Po­rin kau­pun­ki sel­vit­ti elo-syys­kuus­sa Kar­hu­rei­tin käyt­tä­jien mie­li­pi­tei­tä Ah­lais­ten, Noor­mar­kun ja Jout­si­jär­ven ret­kei­ly­rei­tis­tön tu­le­vai­suu­des­ta. Ky­se­ly sai hui­man vas­taa­no­ton, kun lä­hes 500 vas­taa­jaa ker­toi it­sel­leen tär­keim­mis­tä tau­ko­pai­kois­ta ja nii­den omi­nai­suuk­sis­ta. Myös yh­dis­tyk­sil­tä ja muil­ta si­dos­ryh­mil­tä saa­tiin ar­vo­kas­ta tie­toa pää­tök­sen­te­on tu­ek­si.

Vaik­ka tau­ko­paik­ko­jen mää­rä tu­le­vai­suu­des­sa vä­he­nee, pa­nos­te­taan jäl­jel­le jää­vien laa­tuun ai­em­paa enem­män. Tänä vuon­na tau­ko­pai­koil­le on tuo­tu uu­sia kom­pos­toi­via käy­mä­löi­tä ja reit­tien ra­ken­tei­siin on teh­ty pa­ran­nuk­sia. Myös puu­huol­lon käy­tän­töi­hin on tul­lut muu­tok­sia.

Kar­hu­rei­tin ky­se­lyyn vas­tan­neis­ta 50 pro­sent­tia käyt­ti reit­tiä ker­ran kuu­kau­des­sa tai use­am­min, ja yli 40 pro­sent­tia vie­rai­li rei­til­lä muu­ta­mia ker­to­ja vuo­des­sa. Rei­tis­töl­lä vie­tet­tiin ai­kaa mo­ni­puo­li­ses­ti lenk­kei­lyn, koi­ran ul­koi­lu­tuk­sen, mar­jas­tuk­sen, ren­tou­tu­mi­sen sekä eri­pi­tuis­ten ret­kien ja yö­ny­li­va­el­lus­ten mer­keis­sä. Alu­eel­la har­ras­tet­tiin myös esi­mer­kik­si maas­to­pyö­räi­lyä, pol­ku­juok­sua, luon­to­va­lo­ku­vaus­ta, ka­las­tus­ta, me­lon­taa sekä jär­jes­tet­tiin ope­tus- ja yri­tys­toi­min­taa.

– Tau­ko­paik­ko­jen osal­ta ko­ros­tui eri­tyi­ses­ti nuo­ti­o­paik­ko­jen, polt­to­pui­den, ka­tos­ten ja mai­se­mien tär­keys. Myös rau­haa ja hil­jai­suut­ta ar­vos­tet­tiin.

– Ah­lai­sis­sa suo­si­tuim­pia tau­ko­paik­ko­ja oli­vat täl­lä­kin het­kel­lä huol­lon pii­ris­sä ole­vat Ki­tu­kos­ki ja Lam­pin­kos­ki. Ta­sai­ses­ti ää­niä sai­vat myös Pa­ha­mä­ki, Kirk­ko­niit­tu ja Höö­päk­ki, jois­ta kah­del­la jäl­kim­mäi­sel­lä ei tänä vuon­na ole yl­lä­pi­toa. Noor­mar­kus­sa eni­ten ää­niä ke­rä­si­vät huol­lon pii­ris­sä ole­vat To­ra­jär­vi, Kei­das­lam­mi ja Poi­kel­jär­vi sekä kun­nos­sa­pi­don ul­ko­puo­lel­la ole­va In­hot­tu­jär­vi. Jout­si­jär­ven osal­ta sel­väs­ti mui­ta tau­ko­paik­ko­ja suo­si­tum­pia oli­vat huol­lon pii­riin kuu­lu­vat Si­säl­mys­ten­lah­den ja Tuu­run­kan­kaan au­ti­o­tu­vat sekä Hii­va­nie­mi, Kul­ha ja Re­ki­tai­pa­leen­jär­vi, ker­too Po­rin kau­pun­gin met­sä­pääl­lik­kö Kari Tor­ni­ai­nen.

Ky­se­lyn tu­lok­set sekä yh­dis­tyk­sil­le ja si­dos­ryh­mil­le pi­de­tyis­sä kes­kus­te­lu­ti­lai­suuk­sis­sa esi­te­tyt huo­mi­ot vai­kut­ta­vat osal­taan sii­hen, mit­kä Kar­hu­rei­tin tau­ko­pai­kat tu­le­vai­suu­des­sa säi­ly­vät kun­nos­sa­pi­don pii­ris­sä. Li­säk­si va­lin­toi­hin vai­kut­ta­vat muun mu­as­sa tau­ko­paik­ko­jen huol­to-olo­suh­teet, saa­vu­tet­ta­vuus, tur­val­li­suus sekä tu­le­vai­suu­den bud­jet­ti.

