Liikennekuolemien taustalla on usein valintoja, ei sattumaa – Satakunnassa korostuu piittaamattomuus
Varsinais-Suomen ely-keskus kertoo, että liikennekuolemien määrä Satakunnassa on laskussa, kuitenkin asukaslukuun suhteutettuna liikennekuolemien määrä on tällä hetkellä lähes samalla tasolla Satakunnassa ja Varsinais-Suomessa. Liikennekuolemien taustalla on harvoin pelkkä sattuma – useimmiten kyse on riskialttiista valinnoista, kuten ylinopeudesta, päihteistä tai turvavälineiden laiminlyönnistä. Erityisesti Satakunnassa korostuu piittaamaton liikennekäyttäytyminen liikenneonnettomuuksien taustatekijöinä.
Tutkijalautakuntien mukaan merkittävä ylinopeus on taustalla noin kolmanneksessa kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, päihteet noin neljänneksessä. Piittaamattomuus, joka kattaa päihteet, turvavyön käyttämättömyyden, riskialttiit ohitukset ja sääntöjen tietoiset rikkomiset, on vielä laajempi ongelma. Kun piittaamattomuus määritellään laajasti, sen osuus voi nousta jopa 50–60 prosenttiin kuolemaan johtaneista onnettomuuksista.
Ely-keskuksen liikenneturvallisuuskampanja Maltti on wörttii toi viestin lähelle ihmisiä lyhyillä ja oivaltavilla teemavideoilla. Videoissa korostetaan, että pienet päätökset, kuten nopeuden hillitseminen, turvavyön käyttö ja selvin päin ajaminen voivat ratkaista elämän ja kuoleman.
Kampanjan tavoitteena oli herättää keskustelua ja vaikuttaa asenteisiin erityisesti nuorten ja paljon ajavien keskuudessa. Maltti on wörttii -kampanja, 5.5.–2.11., saavutti erinomaiset tulokset nuorten liikenneturvallisuuden edistämisessä. Kampanja toteutettiin TikTokissa ja Instagramissa. Kohderyhmä painottui 18–24-vuotiaisiin Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa.
Videoita katsottiin yhteensä 3,82 miljoonaa kertaa. Eniten nuoret katsoivat ja kommentoivat potkulautavideota. Videoiden kommentit osoittavat valistuksen tarpeen, toisaalta tuotiin esille myös omakohtaisia kokemuksia.
Kampanjaa jatketaan ensi vuonna. Kampanjan kohderyhmäksi nostetaan tällä kertaa myös nuorten vanhemmat. Kampanjalla pyritään kiinnittämään vanhempien huomio hyvänä esimerkkinä toimimiseen liikenteessä ja muistutetaan rajojen asettamisesta nuorille.
Nuorten 15–21-vuotiaiden osuus väestöstä on noin 9 prosenttia, mutta heidän osuutensa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta epäillyistä on Satakunnassa 39 prosenttia ja Varsinais-Suomessa 31 prosenttia. Vanhemmat näyttävät esimerkkiä lapsilleen, joten vanhempien ajokäyttäytymisestä voidaan usein ennustaa nuorten kuljettajien tulevaa ajokäyttäytymistä. Lisäksi nuoren kuljettajan riskikäyttäytyminen riippuu siitä, että missä määrin vanhemmat kannustavat turvalliseen käyttäytymiseen ja asettavat selkeät rajat.
Tilannekuva Satakunnassa:
• Liikennekuolemien määrä on laskenut tasaisesti viimeisen viiden vuoden aikana. Satakunnan yleinen liikenneturvallisuustilanne (sis. henkilövahinko-onnettomuudet) on kuitenkin edelleen koko maan heikoimpia.
• Liikennekuolemissa korostuu henkilöauto-onnettomuudet, ja niiden taustalla on useimmiten monenlaista piittaamatonta käyttäytymistä.
• Tänä vuonna liikenteessä on kuollut 3 nuorta (15–24-vuotiaat) molemmissa maakunnissa, mutta asukaslukuun suhteutettuna Satakunnan tilanne on huomattavasti surullisempi. Taustalla on useimmiten piittaamatonta liikennekäyttäytymistä.
Tilanne Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa:
• Ylinopeus: Noin 40 prosenttia kuolemaan johtaneista onnettomuuksista liittyy merkittävään (yli 10 km/h) ylinopeuteen.
• Päihteet: 35 prosenttia tapauksista kuljettaja oli päihtynyt.
• Turvavyön ja kypärän laiminlyönti: Yksinkertainen teko, joka pelastaisi henkiä, jää usein tekemättä.
• Nuoret riskiryhmänä: 15–24-vuotiaille sattuu joka viides liikennekuolema. Suurin riski liittyy juuri ajokortin saaneisiin nuoriin, jotka ajavat usein huomattavaa ylinopeutta.

