Jan­ne Ran­ta­nen

Vi­king Line sai kyl­män suih­kun mar­ras­kuus­sa, kun se ei saa­nut­kaan Eu­roo­pan uni­o­nin in­no­vaa­ti­o­tu­kea He­li­os-kon­sep­ti­lai­val­le. Suo­ma­lais­va­rus­ta­mo ai­koo ti­la­ta kak­si täys­säh­köis­tä mat­kus­ta­ja-au­to­laut­taa Hel­sin­gin ja Tal­lin­nan vä­lil­le.

Rau­ma Ma­ri­ne Const­ruc­ti­ons on ol­lut ke­hit­tä­mäs­sä He­li­os-kon­sep­tia ja Vi­kin­gin ta­voit­tee­na on ol­lut lai­vo­jen ra­ken­nut­ta­mi­nen Rau­man te­la­kal­la.

Kiel­tei­sen EU-pää­tök­sen jäl­keen Vi­king Li­nen toi­mi­tus­joh­ta­ja Mar­cus Ris­berg sa­noi Ylen haas­tat­te­lus­sa, et­tä to­den­nä­köi­ses­ti säh­kö­lai­vo­ja ei ti­la­ta Rau­mal­ta, ei­kä edes Eu­roo­pas­ta. Tär­keä kaup­pa on me­nos­sa Kii­naan. Vi­king Li­nen ar­vi­on mu­kaan ra­ken­ta­mi­nen Eu­roo­pas­sa mak­sai­si noin 30 pro­sent­tia enem­män.

RMC:n eli Rau­man te­la­kan toi­mi­tus­joh­ta­ja Mika Nie­mi­nen toi­voo, et­tä tu­kea erit­täin mer­kit­tä­väl­le hank­keel­le kui­ten­kin löy­tyi­si.

– In­no­vaa­tio- tai muu tuki on täs­sä vai­hees­sa tar­peen, kos­ka en­sim­mäi­set lai­vat ovat ai­na pro­to­tyyp­pe­jä. Tär­ke­ää on ym­mär­tää, et­tei täs­sä tu­et­tai­si yh­tä va­rus­ta­moa, vaan suo­ma­lais­ta ja eu­roop­pa­lais­ta me­ri­te­ol­li­suut­ta laa­jas­ti. Säh­kö­lai­vat ovat jään­mur­ta­ji­a­kin suu­rem­pi mah­dol­li­suus! Näen tä­män iso­na stra­te­gi­se­na ky­sy­myk­se­nä, hän sa­noo.

Pe­rus­te­lut kuu­los­ta­vat to­si­aan van­koil­ta.

– Eu­roo­pan si­sä­ve­si­lii­ken­tees­sä on tun­nis­tet­tu sata reit­tiä, joil­la on lä­hi­vuo­si­na tar­ve uu­sia ka­lus­toa ki­ris­ty­nei­tä pääs­tö­mää­räyk­siä vas­taa­vak­si. Va­rus­ta­mo­a­lan ylei­nen nä­ke­mys on, et­tä säh­kö on jär­ke­vin rat­kai­su. Suo­ma­lai­sel­le me­ri­te­ol­li­suu­del­le säh­kö­lai­vo­jen ke­hit­tä­mi­nen ja nii­den ra­ken­ta­mi­nen an­tai­si mah­dol­li­suu­den mer­kit­tä­vään tek­no­lo­gi­seen tuot­ta­vuus­loik­kaan.

