Po­rin kau­pun­ki osal­lis­tui ke­vääl­lä 2024 kun­tien tek­nis­ten pal­ve­lui­den ny­ky­ti­laa laa­jas­ti sel­vit­tä­vään Yh­dys­kun­ta­tek­ni­set pal­ve­lut -ky­se­ly­tut­ki­muk­seen. Isoon osaan ky­se­lys­tä saa­duis­ta pa­laut­teis­ta pys­tyt­tiin re­a­goi­maan vii­me vuo­den ai­ka­na, ja myös vuo­den 2025 työ­oh­jel­maan si­säl­ly­tet­tiin pa­rem­paan pal­ve­lu­ta­soon täh­tää­viä kor­jaus­toi­men­pi­tei­tä.

Kau­pun­ki to­teut­ti vii­me vuon­na myös ka­tu­ver­kon kun­to­tar­kas­tuk­sen ja kor­jaus­ve­lan mää­ri­tyk­sen sekä osal­lis­tui val­ta­kun­nal­li­seen katu- ja vi­he­ra­lu­ei­den kun­nos­sa­pi­don kus­tan­nus­ver­tai­luun. Tee­tet­ty­jen sel­vi­tys­ten tu­lok­sia esi­tel­lään tek­ni­sel­le lau­ta­kun­nal­le en­si vii­kon tiis­tai­na 28. lo­ka­kuu­ta.

Yh­dys­kun­ta­tek­ni­siä pal­ve­lu­ja kos­ke­va ky­se­ly on osa FCG Fin­nish Con­sul­ting Group Oy:n vuo­sit­tain to­teut­ta­maa val­ta­kun­nal­lis­ta tut­ki­mus­ta, joka teh­dään sa­ma­nai­kai­ses­ti useis­sa kau­pun­geis­sa eri puo­lil­la Suo­mea. Vuon­na 2024 tut­ki­muk­ses­sa oli mu­ka­na 28 kun­taa. Tek­ni­sen toi­mi­a­lan teh­tä­vä­kent­tään kuu­lu­vis­ta ko­ko­nai­suuk­sis­ta ky­se­lys­sä oli­vat mu­ka­na lii­ken­ne­a­lu­ei­den yl­lä­pi­to, puis­to­jen ja lii­kun­ta­paik­ko­jen hoi­to, ka­tu­va­lais­tus sekä lii­ken­ne­va­lot. Tou­ko-ke­sä­kuus­sa 2024 to­teu­tet­tuun tut­ki­muk­seen saa­tiin yh­teen­sä 307 vas­taus­ta.

Ky­se­lyn tu­lok­set ko­he­ni­vat vuo­teen 2023 ver­rat­tu­na lä­hes kai­kil­la osa-alu­eil­la hie­man, ja lii­ken­ne­va­lo-oh­jauk­sen osal­ta Po­rin tu­los oli poik­keuk­sel­li­sen hyvä. Ai­em­pien vuo­sien ta­paan Po­rin ko­ko­nais­si­joi­tus ky­se­lys­sä oli kui­ten­kin mui­hin osal­lis­tu­ja­kun­tiin näh­den huo­mat­ta­van heik­ko. Ma­ta­lim­mat ar­vo­sa­nat saa­tiin lii­ken­ne­a­lu­ei­den yl­lä­pi­toa ja ka­tu­jen tal­vi­hoi­toa kos­ke­vis­ta tee­mois­ta.

– Tek­ni­sel­lä toi­mi­a­lal­la on teh­ty vii­me vuo­si­na usei­ta toi­min­nal­li­sia muu­tok­sia pa­rem­man pal­ve­lu­ta­son ja asi­a­kas­tyy­ty­väi­syy­den saa­vut­ta­mi­sek­si. Esi­mer­kik­si ka­tu­jen pääl­lys­tyk­siin, tal­vi­kun­nos­sa­pi­toon ja puis­to­jen kun­nos­ta­mi­seen va­rat­tua mää­rä­ra­haa on nos­tet­tu as­teit­tain vuo­des­ta 2023 al­ka­en. Ka­tu­va­lais­tuk­sen va­lai­sin­sa­nee­rauk­set ovat par­hail­laan käyn­nis­sä ja re­surs­se­ja on vah­vis­tet­tu ka­tu­va­lais­tuk­sen ke­hit­tä­mi­ses­sä, vi­her­ra­ken­nut­ta­mi­ses­sa ja ka­tu­val­von­nas­sa, ker­too vt. inf­ra­yk­si­kön pääl­lik­kö San­na Vä­li­mä­ki.

