Pet­ra Sö­der

Jura Snåre on pyö­rit­tä­nyt lii­ken­ne­a­se­mia yli kak­si vuo­si­kym­men­tä yh­ti­ö­kump­pa­nin­sa Erk­ki Au­ti­on kans­sa. Hän nä­kee, et­tä lii­ken­ne­a­se­mil­le on edel­leen ky­syn­tää, vaik­ka vilk­kaim­mat vuo­det ovat­kin ta­ka­na­päin.

– Koko ala on vuo­sien saa­tos­sa muut­tu­nut, mut­ta suu­rin muu­tos on ol­lut kaup­po­jen au­ki­o­lo­ai­ko­jen laa­jen­tu­mi­nen, hän ker­too.

Snåre muis­te­lee ai­ko­ja, jol­loin kaup­po­jen men­tyä kiin­ni lau­an­tai­na kel­lo 18, oli lau­an­tai-il­lat ja sun­nun­tait heil­lä vii­kon vilk­kaim­pia päi­viä.

– Ih­mi­set tu­li­vat sil­loin os­ta­maan mai­toa ja mak­ka­raa. Nyt päi­vit­täis­ta­va­ra­kaup­pa on oi­ke­as­taan ohi, hän poh­tii.

Snåre kui­ten­kin nä­kee, et­tä pe­rus­huol­to­a­se­ma­toi­min­ta on muu­ten py­sy­nyt mel­ko sa­man­lai­se­na vuo­des­ta toi­seen.

– Pää­roo­lis­sa on ol­lut polt­to­ai­neen myyn­ti, kah­vi­la- ja ra­vin­to­la­toi­min­ta sekä au­to­pe­su. Va­ki­a­si­ak­kaat käy­vät päi­vit­täin kah­vil­la ja mo­nes­sa paik­kaa on lou­nas­ta tai lou­nas­buf­fet tar­jol­la, hän ker­too.

Snåre pyö­rit­tää St1-ase­mia Kan­kaan­pääs­sä, Lu­vi­al­la ja Po­rin por­tis­sa. Jo­kai­sel­la lii­ken­ne­a­se­mal­la on oma pro­fii­lin­sa, asi­a­kas­kun­tan­sa ja au­ki­o­lo­ai­kan­sa.

– Kan­kaan­pään ase­ma on enem­män kau­pun­ki­a­se­ma ja Lu­vi­an sekä Po­rin por­tin ase­mat pro­fi­loi­tu­vat enem­män lii­ken­ne­a­se­mik­si, hän ker­too.

Suur­ten öl­jy-yh­ti­öi­den ja ben­san hin­to­jen kans­sa huol­to­a­se­ma­y­rit­tä­jä ei pys­ty läh­teä kil­pai­le­maan.

Jura Snåre pyörittää useampaa liikenneasemaa yhdessä yhtiökumppaninsa Erkki Aution kanssa, joka on pyörittänyt huoltoasemia jo 70-luvulta saakka.

Jura Snåre pyörittää useampaa liikenneasemaa yhdessä yhtiökumppaninsa Erkki Aution kanssa, joka on pyörittänyt huoltoasemia jo 70-luvulta saakka.

Snåre ker­too, et­tä ko­ro­na toi muu­tok­sia ih­mis­ten ku­lu­tus­tot­tu­muk­siin, mikä nä­kyy myös hei­dän toi­min­nas­saan. Myös Suo­men ta­lous­taan­tu­ma nä­kyy huol­to­a­se­mil­la.

– Kun ra­ken­ta­mi­nen on py­säh­ty­nyt, meil­tä puut­tuu lo­gis­tii­kan ja ra­ken­nu­sa­lan asi­ak­kai­ta. Tu­le­vai­suu­del­ta toi­von, et­tä Suo­men ta­lous al­kai­si kas­vaa ja ke­hit­tyä, niin pyö­rä läh­ti­si taas pyö­ri­mään, hän poh­tii.

Säh­kö­au­to­jen ja la­taus­hyb­ri­dien yleis­ty­es­sä myös la­taus­pis­tei­tä on jou­dut­tu li­sää­mään huol­to­a­se­mil­le.

– Po­rin port­tiin asen­net­tiin juu­ri 160 ki­lo­wa­tin la­taus­pis­te. Olem­me mu­ka­na täs­sä ke­hi­tyk­ses­sä ja seu­raam­me mark­ki­noi­ta, hän sa­noo.

Vaik­ka säh­kö­au­tot yleis­ty­vät ja pie­niä huol­to­a­se­mia kaa­tuu nyt ym­pä­ril­tä, nä­kee Snåre, et­tä lii­ken­ne­a­se­mil­le on jat­kos­sa­kin ti­laus­ta.

– Huol­to­a­se­mat ovat pai­kal­lis­ten olo­huo­nei­ta, jois­sa vaih­de­taan päi­vän kuu­lu­mi­set, ote­taan aa­mu­kah­vit mu­kaan ja syö­dään lou­nas­ta. Hy­väl­le asi­a­kas­pal­ve­lul­le ja te­ke­mi­sel­le on oma paik­kan­sa, hän pai­not­taa.

Snå­ren pyö­rit­tä­mil­lä huol­to­a­se­mil­la käy­kin päi­vit­täin va­ki­a­si­a­kas­kun­ta kah­vil­la ja vaih­ta­mas­sa kuu­lu­mi­sia. Jo­kai­sel­la huol­to­a­se­mal­la on oma par­la­ment­tin­sa, jon­ka huol­to­a­se­ma­y­rit­tä­jä on op­pi­nut vuo­sien saa­tos­sa tun­te­maan.

Mat­ti Vuo­re­la ja Kari Hie­tik­ko ovat käy­neet vuo­si­kym­me­net kah­vil­la Kan­kaan­pään huol­to­a­se­mal­la. Mo­lem­mat ovat työs­ken­nel­leet Snå­ren yri­tyk­sis­sä.

– Tu­len tän­ne aa­mul­la kel­lo 10 ja läh­den kah­den ai­koi­hin pois. Tääl­lä juo­daan aa­mu­kah­vit, syö­dään lou­nas ja juo­daan vie­lä päi­vä­kah­vit­kin, Hie­tik­ko ker­too.

Huol­to­a­se­mal­la mie­het ta­paa­vat tut­tu­ja ja vaih­ta­vat kuu­lu­mi­sia vaih­tu­vil­la ko­koon­pa­noil­la. Vuo­re­la ja Hie­tik­ko ei­vät ole ko­ke­neet, et­tä huol­to­a­se­ma­kult­tuu­ri oli­si hei­dän sil­mis­sään muut­tu­nut.

– Tai sit­ten olem­me muut­tu­neet sen mu­ka­na, he nau­rah­ta­vat.