Kas­te­hel­mi Kor­pi­jaa­kon näyt­te­ly ”Ko­me­dia nii­tys­tä, joka ha­lu­si omis­taa it­sen­sä” avau­tuu Po­ri­gi­nal-gal­le­ri­as­sa lau­an­tai­na 13. syys­kuu­ta. Näyt­te­ly tar­kas­te­lee omis­ta­mi­sen käy­tän­tö­jä ja nii­den vai­ku­tuk­sia ih­mis­ten ja la­jien vä­li­siin suh­tei­siin va­lo­ku­van, teks­tin ja vi­de­on kei­noin.

Näyt­te­lys­sä ää­nen saa mää­rit­te­le­mä­tön, fik­tii­vi­nen niit­ty. Pe­rin­tö­neu­vot­te­luis­ta al­kun­sa saa­nut tai­teel­li­nen pro­ses­si ”Ko­me­dia nii­tys­tä, joka ha­lu­si omis­taa it­sen­sä” on mat­ka ih­mi­sen ta­paan muo­dos­taa yh­tei­sö­jä omis­ta­mal­la. Sa­mal­la näyt­te­ly kur­kot­taa ih­mis­ten vä­li­syy­des­tä la­jien­vä­li­syy­teen ja ky­syy, mil­lä ta­voin omis­ta­mi­sen käy­tän­nöt muo­vaa­vat sitä, kuin­ka olem­me tois­tem­me kans­sa. Näyt­te­ly on avoin­na 13.9.–2.11.2025, ja näyt­te­lyn ava­jai­sia vie­te­tään 12. syys­kuu­ta.

Yk­si­tyi­so­mis­tuk­sen his­to­ri­al­li­nen pe­rus­ta ra­ken­tuu aja­tuk­sel­le ke­hi­tyk­ses­tä. Maa-alaa te­hok­kaim­min hyö­dyn­tä­vä on voi­nut an­sai­ta oi­keu­den sen omis­tuk­seen. Kun 1700-lu­vun Iso-Bri­tan­ni­as­sa vil­lan tuo­tan­to te­hos­tui ja yh­teis­käy­tös­sä ol­leet lai­dun­maat sul­jet­tiin, sa­nat lan­ta (ma­nu­re) ja ke­hi­tys (imp­ro­ve­ment) muut­tui­vat tois­ten­sa sy­no­nyy­meik­si.

Mikä sana ku­vaa ke­hi­tys­tä tu­hou­tu­vien eli­nym­pä­ris­tö­jen ajas­sa? Kuin­ka me omis­tam­me kun omis­tam­me? Voi­ko val­las­ta luo­pua? En­tä vas­tuus­ta? On­ko raja uh­ka vai suo­ja? Kor­pi­jaak­ko kä­sit­te­lee omis­ta­mis­ta ja sii­hen liit­ty­viä neu­vot­te­lu­ja vä­hä­e­lei­sen huu­mo­rin läpi. Va­lo­ku­vaa ja teks­tiä yh­dis­te­le­vät te­ok­set si­säl­tä­vät ju­lis­tuk­sia, di­a­lo­ge­ja, huu­dah­duk­sia ja to­te­a­muk­sia.

Vi­de­o­te­ok­ses­sa ”Kuu­le­mi­nen” nii­tyn mo­no­lo­gi avaa vi­su­aa­lis­ten to­dis­tei­den avul­la nä­ky­män tu­leh­tu­nee­seen suh­tee­seen ja pyr­ki­myk­seen rat­koa epä­ta­sa­pai­noa ra­jo­jen aset­ta­mi­sen kaut­ta. Te­ok­sen nimi viit­taa Suo­men pe­rus­tus­lain py­kä­lään 21, jon­ka mu­kaan oi­keus tul­la en­nak­koon kuul­luk­si omas­sa asi­as­saan on eräs lail­la tur­vat­ta­vis­ta oi­keus­tur­va­kei­nois­ta. Vi­de­o­te­ok­seen liit­ty­vä ri­so­pai­net­tu jul­kai­su on näyt­te­lys­sä ja­os­sa ylei­söl­le.

Kas­te­hel­mi Kor­pi­jaak­ko (s. 1984, Loh­ja) on Hel­sin­gis­sä, Ha­ra­kan saa­res­sa työs­ken­te­le­vä va­lo­ku­va­tai­tei­li­ja. Hän val­mis­tui tai­teen mais­te­rik­si Aal­to-yli­o­pis­ton va­lo­ku­va­tai­teen kou­lu­tu­soh­jel­mas­ta vuon­na 2018. Kor­pi­jaa­kon te­ok­sia on ol­lut esil­lä muun mu­as­sa yk­si­tyis­näyt­te­lyis­sä Gal­le­ria Hip­po­ly­tes­sa (2025), Huu­to Gal­le­ri­as­sa (2023) ja Tai­de­kes­kus Mäl­tin­ran­nas­sa (2021) ja ryh­mä­näyt­te­lys­sä Män­tän ku­va­tai­de­vii­koil­la ke­säl­lä 2025. Vuo­den 2025 ai­ka­na Kor­pi­jaak­ko on työs­ken­nel­lyt Cité in­ter­na­ti­o­nal des arts -re­si­dens­sis­sä Rans­kas­sa, Väi­nö Tan­ne­rin sää­ti­ön re­si­dens­sis­sä Ita­li­as­sa sekä Suo­men New Yor­kin kult­tuu­ri-ins­ti­tuu­tin Sha­ring Grounds -pro­jek­tis­sa.

Kor­pi­jaa­kon työs­ken­te­lyä ovat tu­ke­neet Tai­teen edis­tä­mis­kes­kus, Ol­ga ja Vil­ho Lin­na­mon sää­tiö ja Ko­neen sää­tiö.