Tiia Jo­ki­sa­lo

Kun Rau­ta­vuo­ren po­jat Ei­no, Ei­nar ja Kos­ti pe­rus­ti­vat La­pin vaa­ka- ja rau­ta­te­ol­li­suus vel­jek­set Rau­ta­vuo­ri Oy:n vuon­na 1937, ei­vät vie­lä tuol­loin sau­nan­kiu­kaat si­his­seet, vaan ky­lä­se­pän­pa­jas­sa val­mis­tet­tiin kym­me­nys­vaa­ko­ja, mai­to- ja re­hu­vaa­ko­ja.

So­dan jäl­keen te­ol­lis­tu­van Suo­men myö­tä mu­kaan tu­li­vat muun mu­as­sa oven­sal­vat ja kla­pi­ko­neet. Vuon­na 1955 al­koi kiu­kai­den val­mis­tus, ja ni­men­sä ne sai­vat lä­hei­ses­tä jär­ves­tä.

Su­ku­pol­ven­vaih­dos ta­pah­tui 1960-lu­vul­la ja seu­raa­val­la vuo­si­kym­me­nel­lä lii­ke­toi­min­ta laa­jen­tui mo­neen suun­taan, kun yri­tys al­koi val­mis­taa niin hor­me­ja kuin säh­kö­kiu­kai­ta­kin ja myyn­ti kas­voi sa­mal­la myös ul­ko­mail­le.

Vii­si­kym­men­tä­lu­vul­la kir­kas­tu­nut yri­tyk­sen ydin on py­sy­nyt vuo­si­kym­me­net sa­ma­na.

– Em­me ole men­neet kau­as tuos­ta. Me­tal­li­tuot­teet ja kä­si­työt ovat edel­leen kes­ki­ös­sä ja maan­tie­teel­li­ses­ti­kin olem­me myös hy­vin lä­hel­lä al­ku­pe­räis­tä paik­kaa La­pin­ky­läl­lä, toi­mi­tus­joh­ta­ja Sa­mu­li Nur­mi­nen ker­too.

Yri­tys oli Rau­ta­vuo­ren per­heen omis­tuk­ses­sa ai­na vuo­teen 2007 saak­ka, jol­loin se myy­tiin Pro­fi­ta Ma­na­ge­ment Oy:lle. Ny­ky­muo­toi­nen Nar­vi syn­tyi vuon­na 2009, kun toi­nen pai­kal­li­nen tu­li­si­ja- ja kiu­as­val­mis­ta­ja Puu­läm­pö Suo­mi (al­ku­jaan Reu­na­nen ja Ro­vi­o­la) sekä Nar­vi yh­dis­tyi­vät.

Lä­hi­vuo­det ovat ko­e­tel­leet tä­tä­kin pe­rin­tei­käs­tä yri­tys­tä. Het­kel­li­nen kova ta­kais­ku ko­et­tiin vuon­na 2020, kun mer­kit­tä­vä osa yri­tyk­sen teh­das­ti­lois­ta tu­hou­tui tu­li­pa­los­sa. Tuol­loin sekä yri­tys et­tä hen­ki­lö­kun­ta jous­ti­vat, väis­tö­ti­lat löy­tyi­vät no­pe­as­ti ja lo­mau­tuk­sil­ta väl­tyt­tiin.

Sa­maan sys­syyn myös maa­il­man­ti­lan­ne koki iso­ja höy­ky­tyk­siä.

– Jos ko­ro­na ai­heut­ti­kin ko­toi­lun myö­tä re­mon­toi­mi­sen buu­min, niin sitä äkil­li­ses­ti seu­ran­nut ta­lous­ti­lan­teen hei­ken­ty­mi­nen kui­ten­kin kään­si ti­lan­teen pää­la­el­leen. Ku­lut­ta­ji­na tie­däm­me, et­tä kun ta­lous on tiu­kil­la, os­tok­sia har­ki­taan tar­kem­min. Myös ra­ken­ta­mis­puo­lel­la on ol­lut jo jon­kin ai­kaa hil­jai­sem­paa, jo­ten mark­ki­na­o­lo­suh­teet ovat ol­leet haas­ta­vat vii­mei­set vuo­det.

Mut­ta sii­tä huo­li­mat­ta Nur­mi­nen muis­tut­taa yri­tyk­sen pär­jän­neen hy­vin.

– Olem­me pys­ty­neet kas­vat­ta­maan lii­ke­vaih­toa ja kan­nat­ta­vuus on py­sy­nyt plus­sal­la. Vii­mei­sen puo­len­tois­ta vuo­den ai­ka­na olem­me myös ky­en­neet palk­kaa­maan uut­ta hen­ki­lö­kun­taa.

