Kun toi­min­ta­ym­pä­ris­tö muut­tuu, on yri­tys­ten muu­tut­ta­va ja ke­hi­tet­tä­vä toi­min­taan­sa. Muu­tok­sen tu­ek­si pie­net pal­ve­lu­y­ri­tyk­set tar­vit­se­vat tie­toa ja osaa­mis­ta. Mo­lem­pia tar­jo­aa Priz­z­tec­hin ja Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jien Pal­ve­lu­y­ri­tyk­set krii­sis­tä kas­vuun -han­ke, joka käyn­nis­tyi ko­ro­nak­rii­sin ai­kaan ke­sä­kuus­sa 2021.

Hank­kees­sa jär­jes­te­tään Hi­hat ylös -työ­pa­jo­ja, joi­den ai­heet on ke­rät­ty osal­lis­tu­vien yri­tys­ten toi­veis­ta ja tar­peis­ta.

– Yrit­tä­jien ke­hit­tä­mis­tar­pei­ta on kar­toi­tet­tu suo­raan yrit­tä­jil­tä ko­ro­na­puls­si­ky­se­ly­jen avul­la. Ko­ro­na­puls­si­ky­se­lyi­tä on teh­ty säh­köi­se­nä sekä suo­rin soi­toin yrit­tä­jil­le, ker­too hank­kees­sa mu­ka­na ole­va pal­ve­lu­a­si­an­tun­ti­ja Kati Mä­en­pää Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jis­tä.

– Em­me ha­lun­neet tar­jo­ta kou­lu­tuk­sia ja päät­tää ai­hei­ta it­se, vaan työ­pa­jo­jen tar­peen tuli läh­teä yrit­tä­jil­tä it­sel­tään. Työ­pa­jois­sa on tu­tus­tut­tu esi­mer­kik­si Goog­len-pal­ve­lui­hin tai ope­tel­tu ot­ta­maan tuo­te­ku­via pu­he­li­mel­la. Osal­lis­tu­jat pää­se­vät työ­pa­jas­sa jo heti käy­tän­nös­sä nos­ta­maan hi­hat ylös ja te­ke­mään näi­tä jut­tu­ja omal­le yri­tyk­sel­le, pro­jek­ti­pääl­lik­kö Mar­ja Suon­vie­ri ker­too.

Työ­pa­joi­hin pää­see osal­lis­tu­maan yh­del­lä sa­dan eu­ron osal­lis­tu­mis­mak­sul­la.

– Tänä syk­sy­nä on vie­lä mon­ta työ­pa­jaa jäl­jel­lä ja nii­hin kaik­kiin voi ha­lu­tes­saan osal­lis­tua sa­mal­la mak­sul­la. Jat­kam­me työ­pa­jo­ja myös en­si ke­vää­nä, Suon­vie­ri sa­noo.

Pur­ku­kol­mio Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Nii­na Ala-Jär­ven­pää on osal­lis­tu­nut lä­hes jo­kai­seen hank­kees­sa jär­jes­tet­tyyn työ­pa­jaan. Kun ko­ro­na al­koi, se is­ki eri­tyi­sen ko­vas­ti ura­koin­tei­hin. Yri­tyk­ses­sä on teh­ty myös käy­te­tyn ta­va­ran kaup­paa 80-lu­vul­ta saak­ka, mut­ta verk­ko­kaup­paa Pur­ku­kol­mi­ol­la ei ole ol­lut.

– Kun ko­ro­na al­koi, pää­tim­me kes­kit­tyä verk­ko­kau­pan ke­hit­tä­mi­seen. Työ­pa­jat al­koi­vat so­pi­vas­ti juu­ri, kun kaup­pa oli pys­tys­sä. Mi­nul­le oli jää­nyt yh­den kou­lut­ta­jan sa­nat mie­leen: “verk­ko­kaup­pa on kuin yk­si­näi­nen lai­va aa­val­la me­rel­lä. Sin­ne ei ku­kaan osaa tul­la, jos hän­tä ei osa­ta oh­ja­ta”.

Eri­tyi­sen hyö­dyl­li­sek­si Nii­na Ala-Jär­ven­pää on ko­ke­nut mark­ki­noin­nin kou­lu­tuk­set.

– Osal­lis­tuin myös työ­pa­jaan, jos­sa ope­tel­tiin ku­vaa­maan vi­de­oi­ta Ins­tag­ra­miin. Ins­tag­ram ei ol­lut mi­nul­le yh­tään tut­tu en­nes­tään. Nyt olen luo­nut Pur­ku­kol­mi­ol­le Ins­ta­ti­lin ja ope­tel­lut luo­maan si­säl­tö­jä.

