Maa­rit Kaut­to

Kuul­les­saan, et­tä Veh­mas­put­ki Oy on va­lit­tu val­ta­kun­nal­li­ses­ti Vuo­den LVI-ura­koit­si­jak­si, toi­mi­tus­joh­ta­ja Jyr­ki Veh­mas­kan­gas ker­too yl­lät­ty­neen­sä ja aja­tel­leen­sa tyy­pil­li­ses­ti po­ri­lai­sit­tain ” Ei­kö muka pa­rem­pia eh­dok­kai­ta koko Suo­mes­ta löy­ty­nyt”. Veh­mas­kan­gas jat­kaa kui­ten­kin sa­maan hen­gen­ve­toon, et­tä tun­nus­tus on suu­ri kun­nia ja sii­tä ol­laan yl­pei­tä.

– Vuo­den LVI-ura­koit­si­ja va­li­taan joka toi­nen vuo­si. Meil­le se ker­too, et­tä olem­me teh­neet jo­tain oi­kein. Tun­nus­tus kuu­luu koko hen­ki­lös­töl­lem­me ja asi­ak­kail­lem­me, yh­des­sä olem­me teh­neet tä­män mah­dol­li­sek­si, Veh­mas­kan­gas to­te­aa.

Vuo­den LVI-ura­koit­si­jan va­lit­si­vat te­ol­li­suu­den, tuk­ku­kau­pan ja suun­nit­te­lun edus­ta­jat. Raa­ti pai­not­ti va­lin­nas­saan eri­tyi­ses­ti asi­a­kas­kes­kei­syyt­tä, vas­tuul­li­suut­ta ja lii­ke­toi­min­nan ke­hit­tä­mis­tä.

Veh­mas­put­ki on ai­na pa­nos­ta­nut vah­vas­ti asi­a­kas­läh­töi­siin pal­ve­lui­hin, kes­tä­vään toi­min­taan ja avoi­meen yh­teis­työ­hön sekä hen­ki­lös­tön hy­vin­voin­tiin. Veh­mas­put­ki työl­lis­tää täl­lä het­kel­lä vii­ti­sen­kym­men­tä am­mat­ti­lais­ta.

– Pe­rus­tim­me kol­me vuot­ta sit­ten, jos ei en­sim­mäi­se­nä niin ai­na­kin en­sim­mäis­ten jou­kos­sa, hen­ki­lös­tö­ra­has­ton. Meil­lä on myös hen­ki­lö­kun­nal­ta kii­tos­ta saa­nut erit­täin laa­ja työ­ter­vey­den­huol­to ja käy­tös­sä kult­tuu­ri- ja lii­kun­ta­se­te­lit. Hen­ki­lö­kun­nan hy­vin­voin­ti ja viih­ty­mi­nen on avai­na­se­mas­sa.

Yri­tyk­sen pe­rus­ti vuon­na 1976 Jyr­ki Veh­mas­kan­kaan setä Pek­ka Veh­mas­kan­gas. Jyr­ki aloit­ti yrit­tä­jä­nä vuon­na 2006. Pian 50 vuot­ta van­ha yri­tys on Sa­ta­kun­nas­sa tun­net­tu toi­mi­ja. Yri­tys to­teut­taa kat­ta­vas­ti ta­lo­tek­nii­kan jär­jes­tel­miä, mu­kaan lu­kien jääh­dy­tys- ja läm­pö­pump­pu­tek­niik­ka sekä kiin­teis­tö­au­to­maa­tio.

– Tar­jo­am­me asi­a­kas­koh­tai­ses­ti rää­tä­löi­ty­jä rat­kai­su­ja eri­tyi­ses­ti läm­mön tal­tee­no­ton ko­ko­nais­toi­mi­tuk­sis­sa, joil­la voi­daan vä­hen­tää ener­gi­an­ku­lu­tus­ta ja pääs­tö­jä.

Tär­keä pai­no­pis­te on myös kan­nat­ta­vuu­den huo­mi­oi­mi­nen lii­ke­toi­min­nas­sa ja stra­te­gi­nen ajat­te­lu.

– Po­ris­sa ei höt­kyil­lä. Kas­vum­me pe­rus­tuu vas­tuul­li­seen ajat­te­luun ja pää­tök­set teh­dään mal­til­li­ses­ti pit­kän ai­ka­vä­lin etua sil­mäl­lä pi­tä­en, Veh­mas­kan­gas sa­noo.

