Saksasta halutaan Suomeen – Satakunta vastaa luonnolla, UNESCOlla ja elämysten aitoudella
Matkailun kehittämiskeskus, SAMK
Tuoreimman Visit Finlandin julkaiseman Reiseanalyse 2024 -raportin mukaan Suomi kiinnostaa saksalaisia matkailijoita nyt enemmän kuin koskaan. Peräti 3,5 miljoonaa saksalaista harkitsee lomaa Suomeen seuraavan kolmen vuoden aikana. Satakunnassa tähän kysyntään pyritään vastaamaan maakunnan omilla vahvuuksilla, joita pyritään tuotteistamaan juuri saksalaisia matkailijoita kiinnostavaan muotoon.
Suomesta matkakohteena kiinnostuneet kansainväliset matkailijat etsivät matkakohteiltaan sellaisia elämyksiä ja kohteita, joihin Satakunnalla on paljon annettavaa. Luonnonrauhaa ja kauniita luontokohteita, ulkoiluaktiviteetteja, paikallisen elämäntavan kokemista, vanhoja puukaupunkeja, UNESCO-kohteita, maaseutuidylliä, merellisyyttä, lähiruokaa, yhdistelmää luontoa ja kulttuuria. Tätä kaikkea ja vielä paljon muutakin on Satakunnalla tarjota.
Vuoden alussa alkaneessa Next Level – Satakunnan matkailun kasvu kansainvälisyyteen -hankkeessa parannetaan maakunnan matkailun kasvuedellytyksiä. Satakunnan ammattikorkeakoulun Matkailun kehittämiskeskuksen hallinnoiman ja Euroopan Unionin osarahoittaman hankkeen kohdemarkkinaksi on valikoitunut saksankielinen Eurooppa ja erityisesti Saksa. Maakunnan matkailutoimijoille hankitaan kokemusta ja tietämystä myyntitoiminnasta Saksan matkailumarkkinoilla, tuotteistamisesta sekä markkinoinnista.
– Kansainvälisiä matkailijoita houkutellessa on tärkeää osata viestiä ja markkinoida Satakunnan omista myyntikärjistä ja vahvuuksista, mikä erottaa meidät muista Suomen alueista. Tätä työtä tehtään Next Level -hankkeessa Satakunnan matkailutoimijoiden kesken, kertoo hankkeen projektipäällikkö Niina Aalto.
Saksalaiset matkailijat ovat kiinnostuneita erityisesti kiertomatkoista. Hankkeessa Satakunnan kiertomatkatuotteita rakennetaan yhdessä maakunnan matkailuyritysten kesken. Pienten yritysten ja maaseudun rooli ovat merkittäviä ainutlaatuisten elämysten tarjoajina.
– Olemme Porin seudulla tehneet jo monta vuotta yhteiskampanjoita, myyntiä ja markkinoita Saksan suuntaan. Saksasta tulee meille eniten matkailijoita, kertoo matkailun asiantuntija Maria Rasmussen Visit Porista.
Reiseanalyse 2024 -raportin mukaan saksalaiset suosivat pitkiä lomia ja ovat kiinnostuneita monenlaisesta tekemisestä. Saksalaiset nostavat Suomen kohokohtina erityisesti luontoon liittyvät elämykset ja kohteet, kuten keskiyön auringon, revontulet, järvet, rannikon ja saariston sekä metsät.
– Maakunnan arvokkaiden luontokohteiden, metsien, soiden ja jokilaaksojen mosaiikki sekä maalaiskylien idylli tuodaan näkyväksi myös kansainvälisille matkailijoille esimerkiksi Pohjois-Satakunnassa Lauhanvuori – Hämeenkangas UNESCO Global Geoparkissa. Alueen rauhallisissa luontokohteissa ja monipuolisilla reiteillä pääsee rentoutumaan tai haastamaan itseään, ja löytyy sitä alkuperäistä luontoa, jota saksalaiset etsivät, toteaa Geoparkin toiminnanjohtaja Terttu Hermansson.
Geopark on konseptina saksalaisille tuttu, sillä Saksa on yksi koko Geopark-verkoston perustajista, ja eri puolilla Saksaa on useita Geoparkeja.
Luonnon lisäksi saksalaisia kiinnostavat myös monet muut asiat, kuten paikallinen elämäntapa, ruoka sekä onnellisuuteen ja vapauteen liittyvät teemat. Yksi Satakunnan kiinnostavista kohteista saksalaisille ja kansainvälisille matkailijoille on Rauma.
– UNESCO on kansainvälisesti tunnettu brändi ja Rauma on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen matkailukohde, koska meillä sijaitsee kaksi UNESCON -maailmanperintökohdetta. Vanha Rauma ihastuttaa kauniiden puutalojen lisäksi vilkkaudellaan ja Sammallahdenmäellä kansainväliset matkailijat ihastelevat kaunista suomalaista luontoa arkeologian lisäksi, toteaa Rauman kaupungin matkailupäällikkö Irene Villanen.
Next Level -hankkeessa matkailutoimijoille järjestetään koulutusta myyntitoiminnasta Saksan matkailumarkkinoilla, kootaan kansainvälisille matkanjärjestäjille suunnattu maakunnan tuotemanuaali sekä pilotoidaan saksalaisille matkanjärjestäjille suunnattu virtuaalinen tutustumismatka. Lisäksi syvennetään kansainvälisen matkailun strategiaa Satakunnan matkailun kasvuohjelma 2030:ssa. Työtä Satakunnan kansainvälisen matkailun kehittämiseksi tehdään hankkeessa koko maakunnan tasolla yhdessä, pienten ja keskisuurien yritysten sekä matkailun alueorganisaatioiden kesken.