sel­vin­neis­tä yri­tyk­sis­tä osa jou­tuu var­mas­ti aja­maan yri­tys­toi­min­nan alas. Jo­kai­nen meis­tä yrit­tä­jis­tä ym­mär­tää, et­tä ih­mis­ten os­to­voi­ma täl­lä inf­laa­ti­o­vauh­dil­la heik­ke­nee. On­nek­si me olem­me hy­viä so­peu­tu­jia ja us­kon, et­tä sota jos­sain koh­taa lop­puu ja pää­sem­me jäl­leen­ra­ken­nuk­sen ja kas­vun po­lul­le.

Voi­mia kai­kil­le näi­nä vai­kei­na ai­koi­na.

Teu­vo Uu­si­mä­ki

Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jien va­ra­pu­heen­joh­ta­ja