Satakunnan Yrittäjien varapuheenjohtaja pohtii inflaation monia vaikutuksia
Inflaatio kiihtyy, korot nousevat ja investoinnit vähenevät. Tällaisiin otsikoihin olemme viime aikoina tottuneet. Julkisuudessa asioita tarkastellaan yleensä vain kuluttajan kannalta ja yritysten toimintaedellytykset jäävät vähemmälle tarkastelulle.
Euroalueella inflaatio on jo 10 prosentin luokkaa, kun Suomessa kuluttajahinnat ovat nousseet 8 prosenttia. Luku tuntuu varsin pieneltä, sillä jokainen meistä on kaupassa käydessään todennut varsin reippaat hintojen nousut.
Katseet tulee kääntää alkutuottajiin ja muihin yrittäjiin, jotka toimittavat kauppojen tuotteet. Lannoitteiden ja energian hinnat ovat nousseet jopa satoja prosentteja. Pystyvätkö tuottajat siirtämään kohonneet kustannukset hintoihin. Suomen elintarvikekaupat ovat hyvin keskittyneitä ja entuudestaankin alkutuottajat ovat olleet vaikeuksissa. Kaupparyhmät tekevät hintasopimuksia niin tuottajien kuin elintarviketeollisuudenkin kanssa. Suuria kustannusten nousuja on vaikea muuttaa kesken sopimuskauden, mikä varmasti aiheuttaa maatilojen lopettamisia.
Oma yritystoimintani on myös vähittäiskauppaa sekä painotoimintaa. Kauppiaana voin todeta, että virallinen 8 prosentin inflaatiovauhti on todella pieni. Poikkeuksetta lähes kaikki tukkutoimittajani ovat nostaneet hintoja kymmeniä prosentteja. Parhaiten kohonneet hinnat huomaa kausitavaroissa. Joulu lähestyy ja täysin saman tuotteen sisäänostohinta on nyt korkeampi, kuin viime kaudella vähittäismyyntihinta. Oman kauppani tuotevalikoimani on varsin laaja ja välillä tuntuu, että sellaistenkin tuotteiden hinta nousee, joiden valmistuskustannukset eivät ole voineet paljoa kohota. Kiihtyykö inflaatio siis myös keinotekoisesti? Pystytäänkö kohonneet tukkuhinnat siirtämään kuluttajahintoihin. Missä kohtaa tulee raja, ettei tuote enää mene kaupaksi liian kalliina ja riittääkö ihmisten raha enää muuhun kuin ruokaan ja energiaan?
Painopuolella tilanne on vielä ongelmallisempi. Monen paperilaadun hinta on noussut vuodessa 50–80 %. Itselläni painosmäärät ovat pieniä, jolloin raaka-aineen osuus valmiin tuotteen kokonaishinnasta ei ole kovin suuri. Tilanne on aivan toinen suurilla painotaloilla, jotka ovat tehneet vuosisopimuksen kiinteällä hinnalla esimerkiksi paikallislehden painamisesta. Materiaalin osuus on merkittävä eikä toimintaa pysty mitenkään tehostamaan riittävästi, kun myös energian hinta on noussut. Sama ongelma on jokaisella teollisuuden alalla, joka on tehnyt kiinteällä hinnalla määräaikaisia sopimuksia.
Valitettava tosiasia on, että kaikki yrittäjät eivät pysty siirtämään kohonneita kustannuksia myymänsä tuotteen tai palvelun hintaan. Yrittäjä yleensä jättää jotain myös pahan päivän varalle, mutta nyt olemme menneet kriisistä kriisiin. Koronasta heikoimmin selvinneistä yrityksistä osa joutuu varmasti ajamaan yritystoiminnan alas. Jokainen meistä yrittäjistä ymmärtää, että ihmisten ostovoima tällä inflaatiovauhdilla heikkenee. Onneksi me olemme hyviä sopeutujia ja uskon, että sota jossain kohtaa loppuu ja pääsemme jälleenrakennuksen ja kasvun polulle.
Voimia kaikille näinä vaikeina aikoina.
Teuvo Uusimäki
Satakunnan Yrittäjien varapuheenjohtaja