Pienetkin positiiviset asiat esiin – kunnat voivat viestinnällään vaikuttaa koko maakunnan menestykseen kuntabarometrissä
Suomen Yrittäjien kuntabarometri mittaa kuntien yrittäjämyönteisyyttä jälleen maaliskuussa 2026.
Maarit Kautto
Satakunnan kehitys joka toinen vuosi järjestettävässä kuntabarometrissä on ollut huimaa. Vuonna 2024 Satakunta oli Suomen toiseksi parhain maakunta yrittää ja ykköseksi sijoittuneelle Etelä-Pohjanmaalle hävittiin vain 0,2 pistettä. Satakunnan Yrittäjien toimitusjohtaja Kari Variksen mukaan tulevan barometrin osalta tavoitteet ovat korkealla.
– Tavoitteena on, että Satakunta on virallisesti Suomen paras maakunta yrittää, emme tyydy mihinkään muuhun sijoitukseen, Varis hymyilee ja jatkaa:
– Haluammekin nyt innostaa kuntia tuomaan esiin sitä kehitystyötä, jota ovat aiempien barometrien tuloksien perusteella tehneet. Kannustammekin kuntia keskittymään viestinnässään positiivisuuteen. Mediassa on helppo käsitellä niitä haasteita, joita kunnasta löytyy, vaikka samaan aikaan eri puolilla maakuntaa tapahtuu paljon positiivisia asioita, jotka eivät ylitä uutiskynnystä. Kuntien kannattaisi tuoda entistä enemmän pieniäkin myönteisiä asioita esille sosiaalisen median kanavissaan ja viestittää niistä myös printtimedioihin.
Varis nostaa esimerkiksi Rauman kaupungin, joka menestyi loistavasti muun muassa viimeisimmässä Satakunnan Yrittäjien pk-yritysbarometrissa.
– Väittäisin yhdeksi tärkeäksi menestystekijäksi sen, että Rauman kaupunki on erittäin tehokas viestijä ja osaa nostaa monipuolisesti hyviä asioita esiin omissa kanavissaan.
Viestinnän tärkeydestä samaa mieltä on Prizztechin vihreän kasvun projektipäällikkö Marjut Vähänen. Hän lisää vielä:
– Toinen keino, millä kunnat voivat vaikuttaa yrittäjämyönteisyyteen, on tehdä selkeät suunnitelmat kehityskohteiden parantamiseksi. Nyt on hyvä aika peilata omaa toimintaa, tarttua haasteisiin ja viestittää siitä, että asioita ollaan parantamassa. Tärkeää on myös yrittäjien osallistaminen ja heidän toiveidensa kuunteleminen herkällä korvalla, Vähänen sanoo.
Paikalliset yrittäjäyhdistykset ovat tehokkain kanava yksittäisen yrityksen äänen kuulumiselle. Paikallisyhdistyksillä on yleensä useampia neuvottelukanavia ja yhteyksiä kaupungin tai kunnan päättäjiin.
– Myös verkostoituminen on tärkeää yksittäisen yrityksen kasvulle ja kehitykselle. Ja yhteys Prizztechin kaltaiseen kehitysyhtiöön, josta niin alkava kuin pidempäänkin toiminut yritys voi saada monenlaista tukea ja apua yrityksensä eteenpäin luotsaamisessa, Varis huomauttaa.
– Prizztechissä olemme yhdistäneet voimia Satakunnan työllisyysalueen kanssa. Meillä on esimerkiksi Porin alueella menossa pilottihanke, jossa haastatellaan yrityksiä ja kysellään heidän kasvutavoitteistaan. Yhdessä laajan verkoston kanssa yritämme sitten poistaa kasvun esteitä, Vähänen kertoo.
Tiivis sidosryhmäyhteistyö on yksi Satakunnan yrittäjämyönteisyyden avaintekijöistä.
– Vastaavanlaista on vaikea löytää mistään muusta maakunnasta. Satakunnan jokainen kaupunki ja kunta on allekirjoittanut elinvoimalupauksen, meillä on tehokas ja kattava kehitysyhtiö ja meillä on pitkään toiminut ja menestynyt edunvalvontajärjestelmä eli Satakunnan Yrittäjät paikallisyhdistyksineen. Jokaisessa kunnassa on toimiva elinkeinotiimi, johon kuuluu kunnan edustajien lisäksi edustus yrittäjien paikallisyhdistyksestä, kehitysyhtiöstä ja alueen koulutuslaitoksista. Myös aluehallinnon eli Satakuntaliiton kanssa yhteistyö on tiivistä, Varis summaa.
– Satakunnan nousuun vaikuttavat myös useat viimeaikaiset hyvät uutiset isoista investoinneista, joiden ansiosta pk-yritykset näkevät mahdollisuuksia päästä mukaan toimitusketjuihin. Tämä luo uskoa tulevaisuuteen, Marjut Vähänen lisää.
Mikä Yrittäjien kuntabarometri?
Suomen Yrittäjät toteuttaa joka toinen vuosi valtakunnallisen Yrittäjien kuntabarometrin. Seuraava kysely toteutetaan alkuvuodesta 2026. Kyselyssä kartoitetaan kuntien ja yrittäjien yhteistyötä sekä elinkeinopolitiikan tilaa valtakunnallisesti, alueellisesti ja kuntakohtaisesti.
Yrittäjien kuntabarometrissa yritykset pääsevät arvioimaan oman kuntansa tai kaupunkinsa onnistumista muun muassa yrittäjälähtöisessä päätöksenteossa, yrityspalveluissa sekä muissa yrityksien toimintaedellytyksiin vaikuttavissa osa-alueissa.
Yrittäjien kuntabarometrin tuloksia on jo pitkään käytetty Satakunnan kunnissa työkaluna kuntien ja yritysten välisessä vuoropuhelussa sekä elinkeinopolitiikan kehittämisessä. Yrittäjien kuntabarometri on siis yrittäjille todellinen mahdollisuus vaikuttaa oman kuntansa yritysmyönteisyyteen.
Yrittäjien kuntabarometrin tulokset esitellään kokoluokittain ja jokaisen kokoluokan parhaat paikkakunnat palkitaan. Kuntien ja kaupunkien yhteistuloksista annetaan myös maakunnalliset kokonaisarvosanat, millä voimme mitata maakuntamme sijoitusta maakuntien välisessä vertailussa. Satakunta on useissa edellisissä mittauksissa ollut aivan kärjen tuntumassa, mutta ykkössija on vielä saavuttamatta.
Yrittäjien kuntabarometrin tulokset julkaistaan Kunnallisjohdon seminaarissa toukokuussa 2026.