Amazonista kaikki alkoi – Mikko Sundell sai verenperintönä kiinnostuksen autoiluun ja vanhojen autojen entisöintiin
Maarit Kautto
Satakunnan Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Sundell on perinteikästä autoilijasukua. Sundell – Ruosniemen Linja-auto Oy on liikuttanut ihmisiä Porissa vuodesta 1948 asti. Isoisä Emil Sundell perusti yrityksen ja Mikko on jo kolmannen polven autoilija. Nyt Mikon esikoispoika Emilkin on suorittamassa tarvittavia ajokortteja astuakseen mukaan yritystoimintaan.
Autoihin liittyy myös Mikko Sundellin rakas harrastus. Hän entisöi vanhoja ajoneuvoja. Kaikki alkoi Volvo Amazonista, joka oli Mikon isän sedän auto.
– Setä päätti luopua Amazonistaan 1990-luvun lopulla. Itse olin silloin vielä vahvasti alaikäinen, mutta ilmoitin, että haluan sen auton. Niinpä isäni osti Amazonin ja se seisoi hallin pihassa pitkään. Aloin entisöidä autoa 15-vuotiaana ja tavoitteenani oli saada se kuntoon 18-vuotispäiväkseni, jotta pääsen heti ajelemaan, Mikko muistelee.
Amazonilla on raju historia, sillä se paloi melkolailla poroksi Sundellin hallipalossa, joka tapahtui uudenvuodenaattona 2011.
– Menetin siinä palossa neljä museoajoneuvoa. Amazonin halusin takaisin entiseen loistoonsa ja entisöin sitä uudelleen kahdeksan vuotta. Sain auton valmiiksi 2020 korona-aikaan, kun liikennöintitoiminta hiljeni melkoisesti. Se oli eräänlaista terapiatyötä, mutta suurimpana motivoijana toimivat pikkuveljeni hääsuunnitelmat. Veli halusi Amazonin hääautokseen, joten pitihän se valmiiksi saada.
Amazon on toiminut Sundellin suvun hääautona sekä ennen että jälkeen palon, ja auton noustua kirjaimellisesti tuhkasta, sen kyydissä on istunut hääpari jos toinenkin. Tänäkin kesänä viitisentoista hääparia on kuljetettu Amazonilla kirkosta juhlapaikalle.
Amazon ja Mikon muutkin museoautot ovat varattavissa hääautoiksi ja myös muihin eirtyistilaisuuksiin. Auto tulee aina kuljettajan kanssa, eli Mikko itse tai hänen Emil-poikansa toimivat kuljettajina.
Volvo Amazonista kaikki alkoi. Auto on tärkeä, sillä se nousi kirjaimellisesti tuhkasta, kun Mikko Sundell entisöi sen uudelleen halli- palon jälkeen. Nykyään Amazonia ja muitakin Mikon museoajoneuvoja voi kuljettajineen varata hääautoiksi ja kaikenlaisiin erityisiin tilaisuuksiin.
Maarit Kautto
Amazonin lisäksi Mikon museoautokokoelmaan kuuluvat esimerkiksi Sundellin linja-auto vuosimallia 1969 ja talousneuvos Ilmari Holmlundin vanha Cadillac. Linja-auto nähdään muun muassa Dingo-elokuvassa, jossa Neumann nousee sen kyytiin entiseltä Porin linja-autoasemalta.
– Itse pääsin luonnerooliini eli toimin elokuvassa bussinkuljettajana, Mikko nauraa.
Ajoneuvojen entisöintiharrastuksen suola on se, että tekeminen ei lopu koskaan. Aina on jotain työn alla ja jo valmiitakin projekteja voi parannella.
– Parhaillaan kunnostamme isäni kanssa yhteisprojektina hänen aikoinaan käytettynä hankkimaansa 1954 vuosimallin avomoottoripyörää. Tämän avon entisöin jo 19-vuotiaana Steinerkoulun päättötyönä, mutta sekin paloi pahasti hallipalossa. Tällä hetkellä projekti on siinä mallissa, että osat on hankittu ja maalattu ja odottavat kasaamista.
Kiinnostus autoihin kulkee suvussa, sillä jo isoisä Sundell oli innostunut niistä ja omisti useampia 1930-luvulla, mikä ei tuohon aikaan ollut aivan tavallista.
– Historiatieto kertoo, että isoisällä oli monia hienoja autoja, T-mallin Fordia ja muuta. Kunpa vain joku olisi silloin ymmärtänyt tallettaa ne jonnekin hallin taakse.
– Itse olen hurahtanut tähän harrastukseen ihan täysin ja on hauskaa huomata, että vanhat ajoneuvot kiinnostavat myös lapsiani. Esikoisemme Emil sai viime kevään ylioppilasjuhliinsa mennessä valmiiksi Volvo 850:n, joka oli hänelle aikoinaan peltoautoksi hankittu. Vuoden päästä, kun autolle tulee vaadittava ikä täyteen, saamme siitä aidon museoauton. 16-vuotias Ola-poikamme entisöi 1980-luvun lopulta peräisin olevaa Honda Monkeyta tavoitteenaan päästä ensi kesänä ajelemaan omalla museomopollaan. Myös 13-vuotias tyttäremme Elli on osoittanut kiinnostusta lajiin ja uskon, että hänellekin jokin oma projekti löytyy, Mikko hymyilee.
Mikko Sundellilla on useita entisöityjä autoja, joukossa muun muassa talousneuvos Ilmari Holmlundin vanha Cadillac.