Ari An­te­roi­nen

Sa­ta­kun­ta­lai­sel­la per­heyh­ti­öl­lä, Kiu­kais­ten Pa­ne­li­as­sa pää­paik­kaan­sa pi­tä­väl­lä Kul­je­tus­lii­ke Alas­maa Oy:lla on pit­kä his­to­ria.

Ilk­ka Alas­maa läh­ti ai­ka­naan 50-lu­vul­la jol­la­kin ben­sa­käyt­töi­sel­lä Bed­for­dil­la liik­keel­le. Al­kuun kul­je­tet­tiin tuk­ke­ja tai lau­to­ja. Sii­tä on sit­ten laa­jen­nut­tu pik­ku­hil­jaa sin­nik­kyy­del­lä ja sit­key­del­lä. Nyt kak­si poi­kaa, Samu ja Mika Alas­maa, jat­ka­vat yri­tys­tä ja mu­ka­na on muu­ta­kin per­het­tä.

Alas­maa on su­ku­ni­me­nä myös ajo­jär­jes­te­li­jä Päi­vil­lä, joka vas­taa pu­he­li­meen kes­ken las­tin pur­ka­mi­sen Ah­lai­sis­ta.

– Olen sel­lai­nen yleis­mies Jan­tu­nen. It­se­kin pää­see vä­lil­lä rat­tiin. Nyt olen aja­nut tän­ne asi­ak­kaal­le kä­sit­te­lyyn ul­ko­mais­ta jä­tet­tä eri­kois­kont­ti­ka­lus­tol­la, hän ker­too.

– Ai­ka mo­nel­la kus­kil­la on va­li­tet­ta­vas­ti Alas­maa su­ku­ni­me­nä. Oma väki on työl­lis­tet­ty­nä. Mut­ta kyl­lä palk­ka­kus­ke­ja­kin on rei­lus­ti tois­ta­kym­men­tä.

Päi­vi Alas­maan mu­kaan au­to­ja on vaih­te­le­va mää­rä liik­keel­lä. Ka­lus­toa löy­tyy ti­lan­teen mu­kaan.

– On vil­ja-au­to­ja, apu­lan­nan ajoon so­pi­via, tai vaik­ka avat­ta­vil­la lai­doil­la va­rus­tet­tu­ja au­to­ja, nos­tu­ril­la va­rus­tet­tu­ja ja niin edel­leen, lu­et­te­lee ajo­jär­jes­tä­jä.

– Kont­ti­puo­lel­la aje­taan myös sel­lai­sil­la au­toil­la, mitä mil­loin­kin tar­vi­taan. Sit­ten löy­tyy eri­kois­ka­lus­toa, ku­ten la­vet­te­ja. Eri­kois­kul­je­tuk­sil­le on kak­si saat­to­au­toa ja niin edel­leen.

Mil­tä kul­je­tu­sa­lal­la asi­at näyt­tä­vät? On­ko kaik­ki hy­vin?

– Ei! Esi­mer­kik­si sa­ta­mis­sa on hek­ti­syys ja sel­lai­nen ”nyt heti kaik­ki” -ajat­te­lu val­lal­la. Vaik­ka esi­mer­kik­si lai­va­kaan ei ole par­haim­mas­sa ta­pauk­ses­sa vie­lä sa­ta­mas­sa, ei­kä tul­lat­tu ja pu­ret­tu, niin sil­ti kont­tien pi­täi­si seu­raa­va­na aa­mu­na ol­la jo koh­tees­saan. Vaih­te­lu työ­päi­vien vä­lil­lä on muut­tu­nut ai­na vaan suu­rem­mak­si, Päi­vi Alas­maa avau­tuu.

– Jos vaik­ka sa­ta­mas­sa nos­tu­ri ei toi­mi ja sen ta­kia ai­ka­tau­lu vii­väs­tyy, se­kin kat­so­taan mei­dän syyk­si. En­na­koi­mat­to­muus, kii­re ja epä­ta­sai­suus ovat li­sän­ty­neet. Kil­pai­lu kun on vie­lä täl­lä alal­la ko­vaa. To­de­taan vaan, et­tä jos te et­te vie tätä huo­men­na, joku toi­nen vie. Ja saa sen seu­raa­van­kin las­tin.

Mil­lä kei­noin Kul­je­tus­lii­ke Alas­maa pär­jää kil­pai­lus­sa?

– Mo­ni­puo­li­suu­del­la. Pys­tym­me kul­jet­ta­maan min­kä­ko­koi­sia ja -nä­köi­siä kont­te­ja ta­han­sa. On kai­ken­lai­sia yh­dis­tel­miä, Päi­vi Alas­maa vas­taa.

Tu­le­vai­suu­des­ta hän to­te­aa, et­tä kun kol­me omaa poi­kaa ovat kus­ke­ja, niin kai­pa hom­mat täs­tä jat­ku­vat­kin.

Kol­mat­ta pol­vea edus­ta­va Las­se Alas­maa ajaa va­lo­ku­vaa var­ten Rau­man Sa­ta­mas­sa isoa kont­ti­rek­kaa. Sca­nia R 660 on yk­si Kul­je­tus­lii­ke Alas­maa Oy:n au­tois­ta.

Ku­vaus­ses­si­on jäl­keen Las­se Alas­maan tie vie koh­ti Pa­ne­li­an tu­ki­koh­taa re­mont­ti­hom­miin. Per­heyh­ti­öl­lä on toi­nen tu­ki­koh­ta myös Hau­hol­la, jos­ta vas­taa sin­ne Sa­ta­kun­nas­ta ai­ka­naan muut­ta­nut Mika Alas­maa.

Ote­taan vie­lä luu­pin al­le suo­ma­lai­nen lii­ken­ne­käyt­täy­ty­mi­nen. Mil­tä se siel­tä re­kan oh­jaa­mos­ta kat­sot­tu­na näyt­tää?

– Ihan hul­lul­ta! On se ihan kä­sit­tä­mä­tön­tä aja­mis­ta. Lii­ken­ne­sään­nöis­tä ei vä­li­te­tä. Iso­ja au­to­ja ohi­tel­laan ihan mi­ten sat­tuu. Re­koil­le pui­daan nyrk­kiä. Kun läh­de­tään vaik­ka jos­tain ris­teyk­ses­tä, niin ei se rek­ka ole mi­kään ra­ket­ti, huo­kaa Päi­vi Alas­maa.

– En­na­koi­ta­vuus puut­tuu.

En­tä mitä ker­rot­ta­vaa ties­tös­tä?

– Huo­nos­sa kun­nos­sa on. Tal­vi­kun­nos­sa­pi­to­kin on huo­nol­la to­lal­la. Toi­saal­ta toi­voi­si lun­ta, kun on pi­me­ää, mut­ta toi­saal­ta…