Raumalaisen festarijärjestäjä Savolaisen mukaan joitain tapahtumia voi pudota pois kesän jälkeen
Marko Savolainen on monessa mukana ollut festarijärjestäjä, joka on osakkaana ja toimitusjohtajana järjestämässä muun muassa Vauhti Kiihtyy -festareita.
Pauli Uusi-Kilponen
Festarikesä on kuumimmillaan, eikä vielä ole tietoa koko kauden onnistumisista. Alkukesän epävakainen ja kylmä sää karsi väkeä tapahtumista. Se ei kuitenkaan ole ainoa syy.
– Suomalaiset ovat yhä tiukemmilla taloudellisesti. Se näkyy monin tavoin myös festareilla. Liput hankitaan yhä myöhemmin, jos hankitaan ja rahaa palveluihin käytetään vähemmän, sanoo Marko Savolainen.
Hänen arvionsa on, että jotain festareita saattaa pudota tarjonnasta pois tämän kesän jälkeen.
Rauhala Events järjestää tänä kesänä viisi isoa festaria Vauhti Kiihtyy -nimellä. Paikkakunnat ovat Tampere, Oulu, Turku, Lahti ja Vantaa. Sitten on pienempiä tapahtumia, joiden järjestämistä Savolainen luonnehtii rakkaudesta lajiin.
– Festarien järjestäminen on riskibisnestä jos joku. Ollaan pahasti sään armoilla. Meille on käynyt sikäli hyvä tuuri, että kolmet nyt tehdyt tapahtumat säästyivät pahemmilta sateilta, kun monella muulla paikkakunnalla vettä tuli kuin aisaa, Savolainen kiittelee tuuria.
Viime kesänä tuli sitten kaksi pahaa floppia Vauhti Kiihtyy -festareille sään takia. Oulussa ja etenkin Tampereen festareilla tuli vettä rajusti ja sen myötä kannattavuus kyykkäsi.
Ennakkotiedot kertovat tästä kesästä, että esimerkiksi Turun Ruisrockissa väkeä oli noin 30 000 vähemmän kuin viime vuonna. Kävijähavaintojen mukaan myös RMJ Otanlahdessa veti jopa selvästi vähemmän väkeä kuin viime vuonna.
Tilanne suosii juuri Rauhala Eventsin festareita, joissa lippujen hinnat pyritään pitämään kohtuullisina, jopa alhaisina.
– Käytämme myös dynaamista hinnoittelua. Mitä aikaisemmin liput ostat, sen halvemmalla saat, kertoo Savolainen.
Käytännössä se tarkoittaa sitä, että kahden hengen, kahden päivän lipun voi saada vaikkapa 50 erolla. Kun sitten festari lähestyy, lippujen hinnat nousevat lähemmäs sitä, mitä liput maksavat ovelta ostettaessa.
– Haluamme palkita ajoissa ostaneita ja varmistaa myös myynnin hyvän käyntiin lähdön, Savolainen laskee.
Tämäkään taktiikka ei ole ongelmaton. Savolaisen mukaan halvana lipun ostajien on helpompi jättää tulematta, jos on huono ilman tai huono ilma uhkaa tulla.
Totuushan on se, että pääsymaksut eivät yksin riitä siihen, että festareista tulee kannattava. Vasta festarivieraiden palveluin käyttö tuo sen tilin, jolla järjestäjät elävät.
Sitten ollaan pahoissa vaikeuksissa, jos ei edes osteta lippuja ennakkoon.
Savolaisella on selkeä näkemys siitä, millaiset festarit menestyvät tiukankin euron oloissa.
– Festareilla ja yleensä tapahtumilla pitää olla oma identiteettinsä, että ne erottuvat muista ja kansa kokee ne omakseen.
– Se ei onnistu, että otetaan vaan kovia nimiä, eikä mietitä sitä, mihin kohderyhmään ohjelma sopii ja luoko ohjelmatarjonta omanlaista leimaa, jota sitten voidaan markkinoida, tilittää Savolainen, jolla on pitkä kokemus markkinoinnista.
Hän hoitaa nytkin Rauhala Median kautta ko. tapahtumien markkinoinnin.
Savolaisen nykyisen kaltainen yrityskumppanuus alkoi kaksi vuotta sitten. Viime vuonna alkoi Vauhti Kiihtyy -festarikiertue. Samalla Rauhala Eventsiin tuli useampi osakas. Festarit vetivät heti hyvin väkeä, keskimäärin reilusti yli 20 000.
Savolainen odottaa viime vuoden kokonaisyleisömäärän ylittyvän tämän kesän aikana. Menestymisen yhdeksi merkittäväksi syyksi hän sanoo juuri tuon aiemmin mainitsemansa omaleimaisuuden, jolla erotutaan muista.
Hän kehuu vuolaasti myös Rauman Otanlahden Auringonlaskun Festivaalia.
– Järvisen Toni, Heinon Simo ja kumppanit ovat osanneet tehdä tapahtuman, joka erottuu massasta. Siinä on kotikutoisuutta ja omaa ilmettä. Kaiken lisäksi sen markkinointi on rakennettu hyvin.
– Uskon, että raumalaiset ja lähiseudulla asuvat löytävät Otanlahteen festareille. Ainakin kannustan heitä lähtemään, sanoo Savolainen ja kehuu myös tapahtuman ympäristöä, eli meren välitöntä läheisyyttä.
Juttuun korjattu 23.7. klo 9.20 Otanlahden festivaalin nimi oikeaan muotoon eli Auringonlaskun Festivaaliksi.