Trukkipojasta Rauman K-Raudan yrittäjäksi
Pauli Uusi-Kilponen
Miika Lindroos istuu tyytyväisenä työhuoneessaan tammipöydän takana. Syynä tyytyväisyyteen on pitkäaikaisen unelman toteutuminen. Hänestä tuli Rauman K-Raudan yrittäjä.
– Poikasena olin kesätöissä noutopihalla Porissa. Jotenkin homma kiinnosti. Sain olla ihmisten kanssa tekemisissä ja työt olivat monipuolisia, muistelee Miika Lindroos ja laskee, että tuosta on kulunut jo reilusti yli 20 vuotta.
Samalla kiinnostus alaa kohtaan kasvoi. Myös toimenkuvat vaihtuivat noutopihasta sisähommiin. Lindroos sanoo käyneensä uransa aikana läpi koko rautakaupan toimintaskaalan.
– Vuosien kuluessa ryhdyin sitten miettimään kauppiaaksi ryhtymistä. Silloisen esimieheni kanssa puhuttiin kauppiasvalmennuksesta.
– Kun ajatus kauppiaaksi ryhtymisestä vain kasvoi, ryhdyin käymään läpi K-Rautoja, joita oli ympäri Suomen, Lindroos kertoo.
Hänen ja puolison yhteinen ajatus oli, että aika lähelle Poria voisi asettua. Kun sitten tuli mahdollisuus ryhtyä Raumalla K-Raudan kauppiaaksi, asiat etenivät nopeasti, Lindroos sanoo.
Lindroos asuu puolisonsa ja seitsemänvuotiaan tyttärensä kanssa Porissa toistaiseksi. Kun hän saa loppuvuoteen mennessä asiat kaupan puolella rullaamaan, ryhtyy perhe katselemaan asuntoa Raumalta.
– Kyllä Raumalle muutto helpottaa asioiden hoitoa monella tavalla, Miika Lindroos sanoo.
Häntä hieman hymyilyttää Rauman ja Porin välinen vääntö. Se on hänen mukaansa nykyisin enemmän huumoripohjaista kuin muuta.
– No, ehkä jääkiekossa on vähän enemmän tunneperäistä suhtautumista, hän naureskelee ja toteaa, että satakuntalaisuus taitaa sittenkin olla kaupunkeja yhdistävä tekijä.
Miika Lindroos sanoo, ettei hänellä ole harhakuvitelmia alan tilanteesta. Rakentaminen on moni paikoin vähissä, eikä remonttejakaan tehdä kuin takavuosina.
– Onneksi Satakunnassa ja eritoten Raumalla näkyy tunnelin päässä valoa. Jäänmurtajatilaukset lisäävät työtä ja antavat ihmisille uskoa paremmasta huomenesta.
Hän ottaa esille myös mahdolliset vihreän siirtymän investoinnit koko Satakunnassa. Suuruusluokka on parin ydinvoimayksikön verran euroissa mitaten.
– Tätä kehitystä pitää seurata tarkkaan ja miettiä, miten uuteen tilanteeseen vastataan, Lindroos pohtii.
Koko rautakauppa-ala on murroksessa muun yhteiskunnan tavoin. Verkkokaupasta ostetaan yhä enemmän myös alan tavaraa.
– Meidän pitää vastata kilpailuun hyvällä ja asiantuntevalla palvelulla. Lisäksi meillä pitää olla laajaa tarjontaa niin määrällisesti, laadullisesti kuin hinnoissa, kauppias sanoo ja muistuttaa, miten tavaraa pitää olla helposti saatavilla.
Hänen mukaansa rautakaupan pitää kyetä palvelemaan niin alan ammattilaisia kuin itsenäisiä rakentajia ja remontoijia. Myös asiakkaiden asenteissa on tapahtunut merkittävä muutos. Tänä päivänä perätään vastuullisuutta.
– Ihmiset haluavat tietää tuotteiden ympäristöystävällisyydestä, niiden alkuperästä jne. Toisaalta sitten kotimaisuus on kovassa huudossa. Asiakkaat pitävät tuotteen suomalaisuutta takuuna laadulle ja vastuullisuudelle.

