Porin retkeilyreittien ylläpitoa käsitellään ensi viikolla teknisessä lautakunnassa – katso lista, mitä taukopaikkoja jatkossa hoidetaan
TE24-uudistuksen ja lakimuutosten myötä päättynyt kuntien työllistämistoiminta toi alkuvuonna muutoksia Porin retkeilyreittien ylläpitoon, kun vastuu reittien hoidosta ja kustannuksista siirtyi tekniselle toimialalle. Infran kunnossapito vastaa nyt Karhureittinä tunnetun Joutsijärven, Noormarkun ja Ahlaisten alueen retkeilyreitistöstä sekä Meri-Porin ja Yyterin retkeilyreiteistä taukopaikkoineen, luontotorneineen ja -lavoineen.
Muutoksen myötä ylläpidettävien taukopaikkojen määrää on tänä vuonna vähennetty, mutta jäljelle jäävien laatuun on panostettu aiempaa enemmän. Myös käyttäjien mielipiteitä retkeilyreittien tulevaisuudesta on selvitetty. Vuodesta 2026 alkaen kaupungin kunnossapidon piiriin esitetään otettavaksi 22 Karhureitillä ja Yyterissä sijaitsevaa taukopaikkaa. Luontotornien ja -lavojen ylläpito jatkuu toistaiseksi ennallaan, ja niiden tulevaisuuden huoltoa arvioidaan tarkemmin ensi vuonna.
Vuoden 2025 osalta retkeilyreittien ylläpito mitoitettiin käytettävissä olleen määrärahan mukaan, jolloin osa taukopaikoista jäi hoidon ulkopuolelle. Hoidon ulkopuolelle jätettiin taukopaikkoja, jotka olivat vaikeasti huollettavia, sijaitsivat muualla kuin kaupungin omistamilla mailla tai joiden arvioitiin olevan vähiten käytettyjä.
Jäljelle jääneisiin taukopaikkoihin panostettiin muun muassa hankkimalla kompostoivia käymälöitä, uusimalla vanhoja pitkospuita sekä huoltokorjaamalla reittirakenteita. Lisäksi polttopuuhuollon osalta siirryttiin käyttämään valmiiksi pilkottujen polttopuiden sijaan pitkää rankaa ja pöllejä.
Kuluneen vuoden hoitokokemusten, elo-syyskuussa toteutetun Karhureitin asukaskyselyn sekä yhdistyksille ja muille sidosryhmille järjestettyjen keskustelutilaisuuksien perusteella retkeilyreittien laajuutta esitetään jatkossa pidettäväksi pääosin vuoden 2025 toteutuneella tasolla. Kunnossapidon piiriin esitetään jätettäväksi seuraavat 20 taukopaikkaa Karhureitillä ja kaksi taukopaikkaa Yyterissä:
Ahlainen
Kirkkoniitun kota
Kitukoski
Pahamäen kota
Noormarkku
Lampinkosken laavu
Poikeljärven laavu
Torajärven laavu
Mustalahti
Kuuskoskenlahden laavu
Inhottujärvi
Ylinen Tervalammi
Keidaslammen puolikota
Joutsijärvi, Kullaa
Sisälmystenlahden autiotupa
Kakkurinlammen laavu
Kulhan laavu
Hiivaniemen laavu
Rekitaipaleenjärvi
Siltainsuon laavu
Pitkäniemen laavu
Tuurunkankaan autiotupa
Makkaraluoto, saari
Yyteri
Vierailukeskuksen nuotiopaikka
Munakari
Kunnossapidon ulkopuolelle esitetään jätettäväksi 12 Karhureitin varrella sijaitsevaa taukopaikkaa. Taukopaikkojen rakenteet jätetään paikoilleen niin pitkäksi aikaa kuin ne ovat käyttökuntoisia ja turvallisia. Muiden kuin kaupungin omien taukopaikkojen tulevaisuudesta päättävät niiden haltijat.
Tarkemmat perustelut taukopaikkojen kunnossapidosta luopumiselle esitetään torstaina 4. joulukuuta julkaistavan teknisen lautakunnan esityslistan yhteydessä kaupungin verkkosivuilla. Tekninen lautakunta käsittelee retkeilypalveluiden rakenteiden ylläpitoa kokouksessaan tiistaina 9. joulukuuta.
Taukopaikkojen lisäksi kaupungilla on yli 150 kilometriä hoidettuja retkeily- ja luontopolkureittejä, 15 luontotornia ja -lavaa, 22 huollon piirissä olevaa kuivakäymälää sekä noin kaksi kilometriä luontopolkureittejä, joille on suunnitteilla toteuttaa esteettömyysauditoinnit. Lisäksi huollon piirissä olevat taukopaikat palvelevat alueen melonta- ja maastopyöräreittejä.
Reittien ja rakenteiden välttämättömien ylläpitotöiden ostopalveluiden vuosittainen kustannus on noin 100 000 euroa. Retkeilyreitistö taukopaikkoineen ja luontotorneineen vaatii jatkossa kunnossapidon lisäksi myös korjausinvestointeja, sillä reiteillä on merkittävä määrä puurakenteita, joiden käyttöikä on rajallinen.
Retkeilyreittien ja luontotornien ja -lavojen investointisuunnitelma laaditaan talven 2026 aikana. Investointisuunnitelman valmistelun tukena käytetään Karhureitin asukaskyselyn tuloksia, keskustelutilaisuuksien antia sekä vuodenvaihteessa 2025–2026 toteutettavaa kyselyä luontotorneista ja -lavoista. Lisäksi taukopaikkojen esteettömyyden kehittämiseksi pyydetään lausunnot vammais- ja vanhusneuvostoilta.

