Perinteet ohjaavat yhä pitkän matkan henkilöliikennettä, myös vihreä siirtymä on tulossa
Bussin kyydissä kulkee kallis lasti, eikä Sjöblom usko kuljettajista luopumiseen. Sen sijaan vihreä siirtymä on tulossa.
Katri Mäenpää
Lyttylän Liikenne Oy on kuljettanut satakuntalaisia ihmisiä paikasta toiseen jo yli 60 vuotta. Miikka Sjöblom on jatkanut perinteikkäässä perheyrityksessä isänsä ja isoisänsä jalanjäljissä.
– Isoisäni perusti yrityksen vuonna 1962. Edelleen yritys on perheen omistuksessa. Minä toimin yrittäjänä suurimmalla osuudella ja molemmat siskoni omistavat yrityksestä osansa ja ovat mukana toiminnassa, vuodesta 2006 yrittäjänä toiminut Sjöblom kertoo.
Hänelle on aina ollut selvää se, että hän jatkaa perheyrityksen johdossa. Nuoresta saakka hän on pyörinyt linja-autojen joukossa.
– Jo teini-ikäisenä olin mukana bussien huolloissa ja korjauksissa. Sen jälkeen vuonna 2001 ajoin linja-autokortin. Nyt työn olennaisin osa, eli kuljettajana toimiminen, alkaa jäädä vähemmälle. Aikaa kuluu myös korjaushallissa ja toimistossa. Mutta toisaalta työn monipuolisuus pitää mielen vireänä, hän toteaa.
Miikka Sjöblomin mukaan henkilöliikenteessä on tapahtunut yllättävän vähän muutoksia yrityksen pitkän historian aikana. Suurimmat yritystä kohdanneet haasteet liittyvät lähimenneisyyteen. Lyttylän Liikenteen liikevaihdosta noin puolet koostuu tilausajoista ja puolet sopimusajoista. Linjaliikenteessä Lyttylän Liikenne operoi vain Porin ja Olkiluodon välillä.
– Kun korona tuli, kaikki kuljetukset loppuivat. Esimerkiksi yhdistykset olivat pitkään liikkumatta mihinkään. Kun tilausajot alkoivat palautua, tuli Ukrainan sota. Yhtäkkiä polttoaineiden hinnat tuplaantuivat, mutta samalla jouduimme kärvistelemään vanhojen sopimusten kanssa, Miikka Sjöblom muistelee.
Suurin vaikutus on kuitenkin ollut Porin päätöksellä lopettaa kilpailutukset paikallisliikenteessä.
– Myös sopimusajojen kilpailutukset vaihtelevat nopeasti ja sopimukset ovat lyhyitä. Tällä hetkellä meillä työllistyy noin parikymmentä kuljettajaa, mutta ensi vuoden tilannetta on vaikea ennakoida.
Vaikka Lyttylän Liikenteessä on jatkettu perinteikkääseen malliin, pitää tulevaisuuteen varautua koko ajan. Tällä hetkellä vihreä siirtymä on asia, jonka kehitystä tulee seurata tarkalla silmällä. Tänä syksynä on uutisoitu siitä, että Jyväskylässä otetaan ensi vuonna vetybussit käyttöön. Miikka Sjöblom kertoo, että sähköbussit yleistyvät myös kovaa vauhtia.
– Suomessa sähköbusseja on paikallisliikenteen käytössä jo satoja. Mutta pitkän matkan liikenteeseen ei ole vielä olemassa realistista vaihtoehtoa. Linja-autojen akkuteknologia ei vielä ole sillä tasolla, että sähköllä kulkeminen olisi mahdollista.
Myös robottibusseista on kohistu paljon ja esimerkiksi Tampereella pääsee jo robottilinja-auton kyytiin.
– Vaikka ajoneuvojen automatiikka lisääntyy, en usko, että kuljettajista tullaan luopumaan koskaan. Linja-auton kyydissä on niin kallis lasti, että ihmisen paikka on operoida kuljettajan paikalla, Sjöblom toteaa.