Maa­rit Kaut­to

Sa­ta­kun­nan Yrit­tä­jien pu­heen­joh­ta­ja Mik­ko Sun­dell on pe­rin­tei­käs­tä au­toi­li­ja­su­kua. Sun­dell – Ruos­nie­men Lin­ja-au­to Oy on lii­kut­ta­nut ih­mi­siä Po­ris­sa vuo­des­ta 1948 as­ti. Isoi­sä Emil Sun­dell pe­rus­ti yri­tyk­sen ja Mik­ko on jo kol­man­nen pol­ven au­toi­li­ja. Nyt Mi­kon esi­kois­poi­ka Emil­kin on suo­rit­ta­mas­sa tar­vit­ta­via ajo­kort­te­ja as­tu­ak­seen mu­kaan yri­tys­toi­min­taan.

Au­toi­hin liit­tyy myös Mik­ko Sun­del­lin ra­kas har­ras­tus. Hän en­ti­söi van­ho­ja ajo­neu­vo­ja. Kaik­ki al­koi Vol­vo Ama­zo­nis­ta, joka oli Mi­kon isän se­dän au­to.

– Setä päät­ti luo­pua Ama­zo­nis­taan 1990-lu­vun lo­pul­la. It­se olin sil­loin vie­lä vah­vas­ti alai­käi­nen, mut­ta il­moi­tin, et­tä ha­lu­an sen au­ton. Niin­pä isä­ni os­ti Ama­zo­nin ja se sei­soi hal­lin pi­has­sa pit­kään. Aloin en­ti­söi­dä au­toa 15-vuo­ti­aa­na ja ta­voit­tee­na­ni oli saa­da se kun­toon 18-vuo­tis­päi­väk­se­ni, jot­ta pää­sen heti aje­le­maan, Mik­ko muis­te­lee.

Ama­zo­nil­la on raju his­to­ria, sil­lä se pa­loi mel­ko­lail­la po­rok­si Sun­del­lin hal­li­pa­los­sa, joka ta­pah­tui uu­den­vuo­de­naat­to­na 2011.

– Me­ne­tin sii­nä pa­los­sa nel­jä mu­se­oa­jo­neu­voa. Ama­zo­nin ha­lu­sin ta­kai­sin en­ti­seen lois­toon­sa ja en­ti­söin sitä uu­del­leen kah­dek­san vuot­ta. Sain au­ton val­miik­si 2020 ko­ro­na-ai­kaan, kun lii­ken­nöin­ti­toi­min­ta hil­je­ni mel­koi­ses­ti. Se oli erään­lais­ta te­ra­pi­a­työ­tä, mut­ta suu­rim­pa­na mo­ti­voi­ja­na toi­mi­vat pik­ku­vel­je­ni hää­suun­ni­tel­mat. Veli ha­lu­si Ama­zo­nin hää­au­tok­seen, jo­ten pi­ti­hän se val­miik­si saa­da.

Ama­zon on toi­mi­nut Sun­del­lin su­vun hää­au­to­na sekä en­nen et­tä jäl­keen pa­lon, ja au­ton nous­tua kir­jai­mel­li­ses­ti tuh­kas­ta, sen kyy­dis­sä on is­tu­nut hää­pa­ri jos toi­nen­kin. Tä­nä­kin ke­sä­nä vii­ti­sen­tois­ta hää­pa­ria on kul­je­tet­tu Ama­zo­nil­la kir­kos­ta juh­la­pai­kal­le.

Ama­zon ja Mi­kon muut­kin mu­se­oau­tot ovat va­rat­ta­vis­sa hää­au­toik­si ja myös mui­hin eir­tyis­ti­lai­suuk­siin. Au­to tu­lee ai­na kul­jet­ta­jan kans­sa, eli Mik­ko it­se tai hä­nen Emil-poi­kan­sa toi­mi­vat kul­jet­ta­ji­na.

Volvo Amazonista kaikki alkoi. Auto on tärkeä, sillä se nousi kirjaimellisesti tuhkasta, kun Mikko Sundell entisöi sen uudelleen halli- palon jälkeen. Nykyään Amazonia ja muitakin Mikon museoajoneuvoja voi kuljettajineen varata hääautoiksi ja kaikenlaisiin erityisiin tilaisuuksiin.