Kau­pun­gin ka­tu­ver­kol­le tee­tet­tiin syys-lo­ka­kuus­sa 2024 kun­to­kar­toi­tus, jos­sa kaik­ki Po­rin ka­dut, ja­lan­kul­ku- ja pyö­rä­tiet sekä kau­pun­gin hoi­dos­sa ole­vat yk­si­tyis­tiet kar­toi­tet­tiin mit­tau­sau­tol­la. Työn ta­voit­tei­na oli sel­vit­tää ka­tu­ver­kon paik­ka­tie­toon si­dot­tu kun­to­ti­la kun­to­luok­ki­na ja vau­ri­o­tie­toi­na, las­kea tie­to­jen poh­jal­ta tä­män­het­ki­nen kor­jaus­vel­ka sekä mää­rit­tää kun­to­muu­tos seu­raa­van kym­me­nen vuo­den ajal­le ja las­kea sen poh­jal­ta tu­le­va kor­jaus­vel­ka. Li­säk­si saa­tu­ja tu­lok­sia ver­rat­tiin edel­li­seen vuon­na 2019 teh­tyyn työ­hön.

Noin 59 pro­sent­tia Po­rin ka­tu­ver­kon väy­lis­tä ar­vi­oi­tiin hy­vik­si tai erit­täin hy­vik­si, 37 pro­sent­tia tyy­dyt­tä­vik­si ja 4 pro­sent­tia huo­noik­si tai erit­täin huo­noik­si. Kor­jaus­ve­lan las­ken­nas­sa käy­tet­tiin kah­ta eri ta­paa, joi­ta ver­tail­tiin kes­ke­nään. Las­ken­ta­ta­vas­ta riip­pu­en kor­jaus­ve­lan mää­rä oli noin 9,5 mil­joo­naa eu­roa tai noin 13,2 mil­joo­naa eu­roa. Ka­tu­ver­kon kor­jaus­vel­ka on pie­nen­ty­nyt vuo­des­ta 2019, jol­loin las­ken­nal­li­nen kor­jaus­vel­ka oli 28,9 mil­joo­naa eu­roa.

– Kor­jaus­ve­lan kuo­let­ta­mi­nen seu­raa­vien 10 vuo­den ai­ka­na edel­lyt­täi­si 5–7 mil­joo­nan eu­ron vuo­sit­tais­ta pa­nos­tus­ta ka­tu­jen pe­rus­pa­ran­ta­mi­seen. Kau­pun­gin ta­voit­tee­na on edel­leen pie­nen­tää kor­jaus­vel­kaa in­ves­toi­mal­la ka­tu­ver­kon ja ja­lan­kul­ku- ja pyö­rä­tei­den pe­rus­kor­jauk­siin, tur­vaa­mal­la riit­tä­vä ra­hoi­tus uu­del­leen­pääl­lys­tyk­siin ja kui­va­tuk­sen pa­ran­ta­mi­seen, ra­ken­ta­mal­la uu­dis­koh­teet laa­duk­kaas­ti ja riit­tä­vil­lä ra­ken­ne­ker­rok­sil­la sekä var­mis­ta­mal­la suun­nit­te­lun ja ra­ken­nut­ta­mi­sen hen­ki­lö­re­surs­sit, jat­kaa Vä­li­mä­ki.

Pori osal­lis­tui vii­me vuon­na myös katu- ja vi­he­ra­lu­ei­den kun­nos­sa­pi­don KUVE-kus­tan­nus­ver­tai­luun yh­des­sä 12 muun kun­nan kans­sa. Kaik­kien yleis­ten alu­ei­den kus­tan­nuk­set oli­vat Po­ris­sa kes­ki­ar­von ala­puo­lel­la. Ka­tu­jen kun­nos­sa­pi­don kus­tan­nuk­sis­sa Pori erot­tui ver­tai­lu­kun­tien edul­li­sim­pa­na ka­tu­jen tal­vi­kun­nos­sa­pi­dos­sa. Myös ra­ken­net­tu­jen vi­he­ra­lu­ei­den kun­nos­sa­pi­to­kus­tan­nuk­set oli­vat hie­man al­le osal­lis­tu­nei­den kun­tien kes­ki­ar­von. Vi­he­ra­lu­ei­den osal­ta Pori erot­tuu ver­rok­ki­kun­nis­ta myös sel­väs­ti suu­rem­mal­la hoi­det­ta­val­la pin­ta-alal­la. Pori si­jait­see kes­kel­lä van­haa pel­to­a­lu­et­ta, jon­ka vuok­si met­sien osuus kau­pun­ki­ra­ken­tees­sa on pie­ni ja mui­den vi­he­ra­lu­ei­den mää­rä ko­ros­tuu.