Snåre: ”Huoltoasemille on jatkossakin tilausta”
Vaikka huoltoasemakulttuuri on vuosien saatossa muuttunut, näkee huoltoasemayrittäjä Jura Snåre, että hyvälle palvelulle ja tekemiselle on edelleen paikkansa.
Petra Söder
Jura Snåre on pyörittänyt liikenneasemia yli kaksi vuosikymmentä yhtiökumppaninsa Erkki Aution kanssa. Hän näkee, että liikenneasemille on edelleen kysyntää, vaikka vilkkaimmat vuodet ovatkin takanapäin.
– Koko ala on vuosien saatossa muuttunut, mutta suurin muutos on ollut kauppojen aukioloaikojen laajentuminen, hän kertoo.
Snåre muistelee aikoja, jolloin kauppojen mentyä kiinni lauantaina kello 18, oli lauantai-illat ja sunnuntait heillä viikon vilkkaimpia päiviä.
– Ihmiset tulivat silloin ostamaan maitoa ja makkaraa. Nyt päivittäistavarakauppa on oikeastaan ohi, hän pohtii.
Snåre kuitenkin näkee, että perushuoltoasematoiminta on muuten pysynyt melko samanlaisena vuodesta toiseen.
– Pääroolissa on ollut polttoaineen myynti, kahvila- ja ravintolatoiminta sekä autopesu. Vakiasiakkaat käyvät päivittäin kahvilla ja monessa paikkaa on lounasta tai lounasbuffet tarjolla, hän kertoo.
Snåre pyörittää St1-asemia Kankaanpäässä, Luvialla ja Porin portissa. Jokaisella liikenneasemalla on oma profiilinsa, asiakaskuntansa ja aukioloaikansa.
– Kankaanpään asema on enemmän kaupunkiasema ja Luvian sekä Porin portin asemat profiloituvat enemmän liikenneasemiksi, hän kertoo.
Suurten öljy-yhtiöiden ja bensan hintojen kanssa huoltoasemayrittäjä ei pysty lähteä kilpailemaan.
Jura Snåre pyörittää useampaa liikenneasemaa yhdessä yhtiökumppaninsa Erkki Aution kanssa, joka on pyörittänyt huoltoasemia jo 70-luvulta saakka.
Snåre kertoo, että korona toi muutoksia ihmisten kulutustottumuksiin, mikä näkyy myös heidän toiminnassaan. Myös Suomen taloustaantuma näkyy huoltoasemilla.
– Kun rakentaminen on pysähtynyt, meiltä puuttuu logistiikan ja rakennusalan asiakkaita. Tulevaisuudelta toivon, että Suomen talous alkaisi kasvaa ja kehittyä, niin pyörä lähtisi taas pyörimään, hän pohtii.
Sähköautojen ja lataushybridien yleistyessä myös latauspisteitä on jouduttu lisäämään huoltoasemille.
– Porin porttiin asennettiin juuri 160 kilowatin latauspiste. Olemme mukana tässä kehityksessä ja seuraamme markkinoita, hän sanoo.
Vaikka sähköautot yleistyvät ja pieniä huoltoasemia kaatuu nyt ympäriltä, näkee Snåre, että liikenneasemille on jatkossakin tilausta.
– Huoltoasemat ovat paikallisten olohuoneita, joissa vaihdetaan päivän kuulumiset, otetaan aamukahvit mukaan ja syödään lounasta. Hyvälle asiakaspalvelulle ja tekemiselle on oma paikkansa, hän painottaa.
Snåren pyörittämillä huoltoasemilla käykin päivittäin vakiasiakaskunta kahvilla ja vaihtamassa kuulumisia. Jokaisella huoltoasemalla on oma parlamenttinsa, jonka huoltoasemayrittäjä on oppinut vuosien saatossa tuntemaan.
Matti Vuorela ja Kari Hietikko ovat käyneet vuosikymmenet kahvilla Kankaanpään huoltoasemalla. Molemmat ovat työskennelleet Snåren yrityksissä.
– Tulen tänne aamulla kello 10 ja lähden kahden aikoihin pois. Täällä juodaan aamukahvit, syödään lounas ja juodaan vielä päiväkahvitkin, Hietikko kertoo.
Huoltoasemalla miehet tapaavat tuttuja ja vaihtavat kuulumisia vaihtuvilla kokoonpanoilla. Vuorela ja Hietikko eivät ole kokeneet, että huoltoasemakulttuuri olisi heidän silmissään muuttunut.
– Tai sitten olemme muuttuneet sen mukana, he naurahtavat.