Vuo­den LVI-ura­koit­si­ja ei jää le­pää­mään laa­ke­reil­leen, vaan mie­les­sä on jo uu­sia ke­hit­tä­mis­toi­mia.

– Uu­dis­tam­me toi­min­na­noh­jaus­jär­jes­tel­määm­me ja tar­kas­te­lem­me kriit­ti­ses­ti omaa toi­min­taam­me. Olem­me pe­rus­ta­neet työ­ryh­miä, joil­la jo­kai­sel­la on oma osa-alu­een­sa mie­tit­tä­vä­nä. Ihan en­sim­mäi­sek­si otam­me tar­kas­te­lun al­le asi­a­kas­tyy­ty­väi­syy­den ja otam­me mie­lel­läm­me vas­taan kai­ken­lais­ta pa­lau­tet­ta, toi­vot­ta­vas­ti ra­ken­ta­vaa ja hy­vin pe­rus­tel­tua, jon­ka avul­la voim­me ke­hit­tää toi­min­taam­me.

Par­hail­laan Veh­mas­put­kel­la on iso urak­ka Po­ris­sa, päi­vä­ko­ti Tai­ku­rin­ha­tun sa­nee­raus­työ­maal­la. Veh­mas­kan­gas kui­ten­kin myön­tää, et­tä vii­mei­set kol­me vuot­ta jat­ku­nut ra­ken­nu­sa­lan ala­mä­ki on vai­kut­ta­nut Veh­mas­put­ken­kin toi­min­taan, ei­kä hil­jai­se­na tal­vi­ai­ka­na väl­ty­tä lo­mau­tuk­sil­ta.

– Lo­mau­tuk­sis­sa vaa­ra­na on, et­tä hy­vät te­ki­jät läh­te­vät muu­al­le töi­hin, Veh­mas­kan­gas har­mit­te­lee ja jat­kaa:

– Nyt on ol­lut ti­laa­jien ja ra­ken­ta­jien ai­ka, sil­lä ura­koi­ta on voi­nut saa­da edul­li­ses­ti. Sii­nä mie­les­sä alan yri­tyk­set ovat pot­ki­neet toi­si­aan nil­koil­le, et­tä ura­koi­den hin­ta­ta­so on koko ajan las­ke­nut jopa kan­nat­ta­mat­to­muu­den puo­lel­le.

– Sil­ti näen va­loa tun­ne­lin pääs­sä ja us­kon, et­tä en­si vuon­na Sa­ta­kun­nas­sa läh­de­tään nou­suun, jos ei vie­lä asun­to­tuo­tan­nos­sa niin ai­na­kin te­ol­li­suu­den puo­lel­la. Us­koa tu­le­vai­suu­teen tuo­vat niin Noor­mark­kuun ra­ken­net­ta­va TNT-teh­das kuin Män­ty­luo­don te­la­kan hy­vät uu­ti­set. Myös val­ta­kun­nal­li­sen ta­lo­tek­nii­kan kon­sult­tiy­ri­tys Gran­lun­din ran­tau­tu­mi­nen Po­riin ker­too sii­tä, et­tä pin­nan al­la on jo pö­hi­nää. Kun nou­su läh­tee liik­keel­le, vauh­ti voi ol­la ko­va­kin.

LVI-ala on men­nyt hur­jaa vauh­tia eteen­päin muun mu­as­sa työ­maa­suun­nit­te­lus­sa. Am­mat­ti­lai­set ei­vät enää kul­je työ­maal­la iso­jen kart­to­jen kans­sa, vaan heil­lä on tab­le­tit.

– Ra­ken­nus­ten ta­lo­tek­niik­ka on tul­lut pal­jon tek­ni­sem­mäk­si ja sitä myö­ten mei­dän työm­me on hie­man ke­ven­ty­nyt. Am­mat­ti­lai­set kul­ke­vat työ­maal­la toi­ses­sa kä­des­sään tab­le­tit ja toi­ses­sa put­ki­ton­git. Mie­les­tä­ni put­ki­mies­ten ar­vos­tus­kin on nous­sut, mis­tä ker­too se, et­tä alan kou­lu­tuk­seen on pal­jon ha­ki­joi­ta, Jyr­ki Veh­mas­kan­gas miet­tii.