Tui­ja Saa­ri­nen

Sä­ky­lä­läi­sel­lä Jar­mo Kyl­lö­sel­lä on yh­dek­sän yri­tys­tä. Par­hai­ten hä­net tun­ne­taan ky­lil­lä eh­kä tak­si- ja bus­si­kul­je­tu­sy­rit­tä­jä­nä, mut­ta yh­tä lail­la muun mu­as­sa tur­va­pu­he­lin­pal­ve­lu­ja ja vuok­ra­ti­lo­ja tar­jo­a­va­na yrit­tä­jä­nä sekä ren­gas­kaup­pi­aa­na. Vuok­raa­pa hän mök­ke­jä­kin ai­na Kuu­sa­mos­sa as­ti.

Yrit­tä­jyys on tul­lut luon­te­vas­ti isän pe­rin­tö­nä.

– Jäin suo­raan ylä­as­teel­ta isäl­le­ni töi­hin. Hä­nel­lä oli tak­se­ja ja am­bu­lans­se­ja, ja olin en­sin am­bu­lans­sin puo­lel­la apu­mie­hen apu­mie­he­nä po­ti­lai­ta hoi­ta­mas­sa. 18-vuo­ti­aa­na kä­vin sai­raan­kul­je­tuk­sen pä­te­vöi­ty­mis­kou­lu­tuk­sen. Sii­hen ai­kaan ei teh­ty mi­tään isom­pia toi­men­pi­tei­tä en­si­hoi­dos­sa ku­ten ny­ky­ään, vaan se oli pit­käl­ti nit­roa, hap­pea ja haa­van si­to­mis­ta, muis­te­lee Kyl­lö­nen.

Vuon­na 1994 teh­tiin su­ku­pol­ven­vaih­dos ja Kyl­lö­nen os­ti yri­tyk­sen isäl­tään. Mat­kan var­rel­la yh­ti­ö­muo­to muu­tet­tiin osa­keyh­ti­ök­si.

– Sai­raan­kul­je­tus ja tak­si­puo­li oli sel­key­den vuok­si ero­tet­ta­va toi­sis­taan, sil­lä näis­tä kah­des­ta vain tak­si­puo­li on ar­von­li­sä­ve­rol­li­nen.

Sai­raan­kul­je­tus kil­pai­lu­tet­tiin vuon­na 2004, ja se me­ne­tet­tiin kil­pai­li­jal­le. Tänä päi­vä­nä Sai­raan­kul­je­tus Kyl­lö­nen Oy pyö­rit­tää tur­va­pu­he­lin­pal­ve­lua.

Vai­mo on vah­vas­ti mu­ka­na yri­tyk­sis­sä. Hän ajaa esi­mer­kik­si tak­sia ja te­kee tur­va­pu­he­lin­pal­ve­lu­keik­ko­ja. Hän myös hoi­taa kaik­kien yri­tys­ten las­ku­tuk­sen ja pi­tää kui­tit jär­jes­tyk­ses­sä.

– Meil­lä on myös to­del­la hyvä ul­ko­puo­li­nen kir­jan­pi­tä­jä. Sel­lai­sen löy­tä­mi­nen on mel­koi­nen lot­to­voit­to.

Toi­min­nan ki­vi­jal­ka on koko ajan ol­lut tak­si­toi­min­ta. Sii­hen rin­nal­le ovat tul­leet lin­ja-au­to­kul­je­tuk­set. Lii­ken­ne Jar­mo Kyl­lö­nen Oy:n ka­lus­to on var­sin kun­ni­oi­tus­ta he­rät­tä­vä: kol­men hen­ki­lö­au­to­tak­sin li­säk­si sii­hen kuu­luu kak­si in­va­tak­sia, kuu­si pie­nois­lin­ja-au­toa, 32-paik­kai­nen lin­ja-au­to, 60-paik­kai­nen lin­ja-au­to, 70-paik­kai­nen lin­ja-au­to, lä­hes kym­men­met­ri­nen li­mu­sii­ni ja nos­tu­ri­au­to.

