Asuim­me pit­kään Ke­min­maan van­has­sa pap­pi­las­sa. Siel­tä nä­kyi ”isin kirk­ko”. Näin lap­set tuo­ta mi­nul­le hy­vin ra­kas­ta kirk­koa jos­kus kut­sui­vat. Sit­ten tu­tuk­si tuli Väi­nö­län kirk­ko. Nyt me­nem­me Aa­tun­tiel­le tai ru­kous­huo­neel­le. Mikä te­kee kir­kon kir­kok­si ja ke­nen se on? Mikä on oi­kea kirk­ko? En­tä kun on mo­nia kirk­ko­kun­tia?

Pie­ta­rin tun­nus­tus: ”Sinä olet Kris­tus, elä­vän Ju­ma­lan Poi­ka” sai Jee­suk­sen to­te­a­maan: ”Täl­le kal­li­ol­le minä ra­ken­nan kirk­ko­ni, ja tuo­ne­lan por­tit ei­vät sitä voi­ta.” Kir­kon pe­rus­ta on Jee­sus Kris­tus. Kal­li­ol­le ra­ken­ta­mi­nen on Ju­ma­lan sa­naan ja tä­hän tun­nus­tuk­seen us­ko­mis­ta. Ei ole siis ky­sy­mys jos­ta­kin tie­tys­tä ra­ken­nuk­ses­ta vaan Jee­suk­seen us­ko­vis­ta ih­mi­sis­tä, Ju­ma­lan kan­sas­ta. Augs­bur­gin tun­nus­tus mää­rit­te­lee: ”Kirk­ko on py­hien yh­tei­sö, jos­sa evan­ke­liu­mi puh­taas­ti ju­lis­te­taan ja sak­ra­men­tit oi­kein toi­mi­te­taan.”

Raa­ma­tun ku­vauk­set ovat rik­kai­ta. Kirk­ko on elä­vis­tä ki­vis­tä ra­ken­tu­va temp­pe­li, Ju­ma­lan pel­to, Kris­tuk­sen ruu­mis, vii­ni­puu ja ok­sat, Ju­ma­lan per­he. Upea on kuva kir­kos­ta Kris­tuk­sen mor­si­a­me­na, joka on pes­ty puh­taak­si syn­neis­tä ja ase­te­taan hä­nen eteen­sä kirk­kaa­na, py­hä­nä ja moit­teet­to­ma­na, vail­la tah­raa, ryp­pyä tai vir­het­tä. Suu­ri tai­vaan hää­juh­la on edes­sä.

Py­hän Hen­gen vuo­dat­ta­mi­nen hel­lun­tai­na oli mer­kit­tä­vä het­ki. Näis­tä en­sim­mäi­sis­tä kris­ti­tyis­tä sa­no­taan, et­tä he py­syi­vät apos­to­lien ope­tuk­ses­sa eli pi­täy­tyi­vät Raa­mat­tuun, viet­ti­vät sään­nöl­li­ses­ti eh­tool­lis­ta, ru­koi­li­vat ja vaa­li­vat us­ko­vien yh­teyt­tä.

En­si py­hä­nä vie­täm­me ad­vent­tia hoo­si­an­naa lau­la­en. Muis­tam­me Jee­suk­sen rat­sas­tus­ta aa­sin se­läs­sä. Tun­nel­ma on rie­mul­li­nen. Jee­suk­sen tie vei temp­pe­liin, jos­sa oli mel­koi­set mark­ki­nat ra­han­vaih­ta­jia ja myy­jiä. Ru­kouk­sen huo­nees­ta oli tul­lut ro­so­vo­jen luo­la. Jee­sus ajoi hei­dät ulos ja puh­dis­ti temp­pe­lin. Kun lap­set lau­loi­vat Jee­suk­sel­le, hen­gel­li­set joh­ta­jat ha­lu­si­vat kiel­tää sen. ”Jos nämä oli­si­vat vai­ti, ki­vet huu­tai­si­vat.” Myö­hem­min sa­mat joh­ta­jat kiel­si­vät apos­to­le­ja pu­hu­mas­ta Jee­suk­ses­ta temp­pe­lis­sä. ”Enem­män tu­lee to­tel­la Ju­ma­laa, kuin ih­mi­siä.”

Us­kon­puh­dis­ta­ja Lut­her sa­noi: ”Seit­sen­vuo­ti­as lap­si­kin tie­tää, Ju­ma­lan kii­tos, mitä kirk­ko on: sen muo­dos­ta­vat py­hät us­ko­vai­set ja 'ne ka­rit­sat, jot­ka kuu­le­vat pai­me­nen­sa ää­nen.”

Siu­nat­tua ad­vent­tia!

Jo­han Helk­ku­la

Po­ris­sa Aa­tun­tiel­lä ko­koon­tu­van mes­su­yh­tei­sön pai­men