Rauman telakan Nieminen: ”Sähkölaivat jäänmurtajiakin suurempi mahdollisuus”
RMC valmistautuu jo monin tavoin USA:n murtajien rakentamiseen, vaikka nimet puuttuvat sopimuksista.
Janne Rantanen
Viking Line sai kylmän suihkun marraskuussa, kun se ei saanutkaan Euroopan unionin innovaatiotukea Helios-konseptilaivalle. Suomalaisvarustamo aikoo tilata kaksi täyssähköistä matkustaja-autolauttaa Helsingin ja Tallinnan välille.
Rauma Marine Constructions on ollut kehittämässä Helios-konseptia ja Vikingin tavoitteena on ollut laivojen rakennuttaminen Rauman telakalla.
Kielteisen EU-päätöksen jälkeen Viking Linen toimitusjohtaja Marcus Risberg sanoi Ylen haastattelussa, että todennäköisesti sähkölaivoja ei tilata Raumalta, eikä edes Euroopasta. Tärkeä kauppa on menossa Kiinaan. Viking Linen arvion mukaan rakentaminen Euroopassa maksaisi noin 30 prosenttia enemmän.
RMC:n eli Rauman telakan toimitusjohtaja Mika Nieminen toivoo, että tukea erittäin merkittävälle hankkeelle kuitenkin löytyisi.
– Innovaatio- tai muu tuki on tässä vaiheessa tarpeen, koska ensimmäiset laivat ovat aina prototyyppejä. Tärkeää on ymmärtää, ettei tässä tuettaisi yhtä varustamoa, vaan suomalaista ja eurooppalaista meriteollisuutta laajasti. Sähkölaivat ovat jäänmurtajiakin suurempi mahdollisuus! Näen tämän isona strategisena kysymyksenä, hän sanoo.
Perustelut kuulostavat tosiaan vankoilta.
– Euroopan sisävesiliikenteessä on tunnistettu sata reittiä, joilla on lähivuosina tarve uusia kalustoa kiristyneitä päästömääräyksiä vastaavaksi. Varustamoalan yleinen näkemys on, että sähkö on järkevin ratkaisu. Suomalaiselle meriteollisuudelle sähkölaivojen kehittäminen ja niiden rakentaminen antaisi mahdollisuuden merkittävään teknologiseen tuottavuusloikkaan.
"Telakalla valmistellaan monin tavoin siirtymistä jäänmurtajien rakennusvaiheeseen", kertoo Mika Nieminen. Kuva: RMC/Elmeri Elo
Jäänmurtajien tapauksessa tämä jo ymmärretään laajasti. Suomalaiselle meriteollisuudelle on valtava mahdollisuus, kun sekä Rauman että Helsingin telakoilla rakennetaan murtajia Yhdysvalloille – ja Porin telakalla lohkoja murtajiin. Iso kauppa tulee työllistämään suomalaisia laitetoimittajia, suunnittelutoimistoja ja laajaa alihankintaverkostoa.
Mika Nieminen saapui itsenäisyyspäivänä Linnan juhliin suoraan Yhdysvalloista, jossa hän on tänä vuonna käynyt useamman kerran. Jäänmurtajatilausten valmisteluista oli taas reissulla kyse.
– Asiaa edistettiin matkan aikana laajalti, kuvaa Nieminen matkan tarkoitusta.
Amerikkalainen Bollinger rakentaa kuusi jäänsärkijää USA:n rannikkovartiostolle yhdessä RMC:n, Aker Arcticin ja kanadalaisen Seaspanin kanssa. Kaksi ensimmäistä murtajaa rakennetaan Rauman telakalla.
Paljon julkisuutta saaneita murtajatilauksia ei ole vielä allekirjoitettu. Niemisen mukaan vahvistus diilille saadaan ”kohtuullisen ajan kuluessa”.
– Telakalla valmistellaan monin tavoin siirtymistä rakennusvaiheeseen. Esimerkiksi suunnitellaan teknistä designia ja rakentamisen tapaa sekä neuvotellaan komponenttitoimituksista.
Samanaikaisesti viimeistellään sopimusasioita, jotta rakentaminen pääsee vauhdikkaasti liikkeelle. Julkilausuttu tavoite on ensimmäisten murtajien valmistuminen amerikkalaisittain ennätysajassa, alle kolmessa vuodessa sopimuksen allekirjoittamisesta.
RMC sai marraskuussa myös negatiivista julkisuutta, kun muutamasta alihankkijafirmasta tuli ilmi ongelmia ulkomaalaisten työsuhteissa Turussa ja Raumalla.
– Olemme liittojen kanssa puhuneet, että tämä pitäisi pystyä taklaamaan. On selvää, että haluamme olla reilu ja kunnollinen työnantaja. Ilman muuta työehtosopimuksia ja Suomen lakeja pitää noudattaa. Toivomme, että apuna voisi käyttää kasvojentunnistusta, sanoo Nieminen.

