Tarvitaan tietoa ja työkaluja! Hihat ylös -työpajoissa yrittäjä saa uutta oppia ja samalla myös luo uusia juttuja
Mystery shopping antaa tietoa palvelun tasosta, jolloin kehitystoimenpiteitä on helpompi alkaa toteuttaa.
Kun toimintaympäristö muuttuu, on yritysten muututtava ja kehitettävä toimintaansa. Muutoksen tueksi pienet palveluyritykset tarvitsevat tietoa ja osaamista. Molempia tarjoaa Prizztechin ja Satakunnan Yrittäjien Palveluyritykset kriisistä kasvuun -hanke, joka käynnistyi koronakriisin aikaan kesäkuussa 2021.
Hankkeessa järjestetään Hihat ylös -työpajoja, joiden aiheet on kerätty osallistuvien yritysten toiveista ja tarpeista.
– Yrittäjien kehittämistarpeita on kartoitettu suoraan yrittäjiltä koronapulssikyselyjen avulla. Koronapulssikyselyitä on tehty sähköisenä sekä suorin soitoin yrittäjille, kertoo hankkeessa mukana oleva palveluasiantuntija Kati Mäenpää Satakunnan Yrittäjistä.
– Emme halunneet tarjota koulutuksia ja päättää aiheita itse, vaan työpajojen tarpeen tuli lähteä yrittäjiltä itseltään. Työpajoissa on tutustuttu esimerkiksi Googlen-palveluihin tai opeteltu ottamaan tuotekuvia puhelimella. Osallistujat pääsevät työpajassa jo heti käytännössä nostamaan hihat ylös ja tekemään näitä juttuja omalle yritykselle, projektipäällikkö Marja Suonvieri kertoo.
Työpajoihin pääsee osallistumaan yhdellä sadan euron osallistumismaksulla.
– Tänä syksynä on vielä monta työpajaa jäljellä ja niihin kaikkiin voi halutessaan osallistua samalla maksulla. Jatkamme työpajoja myös ensi keväänä, Suonvieri sanoo.
Purkukolmio Oy:n toimitusjohtaja Niina Ala-Järvenpää on osallistunut lähes jokaiseen hankkeessa järjestettyyn työpajaan. Kun korona alkoi, se iski erityisen kovasti urakointeihin. Yrityksessä on tehty myös käytetyn tavaran kauppaa 80-luvulta saakka, mutta verkkokauppaa Purkukolmiolla ei ole ollut.
– Kun korona alkoi, päätimme keskittyä verkkokaupan kehittämiseen. Työpajat alkoivat sopivasti juuri, kun kauppa oli pystyssä. Minulle oli jäänyt yhden kouluttajan sanat mieleen: “verkkokauppa on kuin yksinäinen laiva aavalla merellä. Sinne ei kukaan osaa tulla, jos häntä ei osata ohjata”.
Erityisen hyödylliseksi Niina Ala-Järvenpää on kokenut markkinoinnin koulutukset.
– Osallistuin myös työpajaan, jossa opeteltiin kuvaamaan videoita Instagramiin. Instagram ei ollut minulle yhtään tuttu ennestään. Nyt olen luonut Purkukolmiolle Instatilin ja opetellut luomaan sisältöjä.
Mystery shopping on menetelmä, jota suuret yritykset käyttävät usein palvelutason määrittämiseen. Siinä mystery shoppaaja tulee ennakkoon ilmoittamatta ostoksille ja antaa palautetta kokemuksesta.
– Tavallisesti pienet yritykset eivät käytä menetelmää, koska se on melko kallista. Hankkeen avulla olemme kuitenkin voineet tarjota mystery shoppingia pienille palveluyrityksille edullisesti, Mari Antikainen kertoo.
Hankkeessa mystery shopping maksaa 150 euroa yritykseltä. Yrityksessä käy kolme eri arvioijaa eri aikoina.
– Yritys saa sekä numeraalisen että sanallisen raportin, Antikainen toteaa.
Petra Onnela suosittelee mystery shoppingiin osallistumista kaikille pienille palveluyrityksille. Ilman osallistumista, Petras Cafessa ei olisi osattu tehdä muutoksia.
Petras Cafen yrittäjä Petra Onnela on tyytyväinen, että osallistui mystery shoppingiin, vaikka kahvilassa on aina kiinnitetty erityistä huomiota asiakaspalveluun. Petran mielestä kahvilan työntekijät ovat ensiluokkaisen hyviä.
– Rakastan kuitenkin rakentavaa palautetta. Tavallisesti asiakkaat kyllä kiittelevät ja sanovat, että oli hyvää, mutta jos jokin ei toimi, he äänestävät jaloillaan. Ja jos menettää yhden vakioasiakkaan, tilalle pitää saada 12 uutta.
Petras Cafessa kävi viime joulukuussa kaksi mystery shoppaajaa ja tammikuussa yksi. He olivat myös soittaneet ja kysyneet muun muassa koronaohjeistuksista.
– Saimme tosi hyvät arviot, mutta kehitettävääkin löytyi. Lisämyyntiä ei yritetty tehdä kaikille ja jonkun poistuminen kahvilasta oli jäänyt huomaamatta.
Petras Cafessa miljöö ja viihtyvyys ovat tärkeitä ja siksi Petra Onnela ryhtyi kahvilan remonttiin. Mystery shopping auttoi tässäkin hankkeessa.
– Yhdessä palautteessa sanottiin, että kahvila oli täynnä ja siellä oli meteliä. Pystyimme remontissa kiinnittämään erityistä huomiota pöytien sijoitteluun ja asensimme tiloihin myös akustiikkalevyjä. Ilman palautetta olisin vain keskittynyt siihen, mikä näyttää kivalta.
Katri Mäenpää