Vuoden yrittäjä: Saunomisesta on tulossa elämäntapa myös maailmalla
Narvi keskittyy viemään saunaa maailmalle. Yritys palkittiin viime viikolla Satakunnan vuoden yrittäjänä.
Tiia Jokisalo
Kun Rautavuoren pojat Eino, Einar ja Kosti perustivat Lapin vaaka- ja rautateollisuus veljekset Rautavuori Oy:n vuonna 1937, eivät vielä tuolloin saunankiukaat sihisseet, vaan kyläsepänpajassa valmistettiin kymmenysvaakoja, maito- ja rehuvaakoja.
Sodan jälkeen teollistuvan Suomen myötä mukaan tulivat muun muassa ovensalvat ja klapikoneet. Vuonna 1955 alkoi kiukaiden valmistus, ja nimensä ne saivat läheisestä järvestä.
Sukupolvenvaihdos tapahtui 1960-luvulla ja seuraavalla vuosikymmenellä liiketoiminta laajentui moneen suuntaan, kun yritys alkoi valmistaa niin hormeja kuin sähkökiukaitakin ja myynti kasvoi samalla myös ulkomaille.
Viisikymmentäluvulla kirkastunut yrityksen ydin on pysynyt vuosikymmenet samana.
– Emme ole menneet kauas tuosta. Metallituotteet ja käsityöt ovat edelleen keskiössä ja maantieteellisestikin olemme myös hyvin lähellä alkuperäistä paikkaa Lapinkylällä, toimitusjohtaja Samuli Nurminen kertoo.
Yritys oli Rautavuoren perheen omistuksessa aina vuoteen 2007 saakka, jolloin se myytiin Profita Management Oy:lle. Nykymuotoinen Narvi syntyi vuonna 2009, kun toinen paikallinen tulisija- ja kiuasvalmistaja Puulämpö Suomi (alkujaan Reunanen ja Roviola) sekä Narvi yhdistyivät.
Lähivuodet ovat koetelleet tätäkin perinteikästä yritystä. Hetkellinen kova takaisku koettiin vuonna 2020, kun merkittävä osa yrityksen tehdastiloista tuhoutui tulipalossa. Tuolloin sekä yritys että henkilökunta joustivat, väistötilat löytyivät nopeasti ja lomautuksilta vältyttiin.
Samaan syssyyn myös maailmantilanne koki isoja höykytyksiä.
– Jos korona aiheuttikin kotoilun myötä remontoimisen buumin, niin sitä äkillisesti seurannut taloustilanteen heikentyminen kuitenkin käänsi tilanteen päälaelleen. Kuluttajina tiedämme, että kun talous on tiukilla, ostoksia harkitaan tarkemmin. Myös rakentamispuolella on ollut jo jonkin aikaa hiljaisempaa, joten markkinaolosuhteet ovat olleet haastavat viimeiset vuodet.
Mutta siitä huolimatta Nurminen muistuttaa yrityksen pärjänneen hyvin.
– Olemme pystyneet kasvattamaan liikevaihtoa ja kannattavuus on pysynyt plussalla. Viimeisen puolentoista vuoden aikana olemme myös kyenneet palkkaamaan uutta henkilökuntaa.
Palkintoperusteluissa kehutaan, miten Narvi vaalii suomalaista saunakulttuuria. Kuva: Tiia Jokisalo
Suomalaisille ei saunomiskulttuuria ole sen ihmeemmin tarvinnut myydä, mutta maailmalla se on vielä kehittymässä. Hiljalleen kuitenkin erityisesti 2010-luvusta alkaen on saunominen tullut tutummaksi Pohjoismaiden ulkopuolellakin. Niinpä Narvillakin katse on käännetty viimeisen vuosikymmenen ajan vahvemmin maailmalle ja toimiala on kansainvälisesti kasvussa. Nyt liikevaihdosta vajaa kolmannes menee vientiin.
– Viennissä meidän osuus on vielä verrattain pieni, joten siellä on paljon kasvumahdollisuuksia. Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että pääsemme vahvemmin kansainväliseen kauppaan kiinni. Tämän ohella tietenkin pyrimme kasvattamaan toimintaa myös kotimarkkinoilla, Nurminen sanoo.
– Saunan suosion lisääntyminen näyttää todella merkittävältä ilmiöltä, joka hiljalleen muovautuu Pohjoismaiden ulkopuolellakin osaksi ihmisten kulttuuria ja elämäntapaa, hän summaa.
Tunnustus työstä
Narvi Oy palkittiin viime viikolla Satakunnan vuoden yrittäjänä. Perusteluiksi annettiin muun muassa se, että yritys on tunnettu niin Satakunnassa, Suomessa kuin ulkomaillakin. He ovat kasvaneet suomalaisen saunakulttuurin mukana ja myös vauhdittaneet sen kehitystä. Yrityksen merkitys on erittäin suuri omalla alueellaan työllistäjänä ja koko Suomen mittakaavassa laajan ulkomaankauppansa ansiosta. Myös käsityöaste on edelleen korkea. Perustelujen mukaan Narvi kasvattaa edelleen vientiä Eurooppaan ja vaalii samalla suomalaista saunakulttuuria.
– Tämä on hieno tunnustus meille siitä työstä, jota teemme yrityksenä koko henkilökunnan voimin. Jotain on tehty oikein ja se on huomattu myös yrityksen ulkopuolella, Samuli Nurminen kiittää.
Saunomisen kansainvälisen suosion kasvu on Narville tervetullut suunta. Kuva: Tiia Jokisalo
Narvi Oy
Perustettu: 1937
Kotipaikka: Lappi, Rauma
Toimiala: Kiuas- ja tulisijavalmistus
Tuotteet: Puulämmitteiset ja sähkökiukaat, tulisijat
Henkilöstö: Noin 60 henkilöä
Liikevaihto: Noin 12 miljoonaa euroa
Omavaraisuusaste: Noin 70 prosenttia
Erityistä: Kaikki tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan Suomessa
Arvot: Laatu, kotimaisuus, kestävyys ja energiatehokkuus