Mys­te­ry shop­ping on me­ne­tel­mä, jota suu­ret yri­tyk­set käyt­tä­vät usein pal­ve­lu­ta­son mää­rit­tä­mi­seen. Sii­nä mys­te­ry shop­paa­ja tu­lee en­nak­koon il­moit­ta­mat­ta os­tok­sil­le ja an­taa pa­lau­tet­ta ko­ke­muk­ses­ta.

– Ta­val­li­ses­ti pie­net yri­tyk­set ei­vät käy­tä me­ne­tel­mää, kos­ka se on mel­ko kal­lis­ta. Hank­keen avul­la olem­me kui­ten­kin voi­neet tar­jo­ta mys­te­ry shop­pin­gia pie­nil­le pal­ve­lu­y­ri­tyk­sil­le edul­li­ses­ti, Mari An­ti­kai­nen ker­too.

Hank­kees­sa mys­te­ry shop­ping mak­saa 150 eu­roa yri­tyk­sel­tä. Yri­tyk­ses­sä käy kol­me eri ar­vi­oi­jaa eri ai­koi­na.

– Yri­tys saa sekä nu­me­raa­li­sen et­tä sa­nal­li­sen ra­por­tin, An­ti­kai­nen to­te­aa.

Petra Onnela suosittelee mystery shoppingiin osallistumista kaikille pienille palveluyrityksille. Ilman osallistumista, Petras Cafessa ei olisi osattu tehdä muutoksia.

Petra Onnela suosittelee mystery shoppingiin osallistumista kaikille pienille palveluyrityksille. Ilman osallistumista, Petras Cafessa ei olisi osattu tehdä muutoksia.

Pet­ras Ca­fen yrit­tä­jä Pet­ra On­ne­la on tyy­ty­väi­nen, et­tä osal­lis­tui mys­te­ry shop­pin­giin, vaik­ka kah­vi­las­sa on ai­na kiin­ni­tet­ty eri­tyis­tä huo­mi­o­ta asi­a­kas­pal­ve­luun. Pet­ran mie­les­tä kah­vi­lan työn­te­ki­jät ovat en­si­luok­kai­sen hy­viä.

– Ra­kas­tan kui­ten­kin ra­ken­ta­vaa pa­lau­tet­ta. Ta­val­li­ses­ti asi­ak­kaat kyl­lä kiit­te­le­vät ja sa­no­vat, et­tä oli hy­vää, mut­ta jos jo­kin ei toi­mi, he ää­nes­tä­vät ja­loil­laan. Ja jos me­net­tää yh­den va­ki­oa­si­ak­kaan, ti­lal­le pi­tää saa­da 12 uut­ta.

Pet­ras Ca­fes­sa kävi vii­me jou­lu­kuus­sa kak­si mys­te­ry shop­paa­jaa ja tam­mi­kuus­sa yk­si. He oli­vat myös soit­ta­neet ja ky­sy­neet muun mu­as­sa ko­ro­na­oh­jeis­tuk­sis­ta.

– Saim­me tosi hy­vät ar­vi­ot, mut­ta ke­hi­tet­tä­vää­kin löy­tyi. Li­sä­myyn­tiä ei yri­tet­ty teh­dä kai­kil­le ja jon­kun pois­tu­mi­nen kah­vi­las­ta oli jää­nyt huo­maa­mat­ta.

Pet­ras Ca­fes­sa mil­jöö ja viih­ty­vyys ovat tär­kei­tä ja sik­si Pet­ra On­ne­la ryh­tyi kah­vi­lan re­mont­tiin. Mys­te­ry shop­ping aut­toi täs­sä­kin hank­kees­sa.

– Yh­des­sä pa­laut­tees­sa sa­not­tiin, et­tä kah­vi­la oli täyn­nä ja siel­lä oli me­te­liä. Pys­tyim­me re­mon­tis­sa kiin­nit­tä­mään eri­tyis­tä huo­mi­o­ta pöy­tien si­joit­te­luun ja asen­sim­me ti­loi­hin myös akus­tiik­ka­le­vy­jä. Il­man pa­lau­tet­ta oli­sin vain kes­kit­ty­nyt sii­hen, mikä näyt­tää ki­val­ta.

Kat­ri Mä­en­pää