– Ul­ko­puo­li­set ei­vät vält­tä­mät­tä si­säis­tä sitä, mitä yrit­tä­mi­nen vaa­tii. He nä­ke­vät vain, et­tä vii­den vuo­den vä­lein han­ki­taan hie­no uu­si au­to, mut­ta ei­vät tie­dä, kuin­ka pal­jon töi­tä se vaa­tii. Ka­deh­di­taan ihan suot­ta.

Suu­rin osa lii­ke­vaih­dos­ta tu­lee lii­ken­ne- ja kiin­teis­tö­puo­lel­ta sekä Jar­mo Kyl­lö­nen Mo­tors­port Oy:stä, joka te­kee ren­gas-, polt­to­ai­ne- ja voi­te­lu­ai­ne­kaup­paa sekä au­to­jen il­mas­toin­ti­huol­to­ja ja hiuk­kas­suo­dat­ti­mien pe­sua.

Lii­ken­ne­puo­lel­la on kol­me pal­kat­tua työn­te­ki­jää. Li­säk­si sil­loin täl­löin ajoon läh­ti­jöi­tä on nel­jäs­tä vii­teen.

Mitä yrit­tä­mi­nen tänä päi­vä­nä vaa­tii?

– Se on raa­kaa työ­tä. Omal­la alal­la­ni olen ym­pä­ri vuo­ro­kau­den kiin­ni yrit­tä­mi­ses­sä. Kaik­ki on myös niin ko­vin kil­pail­tua, ai­na ei tun­ti­pal­koil­le pää­se. Vaa­tii in­toa ja pa­loa asi­aan, et­tä tätä jak­saa.

Hy­viin puo­liin lu­keu­tuu tie­tyn­lai­nen va­paus.

– On va­paus päät­tää omis­ta asi­ois­ta ja te­ke­mi­sis­tä. Vä­lil­lä kyl­lä mie­tin, et­tä hel­pom­mal­la pää­si­si palk­ka­töis­sä. Voi­si vaan las­kea päi­viä ke­sä­lo­maan.

Pal­jon ai­kaa me­nee pa­pe­rin­pyö­rit­te­lyyn.

– Tun­tuu, et­tä pa­pe­ri­so­ta vain li­sään­tyy koko ajan. Kai­ken­lai­sia sel­vi­tyk­siä täy­tyy teh­dä mil­loin mi­hin­kin suun­taan. Pu­hu­taan yrit­tä­jän va­pau­des­ta, mut­ta kuin­ka va­paa sitä on, jos koko ajan saa lä­he­tel­lä jos jon­kin­lais­ta ra­port­tia.

Mik­si niin mon­ta yri­tys­tä?

– Ai­na kun yk­si yri­tys on tar­vin­nut jo­ta­kin pal­ve­lua, olen laa­jen­ta­nut pal­ve­lu­ja. Ja kun esi­mer­kik­si tak­si- ja lin­ja-au­to­lii­ken­ne ei sovi sa­man ot­si­kon al­le ren­gas­kau­pan kans­sa, olen ha­lun­nut eriyt­tää ne omik­si yh­ti­öik­seen. Ja on­han se niin­kin, et­tä ha­lu­an vä­lil­lä ko­keil­la jo­tain uut­ta.

Kyl­lö­nen ei ole tänä ke­sä­nä pi­tä­nyt päi­vää­kään ke­sä­lo­maa.

– Vii­mek­si ol­tiin vii­me ke­sä­nä reis­sus­sa. Kyl­lä se tup­paa vä­hän ole­maan niin, et­tä kaik­ki va­paa-ai­ka me­nee omien ja vie­rai­den au­to­jen huol­ta­mi­seen, nau­rah­taa Kyl­lö­nen.