Hy­vän hal­lin­non pe­ri­aat­tei­siin kuu­luu esi­tys­ten pe­rus­te­le­mi­nen niin, et­tä luot­ta­mus­hen­ki­löt voi­vat teh­dä kes­tä­viä pää­tök­siä. Hy­vin­voin­ti­a­lu­een ko­ko­nai­suu­des­sa on kui­ten­kin pa­ran­ta­mi­sen va­raa tä­män suh­teen.

Hil­jat­tain alu­e­val­tuus­to­ryh­mäm­me jä­sen jul­kai­si Fa­ce­boo­kis­sa päi­vi­tyk­sen, jos­sa lak­kau­te­tun sote-pis­teen pi­has­sa oli sa­maan ai­kaan kol­me liik­ku­vaa yk­sik­köä: ham­mas­hoi­don vau­nu sekä la­bo­ra­to­ri­on ja ter­veys­pal­ve­lui­den au­tot. Tämä he­rät­ti ky­sy­myk­siä sii­tä, mis­sä ky­see­no­mais­ten yk­si­köi­den työn­te­ki­jöi­den so­si­aa­li­set ti­lat ovat. Mis­sä he voi­vat käy­dä tar­peil­laan tai pi­tää tau­koa työs­tä? En­tä mis­sä asi­ak­kaat odot­ta­vat vuo­ro­aan? Esi­mer­kik­si vii­le­äs­sä la­bo­ra­to­ri­o­näy­te­au­tos­sa suo­net voi­vat ka­do­ta ja näyt­tee­not­to vai­keu­tuu. Ham­mas­hoi­to­vau­nu taas on vain kak­si viik­koa sa­mas­sa pai­kas­sa vuo­den kier­ros­sa. Li­säk­si au­to­jen es­teet­tö­myy­des­tä on tul­lut ar­vos­te­lua. Liik­ku­vien pal­ve­lui­den toi­mi­vuus ja­kaa sekä asi­ak­kai­ta et­tä työn­te­ki­jöi­tä.

Päät­tä­jil­le esi­tet­tiin, et­tä liik­ku­vat yk­si­köt ovat kus­tan­nus­te­hok­kaam­pia ver­rat­tu­na pe­rin­tei­siin ki­vi­jal­ka­pal­ve­lui­hin. Ny­kyi­set yk­si­köt han­kit­tiin val­ti­on eril­li­sel­lä han­ke­ra­hal­la, mut­ta tämä ra­hoi­tus­ka­na­va on nyt sul­jet­tu, ja seu­raa­vat han­kin­nat mak­se­taan ko­ko­naan hy­vin­voin­ti­a­lu­een bud­je­tis­ta. Liik­ku­vien yk­si­köi­den yl­lä­pi­to ei ole hal­paa: huol­to­kus­tan­nuk­set, säh­kö, polt­to­ai­neet, va­kuu­tuk­set ja muut mah­dol­li­set ku­lut on otet­ta­va huo­mi­oon. Li­säk­si ter­veys­pal­ve­lu­au­ton kul­jet­ta­jil­ta on vaa­dit­tu kuor­ma-au­to­kort­ti.

Mo­net päät­tä­jät ovat tois­tu­vas­ti pyy­tä­neet sel­vi­tyk­siä liik­ku­vien yk­si­köi­den to­del­li­sis­ta yl­lä­pi­to­kus­tan­nuk­sis­ta, mut­ta tie­toa ei ole saa­tu. Ver­tai­lu­tie­toa ei ole tar­jol­la sii­tä, mit­kä ovat pal­ve­lun to­del­li­set yk­sik­kö­kus­tan­nuk­set ver­rat­tu­na pe­rin­tei­siin ki­vi­jal­ka­pal­ve­lui­hin.

Myös ko­ti­hoi­to vai­kut­taa ny­kyi­sin ole­van liik­ku­vam­paa kuin en­nen. Jos ko­ti­hoi­don työn­te­ki­jä ajaa yh­den työ­vuo­ron ai­ka­na 400 ki­lo­met­riä asi­ak­kai­den vä­lil­lä, voi­daan ky­syä, kuin­ka kus­tan­nus­te­ho­kas­ta tämä on. On­ko työn­te­ki­jän tuot­ta­vuus par­haim­mil­laan, kun hän on koko ajan au­tos­sa siir­ty­mäs­sä pai­kas­ta toi­seen?

Kes­kit­tä­mi­nen ei ai­na toi­mi kai­kis­sa pal­ve­luis­sa kus­tan­nus­te­hok­kaas­ti. Lä­hel­lä tuo­te­tut pe­rin­tei­set pal­ve­lut voi­vat it­se asi­as­sa ol­la edul­li­sem­pia kuin kes­ki­te­tym­mäl­lä toi­min­ta­mal­lil­la to­teu­te­tut. Ki­vi­jal­ka­pal­ve­lu­ja voi­daan ke­hit­tää uu­del­la ta­val­la, kun­han var­mis­te­taan, et­tä ih­mi­set saa­vat asi­an­tun­te­vaa pal­ve­lua lä­hel­lä asuin­paik­kaan­sa.

To­del­li­nen haas­te tun­tuu ole­van myös pal­ve­lui­den pii­riin pää­sy. Tun­tuu, et­tä kyn­nys on kas­va­nut niin, et­tä se on jopa mo­nil­le mah­do­ton ylit­tää – oli­pa kyse nuor­ten "ma­ta­lan kyn­nyk­sen" mie­len­ter­veys­pal­ve­luis­ta tai pe­rus­ter­vey­den­huol­lon pal­ve­luis­ta. Hy­vin­voin­ti­a­lu­een pal­ve­lui­den ke­hit­tä­mi­nen on kui­ten­kin vai­ke­aa, sil­lä ny­kyi­nen hal­li­tus ei näy­tä ky­ke­ne­vän rat­kai­se­maan ra­hoi­tuk­seen liit­ty­viä on­gel­mia. Meil­lä on kui­ten­kin mah­dol­li­suus teh­dä asi­at oi­kein, luo­tet­ta­viin vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­tei­hin poh­jau­tu­en.

Jari Le­pis­tö

Alu­e­val­tuu­tet­tu, Kes­kus­tan alu­e­val­tuus­to­ryh­män pj.