Tuo­re Suo­men Yrit­tä­jien toi­mek­si­an­nos­ta teh­ty yrit­tä­jä­gal­lup näyt­tää va­loa tun­ne­lis­sa: pk-yri­tyk­set nä­ke­vät ti­lan­teen­sa pa­ran­tu­neen. Suh­dan­ne­nä­ky­mät ovat koko mit­taus­his­to­ri­an toi­sek­si op­ti­mis­ti­sim­mat. 49 pro­sent­tia yri­tyk­sis­tä ar­vi­oi ta­lou­ten­sa hy­väk­si, ja 34 pro­sent­tia odot­taa ke­hi­tyk­sen jat­ku­van myön­tei­se­nä. Pes­si­mis­tien osuus (17 pro­sent­tia) on pai­nu­nut ai­em­paa ma­ta­lam­mak­si.

Suu­rin va­lon­pil­kah­dus nä­kyy asi­an­tun­ti­ja­y­ri­tyk­sis­sä ja yli 10 hen­gen pk-yri­tyk­sis­sä – siis juu­ri niis­sä, jois­sa uu­dis­tu­mi­nen ja skaa­lau­tu­mi­nen ovat mah­dol­li­sia. Myös nuo­ret yrit­tä­jät odot­ta­vat kas­vua. Tek­no­lo­gi­nen val­mius an­taa heil­le sel­ke­än kil­pai­lu­e­dun. Niin ikään vien­ti­ve­toi­nen te­ol­li­suus an­taa pie­niä sig­naa­le­ja kään­tees­tä. Tek­no­lo­gi­a­te­ol­li­suu­den ti­laus­kan­ta­tie­to osoit­taa hie­nois­ta kas­vua, ja os­to­pääl­lik­köin­dek­sit (PMI) ovat niin Eu­ro­a­lu­eel­la kuin Yh­dys­val­lois­sa­kin ki­vun­neet yli 50 pis­teen – vii­te­ar­von, joka viit­taa kas­vuun.

Täs­sä ajas­sa ei rii­tä, et­tä sel­vi­tään. On näh­tä­vä, mil­loin on oi­kea het­ki kiih­dyt­tää. Ku­ten tie­däm­me, ai­van lii­an pit­kään Suo­mes­sa on elet­ty ta­lou­den suh­teen sy­vis­sä ve­sis­sä. Maa­il­ma ei ole nyt hel­pos­ti en­na­koi­ta­va. Koh­taam­me asi­oi­ta, joi­hin em­me ole tot­tu­neet. Juu­ri sik­si ket­te­ryys, jous­ta­vuus ja uu­dis­tu­mis­ky­ky ovat tär­kei­tä.

Odot­te­lu ei vie mei­tä eteen­päin, ei­kä ti­lan­ne muu­tu it­ses­tään, jos jat­kam­me van­haan mal­liin. Tar­vi­taan roh­keut­ta tart­tua uu­siin mah­dol­li­suuk­siin ja päät­tä­väi­syyt­tä teh­dä asi­oi­ta toi­sin. Vain si­ten voim­me tuo­da kai­paa­mam­me muu­tok­sen ar­keen.

Tu­le­vai­suus ra­ken­tuu sil­lä, et­tä yri­tyk­sis­sä us­kal­le­taan in­ves­toi­da, työl­lis­tää ja ke­hit­tää. Ja juu­ri nyt sii­hen on kah­teen vuo­teen pe­rus­tei­ta enem­män kuin pelk­kä toi­ve. Vie­rai­lin Val­ta­kun­nal­li­sil­la Yrit­tä­jä­päi­vil­lä ja ta­pa­sin yrit­tä­jiä eri puo­lil­ta Suo­mea. Pu­heis­sa kai­kui sama, mitä gal­lup­kin ker­too: va­ro­vai­nen toi­veik­kuus on muut­tu­mas­sa ra­ken­ta­vak­si luot­ta­muk­sek­si.

Päät­tä­jil­tä, me­di­al­ta ja elin­kei­no­e­lä­mäl­tä vaa­di­taan nyt asen­ne­muu­tos­ta: vä­hem­män syn­kis­te­lyä, enem­män stra­te­gis­ta op­ti­mis­mia. Suo­mi ei nou­se it­ses­tään. Se nou­see vain, jos suo­ma­lai­set yri­tyk­set nou­se­vat en­sin.

Ma­ria Jo­ki­nen

Sääs­tö­pank­kii­ri, pai­kal­lis­joh­ta­ja