Palkintoperusteluissa kehutaan, miten Narvi vaalii suomalaista saunakulttuuria. Kuva: Tiia Jokisalo

Palkintoperusteluissa kehutaan, miten Narvi vaalii suomalaista saunakulttuuria. Kuva: Tiia Jokisalo

Suo­ma­lai­sil­le ei sau­no­mis­kult­tuu­ria ole sen ih­meem­min tar­vin­nut myy­dä, mut­ta maa­il­mal­la se on vie­lä ke­hit­ty­mäs­sä. Hil­jal­leen kui­ten­kin eri­tyi­ses­ti 2010-lu­vus­ta al­ka­en on sau­no­mi­nen tul­lut tu­tum­mak­si Poh­jois­mai­den ul­ko­puo­lel­la­kin. Niin­pä Nar­vil­la­kin kat­se on kään­net­ty vii­mei­sen vuo­si­kym­me­nen ajan vah­vem­min maa­il­mal­le ja toi­mi­a­la on kan­sain­vä­li­ses­ti kas­vus­sa. Nyt lii­ke­vaih­dos­ta va­jaa kol­man­nes me­nee vien­tiin.

– Vien­nis­sä mei­dän osuus on vie­lä ver­rat­tain pie­ni, jo­ten siel­lä on pal­jon kas­vu­mah­dol­li­suuk­sia. Teem­me jat­ku­vas­ti töi­tä sen eteen, et­tä pää­sem­me vah­vem­min kan­sain­vä­li­seen kaup­paan kiin­ni. Tä­män ohel­la tie­ten­kin py­rim­me kas­vat­ta­maan toi­min­taa myös ko­ti­mark­ki­noil­la, Nur­mi­nen sa­noo.

– Sau­nan suo­si­on li­sään­ty­mi­nen näyt­tää to­del­la mer­kit­tä­väl­tä il­mi­öl­tä, joka hil­jal­leen muo­vau­tuu Poh­jois­mai­den ul­ko­puo­lel­la­kin osak­si ih­mis­ten kult­tuu­ria ja elä­män­ta­paa, hän sum­maa.

Tun­nus­tus työs­tä

Nar­vi Oy pal­kit­tiin vii­me vii­kol­la Sa­ta­kun­nan vuo­den yrit­tä­jä­nä. Pe­rus­te­luik­si an­net­tiin muun mu­as­sa se, et­tä yri­tys on tun­net­tu niin Sa­ta­kun­nas­sa, Suo­mes­sa kuin ul­ko­mail­la­kin. He ovat kas­va­neet suo­ma­lai­sen sau­na­kult­tuu­rin mu­ka­na ja myös vauh­dit­ta­neet sen ke­hi­tys­tä. Yri­tyk­sen mer­ki­tys on erit­täin suu­ri omal­la alu­eel­laan työl­lis­tä­jä­nä ja koko Suo­men mit­ta­kaa­vas­sa laa­jan ul­ko­maan­kaup­pan­sa an­si­os­ta. Myös kä­si­työ­as­te on edel­leen kor­kea. Pe­rus­te­lu­jen mu­kaan Nar­vi kas­vat­taa edel­leen vien­tiä Eu­roop­paan ja vaa­lii sa­mal­la suo­ma­lais­ta sau­na­kult­tuu­ria.

– Tämä on hie­no tun­nus­tus meil­le sii­tä työs­tä, jota teem­me yri­tyk­se­nä koko hen­ki­lö­kun­nan voi­min. Jo­tain on teh­ty oi­kein ja se on huo­mat­tu myös yri­tyk­sen ul­ko­puo­lel­la, Sa­mu­li Nur­mi­nen kiit­tää.

Saunomisen kansainvälisen suosion kasvu on Narville tervetullut suunta. Kuva: Tiia Jokisalo

Saunomisen kansainvälisen suosion kasvu on Narville tervetullut suunta. Kuva: Tiia Jokisalo

Nar­vi Oy

Pe­rus­tet­tu: 1937

Ko­ti­paik­ka: Lap­pi, Rau­ma

Toi­mi­a­la: Kiu­as- ja tu­li­si­ja­val­mis­tus

Tuot­teet: Puu­läm­mit­tei­set ja säh­kö­kiu­kaat, tu­li­si­jat

Hen­ki­lös­tö: Noin 60 hen­ki­löä

Lii­ke­vaih­to: Noin 12 mil­joo­naa eu­roa

Oma­va­rai­suu­sas­te: Noin 70 pro­sent­tia

Eri­tyis­tä: Kaik­ki tuot­teet suun­ni­tel­laan ja val­mis­te­taan Suo­mes­sa

Ar­vot: Laa­tu, ko­ti­mai­suus, kes­tä­vyys ja ener­gi­a­te­hok­kuus