Tui­ja Saa­ri­nen

Sä­ky­län Iso­suol­la on help­po ym­mär­tää, mik­si nel­jän kun­nan alu­eel­la si­jait­se­vaa Har­ju­reit­tiä kut­su­taan ”pik­ku­la­pik­si”. Suo­a­lue yli­te­tään pit­kos­pui­ta pit­kin, ja ym­pä­röi­vä met­sä muis­tut­taa La­pin lu­mo­a­via mai­se­mia.

Har­ju­reit­ti on vuon­na 1998 pe­rus­tet­tu noin 28 ki­lo­met­riä pit­kä ul­koi­lu­reit­ti, jon­ka rei­tis­tö si­jait­see Var­si­nais-Suo­men ja Sa­ta­kun­nan raja-alu­eel­la kes­kel­lä Lou­nais-Suo­men ai­no­aa yh­te­näis­tä har­ju­jak­soa Sä­ky­län­har­jun-Virt­taan­kan­kaan alu­eel­la. Har­ju­rei­tin kun­nos­sa­pi­dos­ta vas­taa­vat Loi­maan ja Huit­tis­ten kau­pun­git sekä Ori­pään ja Sä­ky­län kun­nat.

– Rei­tis­tö on help­po­kul­kui­nen ja osin jopa kuu­si met­riä le­veä. Hiek­ka­poh­jan an­si­os­ta liik­ku­mi­nen on help­poa sääl­lä kuin sääl­lä. Kol­ma­so­sa rei­tis­tös­tä on va­lais­tu. Va­lit­ta­va­na on usei­ta eri­pi­tui­sia reit­ti­vaih­to­eh­to­ja ja läh­tö­pai­koil­la on sel­ke­ät opas­tus­tau­lut, ker­too Sä­ky­län va­paa-ai­ka­pääl­lik­kö Riik­ka Kuu­si­nie­mi.

Par­hail­laan käyn­nis­sä on Har­ju­rei­tin kun­nos­tus- ja ke­hit­tä­mis­han­ke, jota Sä­ky­län kun­ta hal­lin­noi. Hank­kee­seen saa­tiin 40 000 eu­roa val­ti­o­na­vus­tus­ta, ja li­säk­si alu­een kun­nat osal­lis­tu­vat yh­teen­sä 40 000 eu­rol­la.

– Toi­men­pi­tei­siin si­säl­tyy muun mu­as­sa reit­ti­poh­jien kun­nos­tus­ta, pit­kos­pui­den ja opas­tei­den uu­si­mis­ta sekä es­teet­tö­myy­den pa­ran­ta­mis­ta. Pa­ran­nuk­sil­la oh­ja­taan kas­va­vaa ul­koi­lu­käyt­töä kes­tä­vil­le rei­teil­le ja tur­va­taan rei­tin käy­tet­tä­vyys myös tu­le­vai­suu­des­sa, Kuu­si­nie­mi ker­too.

Iso­suon pit­kos­pui­den uu­si­mi­nen on jo pit­käl­lä. Ura­koit­si­ja­na toi­mii Sä­ky­län Puu ja Ra­ken­nus­työ.

– Pit­kos­puut uu­si­taan noin ki­lo­met­rin mat­kal­ta. Muut kun­nos­tus­työt käyn­nis­ty­vät lä­hi­ai­koi­na, ja val­mis­ta pi­täi­si ol­la vuo­den lop­puun men­nes­sä.

Läh­tö­pai­koil­la on run­saas­ti py­sä­köin­ti­ti­laa ja esi­mer­kik­si Loi­maal­la si­jait­se­val­le Myl­ly­läh­teen läh­tö­pai­kal­le pää­see vai­vat­ta las­ten­vau­nuil­la­kin. Yk­si suo­si­tuim­pia käyn­ti­koh­tei­ta Sä­ky­län alu­eel­la on Nä­kö­a­la­laa­vu, jol­ta avau­tu­vat ni­men­sä mu­kai­ses­ti Har­ju­rei­tin laa­jim­mat nä­ky­mät. Ori­pään puo­lel­la si­jait­se­va Kan­to­laa­vu on puo­les­taan läh­tö­paik­ka­na suo­sit­tu. Laa­vul­le on help­po tul­la au­tol­la, sil­lä se on ai­van Sä­ky­län­tien var­res­sa.

Ke­hi­tys­työ jat­kuu hank­keen päät­ty­mi­sen jäl­keen­kin.

– Esi­mer­kik­si maas­to­pyö­räi­ly­reit­tiä on suun­ni­tel­tu, sa­moin tal­vi­pyö­räi­ly­reit­tiä.

Kuu­si­nie­mi toi­vot­taa ter­ve­tul­leek­si kaik­ki, jot­ka ha­lu­a­vat naut­tia upeis­ta har­ju­mai­se­mis­ta ja kan­gas­met­säs­sä liik­ku­mi­ses­ta. Jo­kai­sel­le löy­tyy oman­nä­köi­nen reit­ti.

– Har­jul­la on help­po hen­git­tää!