Yksinyrittäjä Aulis Pihlajamäen mukaan sijoitustaide on vähän niin kuin kasvava metsä
Pitää ymmärtää ostaa ja toisaalta myydä oikeaan aikaan.
Aulis Pihlajamäki, 80, tunnetaan Raumalla ja laajemminkin judomiehenä, mutta kamppailulajien harrastamisen ja vetämisen ohessa mies on toiminut jo 35 vuoden ajan yksinyrittäjänä. Hänellä on Raumalla Karjalankadulla budosalin naapurissa Taide & Antiikki -niminen liike.
Yrityksen nimi jo paljastaakin, minkälaisesta kaupankäynnistä on kyse.
– Ilmoitin yrityksen kaupparekisteriin vuonna 1987. Olen ollut myös Rauman Yrittäjien jäsenenä ainakin 30 vuotta, Pihlajamäki muistelee.
Pihlajamäen mukaan yksinyrittäjä tekee palveluksia muille yrityksille.
– Yksinyrittäjä työllistää alihankintana monta muuta pientä yrittäjää. Minun kohdallani esimerkiksi kehystäjiä, entisöijiä ja niin edelleen.
Siitä, miten taide- ja antiikkiesineet tulivat Pihlajamäen elämään, mies kertoo pitkästi ja kaukaa lähtien.
– Äitini isä oli useampia vuosia Jenkeissä rakennusmiehenä. Kun hän palasi Suomeen, sain häneltä harvinaisen amerikkalaisen kellon. Päätin siinä itsekin alkaa pikkuhiljaa kauppamieheksi.
Ennen yrittäjyyttä Pihlajamäki oli laivanrakennussuunnittelija.
– Kun lapseni pääsivät ylioppilaaksi 1984, otin yhteyttä professori Veikko Vionojaan ja pyysin päästä tapaamaan. Hän toivotti tervetulleeksi, mutta kertoi että hänen tauluillaan on niin kova kysyntä, että minun ei ole mahdollista niitä saada. Hän kehotti lähestymään ystäväänsä Onni Ojaa, taidekorkeakoulun professoria.
Pihlajamäki esitti Ojalle toiveen, että oppisi taiteesta erottamaan niin sanotut lankkumaalarit ja hyvät maalarit toisistaan.
– Opettakaa minut tuntemaan taidetta, Pihlajamäki pyysi Ojalta.
Professori vastasi todeten monen pyytäneen samaa. Mutta harkinnan jälkeen Oja soitti ja pyysi muutaman päivän oppiin.
– Lopulta sain yhden toisen taidekauppiaan kanssa luvan myydä hänen taulujaan. Yritykseni liikeidea on ollut se, että ostin hyviltä taiteilijoilta taidetta ja myin näitä hyviä töitä eteenpäin.
Taide- ja antiikkikauppias Aulis Pihlajamäki esittelee kahden hänelle tärkeän ihmisen, professorien Onni Ojan ja Veikko Vionojan tauluja.
Ari Anteroinen
Alkuun Aulis Pihlajamäki ajoi vuosittain keskimäärin 50 000 kilometriä niin Suomessa kuin kymmenessä muussakin maassa.
– Judotouhut veivät paljon aikaa ja yleensä lähdin perjantaisin liikkeelle ja tulin takaisin sunnuntaina tai maanantaina. Onneksi salilla oli muitakin innokkaita vetäjiä. Mutta jos olisin tähän yrittämiseen panostanut yhtä paljon kuin seuratyöhön, voisi tämä ”kioski” olla aika lailla erilainen kuin nyt. Tämä on noin parinsadan neliön tila.
Pihlajamäki ei arvosta nykyisiä kiertäviä ”taidekauppiaita”, jotka reissaavat paikasta toiseen ja pitävät alennusmyyntejä.
– Se on sellaista hömpötystä. Miten voit laittaa taululle alennushinnan, kun niissä ei ole mitään lähtöhintaa? Ne nauravat siellä Helsingissä, että raumalaiset ostavat prosentteja. Taulun hinnan pitäisi olla ostajan ja myyjän välinen asia.
Aulis Pihjalamäki osaa erottaa hyvät taiteilijat niin sanotuista lankkumaalareista.
Ari Anteroinen
Löytyykö Pihlajamäeltä ymmärrystä sille, kun joidenkin taiteilijoiden töitä myydään huutokaupassa ja hinnat nousevat miljooniin.
– Sijoitustaide on sijoitusta. Se vähän niin kuin kasvava metsä. Ensin tehdään harvennus ja saadaan energiapuuta. Seuraavaksi tulee kuitupuuta. Ja kun vielä kasvaa, saadaan tukkipuuta. Alkuun hehtaarihinta on hyvin pieni. Hyvä taide kasvaa samalla tavalla. Hyvä taideteos ei ole mikään maitopurkki, vaan joka työ on uniikki. Ja kaikilla hyvilläkin taiteilijoilla se huippuaika kestää korkeintaan kymmenen vuotta. Silti siinä näkyy se taiteilijan oma jälki. Kun osaa oikeaan aikaan sen työn ostaa ja myydä, niin siitä on sijoitustaiteessa kyse, selittää Pihlajamäki.
Hän kertoo esimerkkinä, että Helene Schjerfbeck antoi töitään kahvipakettia vastaan. Nyt hänen halvimmat työnsä maksavat tuhansia ja kalleimmat miljoonia euroja.
Aulis Pihlajamäki on enimmäkseen myynyt taidetta ja antiikkia erilaisilla messuilla. Joskin korona-aikana tämä tyssäsi täysin.
– Messuja ei juuri ole ollut. Viime kesänä ja syksynä oli yhdet. Korona teki omat juttunsa ja nyt on sitten katsottava itään päin. Naapuri, ”Itä-Suomi” on tehnyt enemmän haittaa kuin korona. Polttoaineet, ruoka ja kaikki ovat kallistuneet.
Mutta vielä jaksaa itseään kahdeksankymppiseksi huru-ukoksi kutsuva Aulis Pihlajamäki vetää judotreenejä ja pyörittää parinsadan neliön ”kioskiaan”, eli Taide & Antiikkia. Monta hyvää tarinaa jäi tähän juttuun kirjoittamatta, kuten kuulujen raumalaislääkärien kuolinpesien aarteet ja muutamat pieleen menneet kaupatkin. Toivottavasti niihin tarinoihin voidaan palata vielä toiste.
Ari Anteroinen