Muu­tos­ten taus­tal­la on TE24-uu­dis­tuk­sen ja la­ki­muu­tos­ten myö­tä päät­ty­nyt kun­tien työl­lis­tä­mis­toi­min­ta, jon­ka seu­rauk­se­na vas­tuu ret­kei­ly­rei­tis­tön ja tau­ko­paik­ko­jen yl­lä­pi­dos­ta ja kus­tan­nuk­sis­ta siir­tyi vuo­den 2025 alus­ta al­ka­en tek­ni­sel­le toi­mi­a­lal­le. Siir­ron myö­tä Kar­hu­rei­tin kun­nos­sa­pi­don jär­jes­tä­mis­tä, ta­soa ja laa­juut­ta tar­kas­tel­laan nyt uu­del­leen. Esi­tys yl­lä­pi­don pii­riin jää­vis­tä tau­ko­pai­kois­ta vie­dään pää­tök­sen­te­koon lop­pu­vuo­den 2025 ai­ka­na.

Jout­si­jär­ven Tuu­run­kan­kaan au­ti­o­tu­val­la, Hii­va­nie­mes­sä ja Si­säl­mys­ten­lah­del­la sekä Noor­mar­kun To­ra­jär­vel­lä on ke­sän ai­ka­na otet­tu käyt­töön uu­det kom­pos­toi­vat käy­mä­lät. Syk­syn ku­lu­es­sa käy­mä­löi­tä asen­ne­taan myös muil­le huol­lon pii­ris­sä ole­vil­le tau­ko­pai­koil­le. Kom­pos­toi­vat käy­mä­lät so­pi­vat eri­tyi­ses­ti haas­ta­vam­mas­sa maas­tos­sa si­jait­se­vil­le tau­ko­pai­koil­le, joi­hin tyh­jen­ny­sau­tol­la on han­ka­laa pääs­tä. Käy­mä­lät vä­hen­tä­vät ym­pä­ris­tön kuor­mi­tus­ta ja ros­kaan­tu­mis­ta, ja käy­tön myö­tä syn­ty­vä ai­nes voi­daan hyö­dyn­tää lan­noit­tee­na. Tau­ko­pai­koil­le asen­ne­taan syk­syn ai­ka­na myös uu­sia pai­kan­nus­merk­ke­jä, joi­den koor­di­naa­tit hel­pot­ta­vat hä­tä­ti­lan­teis­sa ret­kei­li­jöi­den si­jain­nin sel­vit­tä­mis­tä.

Mo­net ret­kei­li­jät ovat tänä vuon­na ha­vain­neet muu­tok­sia kau­pun­gin yl­lä­pi­tä­mien ret­kei­ly­reit­tien puu­huol­los­sa, kun tau­ko­pai­koil­le on toi­mi­tet­tu val­miik­si pil­kot­tu­jen puuk­la­pien si­jaan ene­ne­vis­sä mää­rin ran­kaa ja pöl­le­jä. Polt­to­pui­den tois­tu­van va­ras­ta­mi­sen ja val­miik­si teh­ty­jen kla­pien run­saan ku­lu­tuk­sen vuok­si toi­min­ta­ta­pa on yleis­ty­nyt yhä use­am­mas­sa ret­kei­ly­koh­tees­sa ym­pä­ri maa­ta.

– Pit­kää ran­kaa ja iso­ja pöl­le­jä on han­ka­lam­pi vie­dä mu­ka­naan, ei­kä it­se ha­kat­tu­ja hal­ko­ja tule käy­tet­tyä niin run­saal­la kä­del­lä kuin val­mii­ta polt­to­pui­ta. Tau­ko­pai­koil­la on ret­kei­li­jöi­den käyt­töön tar­koi­tet­tu­ja pe­rus­ta­soi­sia sa­ho­ja ja kir­vei­tä, ja jo nyt näyt­tää sil­tä, et­tä puun ku­lu­tus tau­ko­pai­koil­la on puo­liin­tu­nut 200 pi­no­kuu­ti­os­ta noin 100 pi­no­kuu­ti­oon, ker­too kau­pun­gin ym­pä­ris­tö­a­si­an­tun­ti­ja Mik­ko Ka­ta­ja.

Myös ret­kei­ly­reit­tien ra­ken­tei­ta on tänä vuon­na uu­sit­tu use­am­mas­sa koh­tees­sa. Ah­lai­sis­sa on uu­sit­tu kak­si sil­taa vä­lil­lä Lam­pin­kos­ki-Poi­kel­jär­vi. Jout­si­jär­vel­lä on teh­ty Kirk­ko­sun­tin los­sil­le uu­si lai­tu­ri, Hii­va­nie­men pis­tol­le uu­sia pit­kos­pui­ta ja Jyl­hä­jo­en sil­lal­le ko­ko­naan uu­det kan­si­lan­kut ja kai­teet. Myös Jout­si­jär­ven Va­so­nie­men sou­tu­ve­nei­den vuok­raus on ol­lut ke­säl­lä suo­sit­tua, ja alu­eel­le on ra­ken­net­tu uu­si va­rus­te­va­ras­to sekä tuo­tu käy­mä­lä ja penk­ki­pöy­tä. Li­säk­si Kar­hu­rei­tin var­rel­la on teh­ty pal­jon rai­vaus- ja niit­to­töi­tä.