Maa­rit Kaut­to

Vii­me vii­kol­la jul­kis­tet­tu kaup­pa tuo mer­kit­tä­väs­ti li­sää työl­li­syyt­tä Po­rin Män­ty­luo­don te­la­kal­le. Da­vie on osa Ino­cea Group -lai­van­ra­ken­nus­kon­ser­nia, jol­la on toi­min­to­ja Suo­mes­sa ja Ka­na­das­sa. Yh­tiö omis­taa muun mu­as­sa Hel­sin­gin te­la­kan, joka on saa­nut ti­lauk­sen ras­kaan luo­kan jään­mur­ta­jan ra­ken­ta­mi­ses­ta Ka­na­dan val­ti­ol­le. Män­ty­luo­dos­sa ryh­dy­tään val­mis­ta­maan loh­ko­ja tä­hän Po­lar Max -kon­sep­tin jään­mur­ta­jaan.

Män­ty­luo­don te­la­kan työn­te­ki­jä­mää­rä on täl­lä het­kel­lä rei­lu sata hen­keä ja lo­mau­tuk­set ovat käyn­nis­sä. Hel­sin­gin te­la­kan toi­mi­tus­joh­ta­ja Kim Sal­mi ker­too, et­tä en­sim­mäi­ses­sä vai­hees­sa lo­mau­tuk­set pu­re­taan ja myös li­sä­rek­ry­toin­nit aloi­te­taan mah­dol­li­sim­man pian.

Sal­men mu­kaan teh­ty kaup­pa on en­sin vie­tä­vä maa­liin saak­ka ja sen jäl­keen pääs­tään Män­ty­luo­dos­sa­kin to­si­toi­miin.

– Mi­tään tark­ko­ja lu­ku­ja ei vie­lä täs­sä vai­hees­sa ole ker­toa, mut­ta vuo­den si­säl­lä on Män­ty­luo­don te­la­kan työl­li­syy­teen odo­tet­ta­vis­sa mer­kit­tä­vää kas­vua. Rek­ry­toin­nit aloi­te­taan sii­tä, et­tä tar­vi­taan li­sää le­vy­sep­piä ja hit­saa­jia, jon­kin ver­ran tul­laan palk­kaa­maan myös joh­to­ta­son hen­ki­löi­tä.

– Py­rim­me te­ke­mään rek­ry­toin­nis­sa yh­teis­työ­tä myös Sa­ta­kun­nan työ­voi­ma­pal­ve­lui­den kans­sa.

Sal­mi to­te­aa, et­tä Män­ty­luo­don te­la­kal­la on ai­nut­laa­tuis­ta osaa­mis­ta ark­ti­sen me­ri­te­ol­li­suu­den te­räs­ra­ken­teis­sa. Jään­mur­ta­jan loh­kot, joi­ta Po­ris­sa ryh­dy­tään val­mis­ta­maan, ovat yleen­sä noin 200 ton­nin pai­noi­sia, koko lai­van le­vyi­siä, yleen­sä 10–15 met­riä pit­kiä ja kor­keut­ta niil­lä on jopa kol­me kant­ta. Val­ta­vat loh­kot kul­je­te­taan Män­ty­luo­dos­ta Hel­sin­kiin me­ri­teit­se.