Pitsikaupungin joulu on vaikuttava yhteistyönosoitus
Pitsikaupungin joulu tarjoaa erilaista, Rauman näköistä aitoa joulukaupunkia ilman huskyja tai lasi-igluja.
Ari Anteroinen
Pitsikaupungin joulu saapuu jälleen. Nyt jo viidennen kerran. Mutta samalla on myös välitilinpäätöksen aika.
– Strategia tehtiin silloin viideksi vuodeksi, kun oli toiveena, että Raumasta tulee Suomen tunnetuin ja kaunein joulukaupunki. Tänä vuonna pitäisi sitten toiveet ja tavoitteet tulla täyteen, toteaa joulukoordinaattori Krista Mård.
– Yksi asia siinä strategiassa oli kansainvälisyys, eli ehkä se on vielä sitä, mitä tänä vuonna vielä petrataan. Vaikka Lapin-kohteiden kanssa matkailijoista kilpailu on haastavaa, parhaamme yritetään, Mård kertoo päättäväisesti.
– Tarjoamme erilaisempaa joulukaupunkia. Aitoa, Rauman näköistä joulua ilman huskyja tai lasi-igluja.
Mårdin mukaan markkinointia on keskitetty Turun, Tampereen ja Helsingin akselille.
– Ja myös Poriin. Se on lähellä ja siellä on potentiaalista joulukansaa, kun Porissa ei ole niin paljon jouluun panostettu. Sosiaalisen median mainontaa on kohdennettu myös Tallinnaan ja Tukholmaan, lisää Mård.
Kuinka Pitsikaupungin joulun kävijämääriä seurataan?
– Mittaamme onnistumista yöpymisillä. Seuraamme, kuinka paljon käy matkailijoita. Meillä on keskustassa kävijälaskurit, jotka ottavat luvut mobiilidatasta. Seuraamme lukuja varsinkin tapahtumapäivinä, vastaa Mård.
– Jossain Tammelan tonttumaassa tuo on tietenkin hankalampaa, kun lapsilla ei ole puhelimia. Kaikki pienet vilistelevät jalat eivät tallennu rekisteriin. Teemme siis myös silmämääräisiä arvioita. Majoitus- ja muissa luvuissa on ollut pientä nousua vuosittain. Olemme tyytyväisiä, vaikka onkin ollut välillä hankalaa rakentaa toista sesonkia, koska heinäkuu on ollut aina niin vahva matkailussa. Auttaisi tietenkin matkailua, että ympäri vuoden olisi tarjontaa.
Pitsikaupungin joulu tarjoaa nyt varmaan jotain uuttakin?
– Ohjelma muuttuu vuosittain jonkin verran. Varsinkin ne tapahtumat, mitä muut järjestävät. Kaupunki järjestää uutuutena Kanalin varteen valot. Kun vuoden alussa avattiin tuo jääpuisto Keskuspuistoon, halusimme yhdistää sen jotenkin paremmin tähän Vanhaan Raumaan. Ajattelimme tuohon välille jotain valaistua kohdetta, joka ajaisi ihmiset kävelemään sinnepäin kaupunkia. Löydettiin 14 puuta kaupungintalon edestä, joihin tulee nyt valaistus. Ne uudet valot ovat mielestäni hienot, kehaisee Mård.
Uutta on myös Tammelan tonttumaan ja Joulutorin tuottaja Tapahtumapalvelu Järjestys Oy. Tämä tamperelainen firma saatiin avoimella hankintamenettelyllä.
– Kilpailutimme tuotannot ja he jättivät tarjouksen. Olemme olleet tyytyväisiä, Mård avaa.
– Uutta on myös Joulutorin tilanne, koska sen laidalla on käynnissä Raatihuoneen remontti. Joulukuusi, joka on totuttua lyhyempi, on nyt keskemmällä toria. Joulurauhan julistustakaan ei anneta työmaan keskeltä, vaan torilavalta.
Pitsikaupungin joulun ”hittinä” voidaan edelleen pitää Vanhan Rauman kaduilla kiertävää Joulevangeeljum-esitystä.
– Toivotaan sillekin isoja kävijämääriä, kun kyseessä on nyt toistaiseksi viimeinen kerta, Mård toteaa.
– Sen reitti pysyy ennallaan. Onneksi ei ole tarvinnut muuttaa, sillä se on sen verran iso kolmen sadan ihmisen tuotanto. Se on vaikuttava yhteistyönosoitus, kun on paljon vapaaehtoisia ja talkooväkeä mukana.
Vaikka Pitsikaupungin joulun esite onkin jo julkaistu, Mårdin mukaan tulee edelleen kyselyitä, voisiko joku taho vielä järjestää jotain.
– Nettiin voidaan tehdä ohjelmalisäyksiä ja sosiaalisessa mediassa mainostaa. Apua annetaan. Ja kehotan kaikkia lisäämään omia tapahtumiaan kaupungin tapahtumakalenteriin.
Lisätietoa: pitsikaupunginjoulu.fi, tapahtumat.rauma.fi

