Tui­ja Saa­ri­nen

Po­ris­sa jaz­z­vii­kon ai­ka­na jär­jes­tet­tä­vä Yri­tys­foo­ru­mi saa vah­vis­tus­ta au­to­a­lal­ta, kun Hel­ka­ma-Au­to Oy:n toi­mi­tus­joh­ta­ja Mai­ja Kos­ke­la liit­tyy ta­pah­tu­man kes­kus­te­li­ja­jouk­koon.

Hel­ka­ma-Au­to on tuo­nut Suo­meen Škoda-au­to­ja vuo­des­ta 1947 ja on maa­il­man van­hin edel­leen toi­mi­va Škoda-au­to­jen maa­han­tuo­ja­yh­tiö. Kos­ke­lan ura Hel­ka­mal­la al­koi vuon­na 1990 la­ki­mie­hen äi­tiys­lo­man si­jai­se­na. Toi­mi­tus­joh­ta­ja­na hän on toi­mi­nut vuo­des­ta 2013 läh­tien. Kos­ke­la on ol­lut to­dis­ta­mas­sa au­to­a­lan vii­me vuo­sien ke­hi­tys­tä, jos­sa kes­ki­ös­sä pe­rin­tei­ses­ti ol­lees­ta au­tos­ta on siir­ryt­ty koh­ti ih­mis­tä.

– Pe­rin­tei­ses­ti au­to­a­la on ol­lut maa­han­tuon­tia ja vä­hit­täis­kaup­paa, jos­sa tuo­te eli au­to on ol­lut kes­ki­ös­sä. Vii­me vuo­si­na alal­la on alet­tu ym­mär­tää, et­tä ih­mi­nen on se, joka on kes­ki­ös­sä. On siir­ryt­ty au­to­tuot­teen myy­mi­ses­tä sen liik­ku­mi­sen pal­ve­luun, ja ke­hit­tä­mään pal­ve­lui­ta, jot­ka hel­pot­ta­vat elä­mää.

Kos­ke­la viit­taa suo­si­o­taan jat­ku­vas­ti kas­vat­ta­vaan yk­si­tyis­le­a­sin­giin, jos­sa pe­rin­tei­sen au­ton os­ta­mi­sen rin­nal­le ovat tul­leet yleen­sä kuu­kau­sie­riin pe­rus­tu­vat pal­ve­lut. Par­haim­mil­laan os­ta­jan ei tar­vit­se huo­leh­tia kuin tank­kauk­ses­ta tai la­taa­mi­ses­ta, sil­lä kaik­ki muu au­ton huol­lois­ta va­kuu­tuk­siin kuu­luu pa­ket­tiin.

– Läh­tö­koh­ta­na on jous­ta­vuus ja se, et­tä tun­ne­taan asi­ak­kaan tar­peet ja ti­lan­teet. Ih­mi­set­hän ovat tot­tu­neet tänä päi­vä­nä eri­lai­siin kuu­kau­sie­riin, mak­se­taan esi­mer­kik­si te­le­vi­si­on kat­se­lus­ta tai strii­mauk­sis­ta kuu­kau­sie­riä. Au­tol­la liik­ku­mi­nen me­nee sii­hen sa­maan.

Yk­si­tyis­le­a­sin­gin suo­sio on Suo­mes­sa läh­te­nyt hi­taam­min liik­keel­le kuin esi­mer­kik­si Ruot­sis­sa tai Vi­ros­sa. Vii­me vuon­na sen osuus kai­kes­ta au­to­myyn­nis­tä oli Suo­mes­sa al­le vii­si pro­sent­tia, mut­ta nyt al­ku­vuon­na osuus oli nous­sut lä­hes kym­me­neen pro­sent­tiin.

Kos­ke­la lis­taa yh­dek­si tär­keim­mäk­si opik­seen joh­ta­ja­na sen, et­tä muu­tos on jat­ku­vaa.

– Koen, et­tä tär­keä teh­tä­vä­ni on aut­taa koko omaa tii­miä ym­mär­tä­mään ja ra­kas­ta­maan sitä ti­lan­net­ta, et­tä tämä ei tule iki­nä val­miik­si. Muu­tos on ai­dos­ti jat­ku­vaa. Tie­tys­ti on­nis­tu­mi­sia heh­ku­te­taan, mut­ta vii­den mi­nuu­tin jäl­keen suun­na­taan näl­käi­se­nä koh­ti sitä jat­ku­vaa muu­tos­ta.

Au­to sym­bo­loi eri ih­mi­sil­le eri asi­oi­ta. Kos­ke­lal­le au­to mer­kit­see en­nen kaik­kea va­paut­ta ja jous­ta­vuut­ta. Hän on syn­ty­nyt Kan­kaan­pääs­sä ja kään­tää usein au­ton no­kan koh­ti Sa­ta­kun­taa.

– Tot­ta kai poh­jal­la pi­tää ol­la se toi­mi­va au­to. Jos se ei toi­mi, her­mos­tun vä­lit­tö­mäs­ti. Sen li­säk­si au­ton ul­ko­nä­ös­sä pi­tää ol­la jo­kin wow-ele­ment­ti. Ja kyl­lä­hän au­tot ovat myös sitä tun­net­ta. It­se saa­tan esi­mer­kik­si jos­kus ajaa au­rin­gon­pais­tees­sa kat­to­luuk­ku au­ki ra­dio täy­sil­lä. Jos­kus taas is­tun tun­ti­kau­pal­la tiu­kas­ti pu­he­li­mes­sa.

Yri­tys­foo­ru­miin Kos­ke­la ha­lu­si läh­teä muun mu­as­sa sen ta­kia, et­tä suo­ma­lai­nen yrit­tä­jyys on sy­dän­tä lä­hel­lä.

– Ha­lu­an tuo­da esiin sitä, mi­ten pal­jon meil­lä tääl­lä on hy­viä asi­oi­ta, ku­ten esi­mer­kik­si puh­das ruo­ka ja puh­das luon­to, joi­ta ar­vos­te­taan nyt yhä enem­män myös Suo­men ra­jo­jen ul­ko­puo­lel­la. Sii­nä on hie­no bis­nes­mah­dol­li­suus. Ja tie­tys­ti ha­lu­an käyt­tää ti­lai­suu­den pu­hua yli­pää­tään liik­ku­mi­sen ja pääs­töt­tö­män liik­ku­mi­sen puo­les­ta.