Volvo Amazonista kaikki alkoi. Auto on tärkeä, sillä se nousi kirjaimellisesti tuhkasta, kun Mikko Sundell entisöi sen uudelleen halli- palon jälkeen. Nykyään Amazonia ja muitakin Mikon museoajoneuvoja voi kuljettajineen varata hääautoiksi ja kaikenlaisiin erityisiin tilaisuuksiin.

Maarit Kautto

Ama­zo­nin li­säk­si Mi­kon mu­se­oau­to­ko­ko­el­maan kuu­lu­vat esi­mer­kik­si Sun­del­lin lin­ja-au­to vuo­si­mal­lia 1969 ja ta­lous­neu­vos Il­ma­ri Holm­lun­din van­ha Ca­dil­lac. Lin­ja-au­to näh­dään muun mu­as­sa Din­go-elo­ku­vas­sa, jos­sa Neu­mann nou­see sen kyy­tiin en­ti­sel­tä Po­rin lin­ja-au­to­a­se­mal­ta.

– It­se pää­sin luon­ne­roo­lii­ni eli toi­min elo­ku­vas­sa bus­sin­kul­jet­ta­ja­na, Mik­ko nau­raa.

Ajo­neu­vo­jen en­ti­söin­ti­har­ras­tuk­sen suo­la on se, et­tä te­ke­mi­nen ei lopu kos­kaan. Ai­na on jo­tain työn al­la ja jo val­mii­ta­kin pro­jek­te­ja voi pa­ran­nel­la.

– Par­hail­laan kun­nos­tam­me isä­ni kans­sa yh­teisp­ro­jek­ti­na hä­nen ai­koi­naan käy­tet­ty­nä hank­ki­maan­sa 1954 vuo­si­mal­lin avo­moot­to­ri­pyö­rää. Tä­män avon en­ti­söin jo 19-vuo­ti­aa­na Stei­ner­kou­lun päät­tö­työ­nä, mut­ta se­kin pa­loi pa­has­ti hal­li­pa­los­sa. Täl­lä het­kel­lä pro­jek­ti on sii­nä mal­lis­sa, et­tä osat on han­kit­tu ja maa­lat­tu ja odot­ta­vat ka­saa­mis­ta.

Kiin­nos­tus au­toi­hin kul­kee su­vus­sa, sil­lä jo isoi­sä Sun­dell oli in­nos­tu­nut niis­tä ja omis­ti use­am­pia 1930-lu­vul­la, mikä ei tuo­hon ai­kaan ol­lut ai­van ta­val­lis­ta.

– His­to­ri­a­tie­to ker­too, et­tä isoi­säl­lä oli mo­nia hie­no­ja au­to­ja, T-mal­lin For­dia ja muu­ta. Kun­pa vain joku oli­si sil­loin ym­mär­tä­nyt tal­let­taa ne jon­ne­kin hal­lin taak­se.

– It­se olen hu­rah­ta­nut tä­hän har­ras­tuk­seen ihan täy­sin ja on haus­kaa huo­ma­ta, et­tä van­hat ajo­neu­vot kiin­nos­ta­vat myös lap­si­a­ni. Esi­koi­sem­me Emil sai vii­me ke­vään yli­op­pi­las­juh­liin­sa men­nes­sä val­miik­si Vol­vo 850:n, joka oli hä­nel­le ai­koi­naan pel­to­au­tok­si han­kit­tu. Vuo­den pääs­tä, kun au­tol­le tu­lee vaa­dit­ta­va ikä täy­teen, saam­me sii­tä ai­don mu­se­oau­ton. 16-vuo­ti­as Ola-poi­kam­me en­ti­söi 1980-lu­vun lo­pul­ta pe­räi­sin ole­vaa Hon­da Mon­key­ta ta­voit­tee­naan pääs­tä en­si ke­sä­nä aje­le­maan omal­la mu­se­o­mo­pol­laan. Myös 13-vuo­ti­as tyt­tä­rem­me El­li on osoit­ta­nut kiin­nos­tus­ta la­jiin ja us­kon, et­tä hä­nel­le­kin jo­kin oma pro­jek­ti löy­tyy, Mik­ko hy­myi­lee.

Mikko Sundellilla on useita entisöityjä autoja, joukossa muun muassa talousneuvos Ilmari Holmlundin vanha Cadillac.

Mikko Sundellilla on useita entisöityjä autoja, joukossa muun muassa talousneuvos Ilmari Holmlundin vanha Cadillac.