Yrittäjän päivä: "Vaatii intoa ja paloa asiaan, että tätä jaksaa"
Säkyläläinen Jarmo Kyllönen pyörittää yhdeksää yritystä. Toiminnan kivijalka on ollut koko ajan taksitoiminta.
Tuija Saarinen
Säkyläläisellä Jarmo Kyllösellä on yhdeksän yritystä. Parhaiten hänet tunnetaan kylillä ehkä taksi- ja bussikuljetusyrittäjänä, mutta yhtä lailla muun muassa turvapuhelinpalveluja ja vuokratiloja tarjoavana yrittäjänä sekä rengaskauppiaana. Vuokraapa hän mökkejäkin aina Kuusamossa asti.
Yrittäjyys on tullut luontevasti isän perintönä.
– Jäin suoraan yläasteelta isälleni töihin. Hänellä oli takseja ja ambulansseja, ja olin ensin ambulanssin puolella apumiehen apumiehenä potilaita hoitamassa. 18-vuotiaana kävin sairaankuljetuksen pätevöitymiskoulutuksen. Siihen aikaan ei tehty mitään isompia toimenpiteitä ensihoidossa kuten nykyään, vaan se oli pitkälti nitroa, happea ja haavan sitomista, muistelee Kyllönen.
Vuonna 1994 tehtiin sukupolvenvaihdos ja Kyllönen osti yrityksen isältään. Matkan varrella yhtiömuoto muutettiin osakeyhtiöksi.
– Sairaankuljetus ja taksipuoli oli selkeyden vuoksi erotettava toisistaan, sillä näistä kahdesta vain taksipuoli on arvonlisäverollinen.
Sairaankuljetus kilpailutettiin vuonna 2004, ja se menetettiin kilpailijalle. Tänä päivänä Sairaankuljetus Kyllönen Oy pyörittää turvapuhelinpalvelua.
Vaimo on vahvasti mukana yrityksissä. Hän ajaa esimerkiksi taksia ja tekee turvapuhelinpalvelukeikkoja. Hän myös hoitaa kaikkien yritysten laskutuksen ja pitää kuitit järjestyksessä.
– Meillä on myös todella hyvä ulkopuolinen kirjanpitäjä. Sellaisen löytäminen on melkoinen lottovoitto.
Toiminnan kivijalka on koko ajan ollut taksitoiminta. Siihen rinnalle ovat tulleet linja-autokuljetukset. Liikenne Jarmo Kyllönen Oy:n kalusto on varsin kunnioitusta herättävä: kolmen henkilöautotaksin lisäksi siihen kuuluu kaksi invataksia, kuusi pienoislinja-autoa, 32-paikkainen linja-auto, 60-paikkainen linja-auto, 70-paikkainen linja-auto, lähes kymmenmetrinen limusiini ja nosturiauto.
– Ulkopuoliset eivät välttämättä sisäistä sitä, mitä yrittäminen vaatii. He näkevät vain, että viiden vuoden välein hankitaan hieno uusi auto, mutta eivät tiedä, kuinka paljon töitä se vaatii. Kadehditaan ihan suotta.
Suurin osa liikevaihdosta tulee liikenne- ja kiinteistöpuolelta sekä Jarmo Kyllönen Motorsport Oy:stä, joka tekee rengas-, polttoaine- ja voiteluainekauppaa sekä autojen ilmastointihuoltoja ja hiukkassuodattimien pesua.
Liikennepuolella on kolme palkattua työntekijää. Lisäksi silloin tällöin ajoon lähtijöitä on neljästä viiteen.
Mitä yrittäminen tänä päivänä vaatii?
– Se on raakaa työtä. Omalla alallani olen ympäri vuorokauden kiinni yrittämisessä. Kaikki on myös niin kovin kilpailtua, aina ei tuntipalkoille pääse. Vaatii intoa ja paloa asiaan, että tätä jaksaa.
Hyviin puoliin lukeutuu tietynlainen vapaus.
– On vapaus päättää omista asioista ja tekemisistä. Välillä kyllä mietin, että helpommalla pääsisi palkkatöissä. Voisi vaan laskea päiviä kesälomaan.
Paljon aikaa menee paperinpyörittelyyn.
– Tuntuu, että paperisota vain lisääntyy koko ajan. Kaikenlaisia selvityksiä täytyy tehdä milloin mihinkin suuntaan. Puhutaan yrittäjän vapaudesta, mutta kuinka vapaa sitä on, jos koko ajan saa lähetellä jos jonkinlaista raporttia.
Miksi niin monta yritystä?
– Aina kun yksi yritys on tarvinnut jotakin palvelua, olen laajentanut palveluja. Ja kun esimerkiksi taksi- ja linja-autoliikenne ei sovi saman otsikon alle rengaskaupan kanssa, olen halunnut eriyttää ne omiksi yhtiöikseen. Ja onhan se niinkin, että haluan välillä kokeilla jotain uutta.
Kyllönen ei ole tänä kesänä pitänyt päivääkään kesälomaa.
– Viimeksi oltiin viime kesänä reissussa. Kyllä se tuppaa vähän olemaan niin, että kaikki vapaa-aika menee omien ja vieraiden autojen huoltamiseen, naurahtaa Kyllönen.