Nummi: Media
Nykypäivän yhteiskunnallinen keskustelu on yhä medioituneempaa. Perinteiset sanomalehdet ovat menettäneet arvovaltaansa kamppailussa ihmisten ajasta, mutta silti niillä on yhä merkityksensä, kuten televisiollakin. Sosiaalisen median eri sovellukset ovat silti jo vuosikausia saaneet yhä suuremman roolin myös itse politiikan tekemisessä.
Perussuomalaisten nousu merkittäväksi politiikan voimatekijäksi on osoitus tästä. Puolue rakensi nousunsa merkittävästi sosiaalisen median avulla ja se on yhä suosituin puolue nuorten, juuri äänestysikään tulleiden parissa, kertoo tuore tutkimus. Tätä ei selittäne mikään muu kuin se, että perussuomalaisten edustajat ovat sosiaalisen median avulla saaneet nuorisoon suoran kontaktin.
Puolue on omaksunut myös runsaasti puheenaiheita ja teemoja, jotka ovat suosittuja niin valtamerentakaisen kuin eurooppalaisenkin äärikoikeiston piirissä – salaliittoteoria väestönvaihdosta muihin kuohuttaviin aiheisiin. Somen kaikukammio on myös niiden tehokas levittäjä.
Tässä muutoksessa kotimainen toimittajakunta muutamin poikkeuksin on ollut ällistyttävän hampaaton. Aina kun perussuomalaiset nostavat esiin jonkin näkemyksensä, media ottaa sen huomion ja klikkien toivossa käsittelyynsä juurikaan kyseenalaistamatta. Samalla faktantarkistus seuraa usein vasta jälkijunassa. Näin perinteinen poliittinen keskustelu korvautuu jatkuvalla pintakohulla.
Samaan aikaan hallituksen politiikka on kurjistanut määrätietoisesti vähäosaisten, maahanmuuttajien ja muiden haavoittuvassa asemassa olevien asemaa. Keskiluokankaan tilanne tuskin kohenee konkurssien ja työttömyyden lisääntyessä. Tätä politiikan linjaa on kyseenalaistettu ällistyttävän vähän. Myös Palestiinan tunnustamatta jättäminen ja kansanmurhan eteneminen on kuitattu lähinnä sillä, ettei asialle vain voi mitään. Onko vallan vahtikoira siis alkanut suojella niitä, joita sen pitäisi pitää silmällä?
Rami Nummi
Opiskelija, Pori

