Kuljetusliikkeellä kalustoa moniin kuljetuksiin
Rekan ratin takana huomaa, että suomalainen liikennekäyttäytyminen ja teitten kunto ovat surkealla tolalla.
Ari Anteroinen
Satakuntalaisella perheyhtiöllä, Kiukaisten Paneliassa pääpaikkaansa pitävällä Kuljetusliike Alasmaa Oy:lla on pitkä historia.
Ilkka Alasmaa lähti aikanaan 50-luvulla jollakin bensakäyttöisellä Bedfordilla liikkeelle. Alkuun kuljetettiin tukkeja tai lautoja. Siitä on sitten laajennuttu pikkuhiljaa sinnikkyydellä ja sitkeydellä. Nyt kaksi poikaa, Samu ja Mika Alasmaa, jatkavat yritystä ja mukana on muutakin perhettä.
Alasmaa on sukunimenä myös ajojärjestelijä Päivillä, joka vastaa puhelimeen kesken lastin purkamisen Ahlaisista.
– Olen sellainen yleismies Jantunen. Itsekin pääsee välillä rattiin. Nyt olen ajanut tänne asiakkaalle käsittelyyn ulkomaista jätettä erikoiskonttikalustolla, hän kertoo.
– Aika monella kuskilla on valitettavasti Alasmaa sukunimenä. Oma väki on työllistettynä. Mutta kyllä palkkakuskejakin on reilusti toistakymmentä.
Päivi Alasmaan mukaan autoja on vaihteleva määrä liikkeellä. Kalustoa löytyy tilanteen mukaan.
– On vilja-autoja, apulannan ajoon sopivia, tai vaikka avattavilla laidoilla varustettuja autoja, nosturilla varustettuja ja niin edelleen, luettelee ajojärjestäjä.
– Konttipuolella ajetaan myös sellaisilla autoilla, mitä milloinkin tarvitaan. Sitten löytyy erikoiskalustoa, kuten lavetteja. Erikoiskuljetuksille on kaksi saattoautoa ja niin edelleen.
Miltä kuljetusalalla asiat näyttävät? Onko kaikki hyvin?
– Ei! Esimerkiksi satamissa on hektisyys ja sellainen ”nyt heti kaikki” -ajattelu vallalla. Vaikka esimerkiksi laivakaan ei ole parhaimmassa tapauksessa vielä satamassa, eikä tullattu ja purettu, niin silti konttien pitäisi seuraavana aamuna olla jo kohteessaan. Vaihtelu työpäivien välillä on muuttunut aina vaan suuremmaksi, Päivi Alasmaa avautuu.
– Jos vaikka satamassa nosturi ei toimi ja sen takia aikataulu viivästyy, sekin katsotaan meidän syyksi. Ennakoimattomuus, kiire ja epätasaisuus ovat lisäntyneet. Kilpailu kun on vielä tällä alalla kovaa. Todetaan vaan, että jos te ette vie tätä huomenna, joku toinen vie. Ja saa sen seuraavankin lastin.
Millä keinoin Kuljetusliike Alasmaa pärjää kilpailussa?
– Monipuolisuudella. Pystymme kuljettamaan minkäkokoisia ja -näköisiä kontteja tahansa. On kaikenlaisia yhdistelmiä, Päivi Alasmaa vastaa.
Tulevaisuudesta hän toteaa, että kun kolme omaa poikaa ovat kuskeja, niin kaipa hommat tästä jatkuvatkin.
Kolmatta polvea edustava Lasse Alasmaa ajaa valokuvaa varten Rauman Satamassa isoa konttirekkaa. Scania R 660 on yksi Kuljetusliike Alasmaa Oy:n autoista.
Kuvaussession jälkeen Lasse Alasmaan tie vie kohti Panelian tukikohtaa remonttihommiin. Perheyhtiöllä on toinen tukikohta myös Hauholla, josta vastaa sinne Satakunnasta aikanaan muuttanut Mika Alasmaa.
Otetaan vielä luupin alle suomalainen liikennekäyttäytyminen. Miltä se sieltä rekan ohjaamosta katsottuna näyttää?
– Ihan hullulta! On se ihan käsittämätöntä ajamista. Liikennesäännöistä ei välitetä. Isoja autoja ohitellaan ihan miten sattuu. Rekoille puidaan nyrkkiä. Kun lähdetään vaikka jostain risteyksestä, niin ei se rekka ole mikään raketti, huokaa Päivi Alasmaa.
– Ennakoitavuus puuttuu.
Entä mitä kerrottavaa tiestöstä?
– Huonossa kunnossa on. Talvikunnossapitokin on huonolla tolalla. Toisaalta toivoisi lunta, kun on pimeää, mutta toisaalta…