Tiia Jo­ki­sa­lo

Jer­ry Mä­ke­lä val­mis­tui ajo­neu­vo­a­sen­ta­jak­si vuon­na 2017, ja teki sen vauh­dil­la suo­rit­ta­en opin­not vain kah­des­sa vuo­des­sa. Osa­syy­nä lien­nyt se, et­tä au­to­a­la oli nuo­rel­le mie­hel­le ko­vin­kin tut­tu jo en­tuu­des­taan ja moni tai­to hal­lus­sa.

– Isä­uk­ko opet­ti mi­nut alan pa­riin jo pie­ne­nä. En­sim­mäi­siä re­mont­te­ja tai­sim­me teh­dä, kun olin al­le kou­lui­käi­nen. Kah­dek­san­vuo­ti­aa­na sit­ten jo os­tin lei­mat­to­mia au­to­ja ja lai­toin nii­tä lei­ma­kun­toon ja myyn­tiin, Mä­ke­lä ker­too.

Heti val­mis­tut­tu­aan Mä­ke­lä ryh­tyi yrit­tä­jäk­si. Tuol­loin nuo­ri mies oli sa­maan ai­kaan palk­ka­työ­läi­se­nä ras­kas­ka­lus­to­kor­jaa­mol­la ja huol­si sekä kor­ja­si au­to­ja oman toi­mi­ni­men puit­teis­sa il­tai­sin ja vii­kon­lop­pui­sin.

Ky­syn­tä omal­la kor­jaa­mol­la kas­voi ja pa­rin vuo­den ku­lut­tua aloit­ta­mi­ses­ta Mä­ke­län piti päät­tää, jat­kaa­ko pal­kal­li­se­na vai ryh­ty­ä­kö täy­si­päi­väi­sek­si yrit­tä­jäk­si. Yrit­tä­mi­nen vei voi­ton ja toi­mi­ni­mi vaih­tui osa­keyh­ti­ök­si Jer­Joa Oy:n aloit­ta­es­sa toi­min­tan­sa.

Yrit­tä­jyy­des­sä on omat haas­teen­sa, mut­ta ne Mä­ke­lä on val­mis ot­ta­maan vas­taan.

– Sii­nä kai se haas­tei­den vie­hä­tys­kin on, vaik­ka kuin­ka yrit­tä­jää ajet­tai­siin maan­ra­koon eri­lai­sil­la pa­kol­li­sil­la ja ra­juil­la mak­suil­la. Har­ha­luu­lo­na on myös se, et­tä yrit­tä­jäl­lä oli­si pal­jon­kin yli­mää­räis­tä ta­ka­tas­kus­sa.

Jerry Mäkelä perusti oman autokorjaamonsa Harjavaltaan vuonna 2020. Nyt työntekijöitä on hänen lisäkseen neljä. Moni on tullut taloon työssäoppimisen ja oppisopimuksen kautta. Kuva: Tiia Jokisalo

Jerry Mäkelä perusti oman autokorjaamonsa Harjavaltaan vuonna 2020. Nyt työntekijöitä on hänen lisäkseen neljä. Moni on tullut taloon työssäoppimisen ja oppisopimuksen kautta. Kuva: Tiia Jokisalo

Har­ja­val­las­sa si­jait­se­va yri­tys työl­lis­tää nyt Mä­ke­län li­säk­si nel­jä hen­keä ja ar­ki pyö­rii asi­ak­kai­den au­to­jen huol­to­jen, kor­jaus­ten ja kat­sas­tus­val­mis­te­lu­jen ym­pä­ril­lä. Yri­tys te­kee muun mu­as­sa mää­rä­ai­kais­huol­to­ja, re­mont­te­ja, ko­la­ri­kor­jauk­sia ja tuu­li­la­sin vaih­to­ja kai­ken­lai­sil­le ajo­neu­voil­le hen­ki­lö- ja pa­ket­ti­au­tois­ta ras­kaa­seen ka­lus­toon ja kul­je­tu­sa­lan yri­tys­ten au­toi­hin.

Mä­ke­läl­le on tär­ke­ä­tä py­syä mu­ka­na tek­nii­kan ke­hi­tyk­ses­sä, ja se nä­kyy myös hä­nen omas­sa osaa­mi­ses­saan kuin yri­tyk­sen tar­jon­nas­sa.

– Meil­lä on käy­tös­sä uu­sin­ta di­ag­nos­tiik­ka­tek­niik­kaa. Pää­pai­not­tei­nen eri­koi­so­saa­mi­nen pai­not­tuu asen­ta­ja­koh­tai­ses­ti eri merk­kei­hin.

Mä­ke­lä te­kee it­se myös ali­han­kin­ta­pal­ve­lu­na vi­an­ha­ku­ja toi­sil­la kor­jaa­moil­la. Pak­kaa siis tar­vit­ta­vat työ­ka­lut au­toon ja suun­taa pi­dem­mäl­le maa­kun­taan toi­siin au­to­kor­jaa­moi­hin.

– It­sel­lä­ni on myös maa­han­tuo­jan kou­lu­tus Mer­sui­hin, vaik­ka em­me merk­ki­lii­ke ole­kaan. Kou­lu­tus on si­säl­tä­nyt pe­ru­sa­si­oi­den li­säk­si esi­mer­kik­si ajo­neu­von var­kau­den kan­nal­ta oleel­li­sia jär­jes­tel­miä ja koo­daus­ta.

Vii­mei­set vuo­det ovat saat­ta­neet ko­e­tel­la yrit­tä­jiä, mut­ta Mä­ke­lä pors­kut­taa myön­tei­sel­lä asen­teel­la eteen­päin.

– Us­kon, et­tä kun hoi­taa hom­man­sa hy­vin ja hy­väl­lä po­ru­kal­la, niin kyl­lä sitä pär­jä­tään, oli­vat ajat mil­lai­set ta­han­sa. Kai­kil­le sat­tuu myös vir­hei­tä, mut­ta se, mi­ten ne hoi­taa, on mie­les­tä­ni rat­kai­se­va te­ki­jä.