Marttinen: Rauman henkilöjunaliikenne parantaa Satakunnan saavutettavuutta
Satakuntaan saatiin merkittäviä ja historiallisia uutisia, kun Orpon hallitus päätti puoliväliriihessä henkilöjunaliikenteen käynnistämisestä Raumalle. Toimivat liikenneyhteydet ovat aivan keskiössä Satakunnan saavutettavuuden ja elinvoiman kannalta. Hallitus varaa rahoitusta Rauman henkilöjunaliikenteelle 2,5 miljoonaa euroa vuodesta 2027 eteenpäin. Henkilöjunaliikenne on määrä aloittaa uudelleen vuoden 2027 aikana.
Rauman henkilöjunaliikenteen käynnistäminen uudelleen on erittäin merkittävä liikennepoliittinen päätös Rauman seudun ja koko Satakunnan saavutettavuuden kannalta. Julkisen liikenteen yhteydet Tampereelle ja Helsinkiin vahvistuvat merkittävästi liikenteen käynnistämisen myötä.
Rauma on Suomen kolmanneksi suurin kaupunki, johon ei ole toimivaa henkilöjunaliikennettä tällä hetkellä. Nyt tehdyllä päätöksellä vahvistetaan merkittävästi alueen saavutettavuutta, elinvoimaa ja myös matkailun edellytyksiä.
Olen erittäin tyytyväinen siihen, että pitkän ja määrätietoisen työn tuloksena päätös on nyt saatu tehtyä. Henkilöjunaliikenteen käynnistäminen Raumalle on jälleen vahva osoitus maakunnan eteen tehtävästä aktiivisesta ja vaikuttavasta edunvalvonnasta. Henkilöjunaliikenne Rauman ja Tampereen välillä lakkautettiin vuonna 1988. Ratayhteydellä kulkee kuitenkin nykyään runsas määrä tavaraliikennettä ja yhteys on hyvässä kunnossa. Suuria investointeja ei siis tarvita liikenteen käynnistämiseksi.
Rauman henkilöjunaliikenteen nettokustannus tulee olemaan arviolta noin 3 miljoonaa euroa ja kustannukset jaetaan Rauman kaupungin ja VR:n kesken.
Puoliväliriihestä saatiin Satakuntaan myös muita hienoja liikennepoliittisia uutisia. Porin henkilöjunaliikenteeseen saadaan uusi ja kovasti toivottu vuoro myöhemmälle iltaan ja lisäksi hallitus päätti myös turvata lentoliikenteen Poriin vuoteen 2028 asti. Satsaukset Satakunnan liikenneyhteyksiin ja saavutettavuuteen tarvitsevat jatkossakin määrätietoisia panostuksia, mutta tämä työ on nyt hyvin liikkeellä.
Matias Marttinen
Kirjoittaja on kansanedustaja ja työministeri (kok.)
Rauma