Pori hakee valtionavustusta uimaopetuksen lisäämiseen ja toisen uinninohjaajan palkkaamiseen
Kaupungin johtoryhmä sai selvityksen uimaopetuksen nykytilasta ja kehittämissuunnitelmista.
Maarit Kautto
Lasten uimataito on Suomessa heikentynyt viime vuosina rajusti. Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto SUH painottaa, että kesällä 2025 tapahtuneet lasten ja nuorten hukkumiset korostivat entisestään tarvetta panostaa vesiturvallisuuteen ja varmistaa jokaiselle lapselle riittävät oppimismahdollisuudet.
Porissa lasten ja nuorten uimaopetuksen kehittämiseksi on jo otettu askelia. Opetusyksikön päällikkö Taneli Tiirikainen selvitti viime viikon maanantaina peruskoulujen uimaopetuksen nykytilannetta ja kehittämissuunnitelmia kaupungin johtoryhmälle. Yhteinen näkemys oli, että uimataidon kehittäminen on tärkeä asia.
Porin esiopetuksessa ja alakoulussa on malli, jossa ryhmän oman opettajan tukena on uinninohjaaja ja kuljetukset uimahallille järjestetään keskitetysti. Esiopetusoppilaat uivat neljä kertaa, alakoulun luokat 2 ja 4 myöskin neljä kertaa ja kutosluokat kolme kertaa lukuvuodessa. Uintikertoja voi olla enemmänkin riippuen muun muassa koulun sijainnista ja opettajan painotuksista. Yläkoululaiset uivat pääasiassa oman liikunnan aineopettajan opettamina.
– Yleisopetuskoulujen pienryhmät uivat 5-6 kertaa lukuvuodessa. Tiilimäen sairaalakoululle järjestetään myöskin 5-6 uintia lukuvuodessa. Myötätuulen koulun luokilla 1–6 on sielläkin 5-6 uintikertaa ja yksilöllistettyä erityisopetusta tarjoavalla Tuulikellolla yhteensä noin 72 uintivuoroa lukuvuoden aikana, Taneli Tiirikainen summaa ja jatkaa:
– Pääasiassa uidaan keskustan uimahallissa, jonkin verran Meri-Porissa ja lavialaiset uivat Kankaanpään hallissa.
– Porissa on käytössä myös nuorisopassi ja uintipassi, jotka tukevat omaehtoista uintiharrastusta. Lisäksi harrastamisen Porin malli tarjoaa nyt uintiakin.
Tiirikaisen mukaan opetusyksikön ja liikuntayksikön työryhmä on kokoontunut ja pohtinut uimaopetuksen kehittämistä.
– Tunnistamme tarpeen ryhmien opetuksen aiempaa suurempaan eriyttämiseen sekä uimaopetuksen lisäämiseen. Tavoitteena on järjestää uintia myös ekaluokkalaisille keskitetysti. Tätä lähdetään tavoittelemaan ensisijaisesti hakemalla valtionavustusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö on avannut valtionavustushaun perusopetuksen uimataidon opetuksen vahvistamiseen. Avustusta on haettavissa vuosille 2025–2027 yhteensä 3,5 miljoonaa euroa. Hakuaika päättyy 30. lokakuuta.
Tiirikainen korostaa, että perusopetuksen liikunnan opetussuunnitelmassa ei ole nykyään mainittu eri urheilulajeja, vaan tavoitteita, joita voidaan saavuttaa eri tavoin. Poikkeuksena on uinti, mikä osaltaan kertoo sen erityisluonteesta osana kansalaistaitoja.
– Porissa oppilaiden uimataito tilastoidaan ja tulokset ovat valtakunnan tasoon verrattuna hyviä, mutta laskeva trendi kuitenkin näkyy. Uinninohjaajan tukemat uintikerrat ovat vähentyneet muun muassa lisääntyneiden pienryhmien ja siitä seuraavan kapasiteettiongelman vuoksi. Nykyinen yhden uinninohjaajan malli on haavoittuva, jos tulee esimerkiksi sairaustapauksia.
– Haasteita uimaopetukseen tuovat myös oppilaiden yleisten motoristen valmiuksien heikkeneminen sekä uimataitoasioiden polarisoituminen, mitkä tekevät opetuksesta hankalaa. Lasten ja nuorten käytöksessä ja toiminnan ohjauksessa saattaa olla aiempaa enemmän haasteita. Oma vaikutuksensa uimaopetukseen on kehohäpeällä ja lasten ja nuorten suhtautumisella alastomuuteen.
Tiirikainen listaa Porissa mietittyjä konkreettisia toimenpide-ehdotuksia:
– Opettajien lisäkoulutus muun muassa vesipelastukseen liittyen, perheiden tiedottaminen ja sitouttaminen, monikielinen viestintä, uimataidon merkityksen korostaminen eri yhteyksissä sekä toisen uinninohjaajan palkkaaminen valtionavun turvin.
– Selvittelemme myös Meri-Porin uimahallin hyödyntämistä aiempaa enemmän.
Toinen uinninohjaaja mahdollistaa esimerkiksi uintien lisäämisen ekaluokkalaisille ja ylipäätäänkin uintimäärien lisäämisen jonkin verran.
– Se mahdollistaa myös polarisoituneiden ryhmien eriyttävän opettamisen, erityisryhmien ja monikielisten huomioimisen aiempaa paremmin ja tuo jonkin verran tukea myös yläasteen luokkien 7-9 uimaopetukseen, Tiirikainen toteaa.