Keräämön asiakaskysely paljastaa lajittelun esteet
Keräämö toteutti kesällä asiakastutkimuksen, johon vastasi lähes 1 000 alueen asukasta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä ja asukkaiden kierrätysintoa. Tulosten mukaan lajitteluun suhtaudutaan pääosin myönteisesti, mutta käytännön haasteet heikentävät aktiivisuutta. Yleisin este on säilytystilan puute – sen mainitsi suurimmaksi syyksi 45 prosenttia vastaajista, asuinmuodosta riippumatta.
– Lajittelu helpottuu, kun jokaiselle jätelajille järjestää kotona oman astiansa. Hyvä tapa on aloittaa vähitellen, esimerkiksi lisäämällä ensin muovipakkausten lajittelu. Jätteen määrä on kyllä sama, on se sitten lajiteltu tai ei. Isoinkaan piste ei auta, jos roskia ei viedä pois kotoa. Tähän tarvitaan vähän semmoista omaa uudelleenohjelmointia. Ota vaikka tavaksi viedä tiettynä päivänä roskat ulos niin ne eivät makaa kotona turhaan, sanoo Keräämön kiertotaloussuunnittelija Maija Nuotio.
Asukkaiden mielestä helpoimpia lajiteltavia ovat vaaralliset jätteet, paperi ja kartonkipakkaukset. Eniten kysymyksiä herättää muovipakkausten lajittelu: kuinka puhdas pakkauksen kuuluu olla ja mitkä muovit käyvät keräykseen.
– Syöntipuhdas muovipakkaus kelpaa kierrätykseen, tiskata ei tarvitse. Jos pakkaus on muovia ja se on suojannut tuotetta, se kuuluu muovipakkauskeräykseen. Sen sijaan muoviset käyttöesineet, kuten muovinen eväsrasia, laitetaan sekajätteeseen, Nuotio täsmentää.
Keräämön asiakaspalvelu sai tutkimuksessa korkeat arvosanat niin neuvonnasta, lajitteluasemilta kuin jätekeskuksesta. Asioimista lajitteluasemilla ja Hangassuon jätekeskuksessa pidettiin helppona. Myös bio- ja pakkausjätteiden tyhjennysten hoitaminen arvioitiin sujuvaksi.
Eniten kaivattiin tietoa tyhjennysten aikatauluista. Tätä helpottaa keväällä lanseerattu OmaKeräämö, sähköinen asiointipalvelu, jonka kautta pientaloasukkaat ja taloyhtiöiden isännöitsijät näkevät kellon ympäri esimerkiksi astiatyhjennykset ja laskut.