"Telakalla valmistellaan monin tavoin siirtymistä jäänmurtajien rakennusvaiheeseen", kertoo Mika Nieminen.  Kuva: RMC/Elmeri Elo

"Telakalla valmistellaan monin tavoin siirtymistä jäänmurtajien rakennusvaiheeseen", kertoo Mika Nieminen. Kuva: RMC/Elmeri Elo

Jään­mur­ta­jien ta­pauk­ses­sa tämä jo ym­mär­re­tään laa­jas­ti. Suo­ma­lai­sel­le me­ri­te­ol­li­suu­del­le on val­ta­va mah­dol­li­suus, kun sekä Rau­man et­tä Hel­sin­gin te­la­koil­la ra­ken­ne­taan mur­ta­jia Yh­dys­val­loil­le – ja Po­rin te­la­kal­la loh­ko­ja mur­ta­jiin. Iso kaup­pa tu­lee työl­lis­tä­mään suo­ma­lai­sia lai­te­toi­mit­ta­jia, suun­nit­te­lu­toi­mis­to­ja ja laa­jaa ali­han­kin­ta­ver­kos­toa.

Mika Nie­mi­nen saa­pui it­se­näi­syys­päi­vä­nä Lin­nan juh­liin suo­raan Yh­dys­val­lois­ta, jos­sa hän on tänä vuon­na käy­nyt use­am­man ker­ran. Jään­mur­ta­ja­ti­laus­ten val­mis­te­luis­ta oli taas reis­sul­la kyse.

– Asi­aa edis­tet­tiin mat­kan ai­ka­na laa­jal­ti, ku­vaa Nie­mi­nen mat­kan tar­koi­tus­ta.

Ame­rik­ka­lai­nen Bol­lin­ger ra­ken­taa kuu­si jään­sär­ki­jää USA:n ran­nik­ko­var­ti­os­tol­le yh­des­sä RMC:n, Aker Arc­ti­cin ja ka­na­da­lai­sen Se­as­pa­nin kans­sa. Kak­si en­sim­mäis­tä mur­ta­jaa ra­ken­ne­taan Rau­man te­la­kal­la.

Pal­jon jul­ki­suut­ta saa­nei­ta mur­ta­ja­ti­lauk­sia ei ole vie­lä al­le­kir­joi­tet­tu. Nie­mi­sen mu­kaan vah­vis­tus dii­lil­le saa­daan ”koh­tuul­li­sen ajan ku­lu­es­sa”.

– Te­la­kal­la val­mis­tel­laan mo­nin ta­voin siir­ty­mis­tä ra­ken­nus­vai­hee­seen. Esi­mer­kik­si suun­ni­tel­laan tek­nis­tä de­sig­nia ja ra­ken­ta­mi­sen ta­paa sekä neu­vo­tel­laan kom­po­nent­ti­toi­mi­tuk­sis­ta.

Sa­ma­nai­kai­ses­ti vii­meis­tel­lään so­pi­mu­sa­si­oi­ta, jot­ta ra­ken­ta­mi­nen pää­see vauh­dik­kaas­ti liik­keel­le. Jul­ki­lau­sut­tu ta­voi­te on en­sim­mäis­ten mur­ta­jien val­mis­tu­mi­nen ame­rik­ka­lai­sit­tain en­nä­ty­sa­jas­sa, al­le kol­mes­sa vuo­des­sa so­pi­muk­sen al­le­kir­joit­ta­mi­ses­ta.

RMC sai mar­ras­kuus­sa myös ne­ga­tii­vis­ta jul­ki­suut­ta, kun muu­ta­mas­ta ali­hank­ki­ja­fir­mas­ta tuli il­mi on­gel­mia ul­ko­maa­lais­ten työ­suh­teis­sa Tu­rus­sa ja Rau­mal­la.

– Olem­me liit­to­jen kans­sa pu­hu­neet, et­tä tämä pi­täi­si pys­tyä tak­laa­maan. On sel­vää, et­tä ha­lu­am­me ol­la rei­lu ja kun­nol­li­nen työ­nan­ta­ja. Il­man muu­ta työ­eh­to­so­pi­muk­sia ja Suo­men la­ke­ja pi­tää nou­dat­taa. Toi­vom­me, et­tä apu­na voi­si käyt­tää kas­vo­jen­tun­nis­tus­ta, sa­noo Nie­mi­nen.