Ari An­te­roi­nen

Eu­ra­jo­el­la si­jait­se­val­ta pi­ha­maal­ta löy­tyy jok­ki­sau­to jos toi­nen­kin ja tal­lin kät­kois­tä vie­lä muu­ta­ma li­sää.

60-vuot­ta juu­ri täyt­tä­neen seu­ran, Rau­man Ur­hei­lu­au­toi­li­joi­den Nea Kau­ko­la joh­dat­te­lee tal­liin ja al­kaa ker­to­maan ta­ri­naan­sa si­ni­sen Dat­sun 1 000:n, jos­sa on Vol­von 2 250 kuu­ti­on kone, vie­res­sä. Hep­po­ja jok­ki­sau­tos­ta löy­tyy 243. Jan-Erik Van­ne on sen it­se ”na­pu­tel­lut”. Au­to odot­taa nyt val­mii­na en­si vuo­den Kar­daa­ni­kunk­ku-ki­saa.

– Minä olen ol­lut ra­tin ta­ka­na kym­me­ni­sen vuot­ta, las­kee nyt pi­ka­puo­lin 25 vuot­ta täyt­tä­vä Kau­ko­la.

– 2014 ajoin Rau­mal­la Koi­vu­nie­mes­sä en­sim­mäi­sen ki­sa­ni. Sil­loin 14-vuo­ti­as pik­ku­tyt­tö is­tui en­si ker­ran kil­pa-au­ton rat­tiin, ei­kä to­si­aan ol­lut min­kään­lais­ta ko­ke­mus­ta mis­tään, saa­ti har­joit­te­lua ta­ka­na. Toi­ses­sa läh­dös­sä pää­dyin pen­kan pääl­le, kun en jak­sa­nut tar­peek­si kään­tää rat­tia. Sii­tä ti­lan­tees­ta on kyl­lä hy­viä ku­via, Kau­ko­la nau­rah­taa.

Mikä sai ai­ka­naan tei­ni­ty­tön rat­tiin tart­tu­maan?

– Isä­hän tuos­sa on ajel­lut myös kil­paa, mut­ta oli jo sii­nä koh­taa vä­hän lo­pet­ta­nut. Sami Sii­to­nen, joka aje­li sa­maan ai­kaan isä­ni kans­sa, sai mi­nut hai­rah­tu­maan. Ai­ka­naan pal­jon kier­rel­tiin Sa­min kans­sa ja au­toin sii­nä nuo­re­na lik­ka­na. Ei mi­nua lop­pu­pe­leis­sä tar­vin­nut kau­he­as­ti hou­ku­tel­la. Ai­na­han täs­sä on ol­lut ben­saa suo­nis­sa, Kau­ko­la ker­too.

Su­juu­ko myös au­to­jen fik­saa­mi­nen ja huol­to kuin vet­tä vaan?

– Ei ihan. Toki on kova yri­tys jo­tain tal­lil­la hää­räil­lä.

Piha on to­si­aan täyn­nä au­to­ja.

– Se on vä­hän vält­tä­mät­tö­myys, kun au­tot ovat ai­na ki­san jäl­keen myyn­nis­sä. Ki­sa­kau­den ul­ko­puo­lel­la täy­tyy kor­jail­la ja lai­tel­la au­to­ja kun­toon, niin pää­see heti ke­vääl­lä taas ki­saa­maan, Kau­ko­la to­te­aa.

Hän ker­too aja­van­sa mie­lui­ten ta­ka­moot­to­ri­sil­la au­toil­la.

– Fiat on eh­kä oma suo­sik­ki­ni.

Kes­ki­mää­rin kau­teen mah­tuu yli kym­me­nen ki­saa .

– Vä­lil­lä on ajet­tu enem­män ja vä­lil­lä vä­hem­män. Riip­puu mis­sä kaik­ki­al­la ki­so­ja on. Mut­ta voi sa­noa, et­tä mel­kein joka ke­sä­vii­kon­lop­pu ol­laan ol­tu me­nos­sa va­pus­ta syys­kuul­le as­ti, avaa Kau­ko­la.

Löy­tyy­kö suo­sik­ki­ra­taa?

– Pel­los­sa on hie­no ja hy­vin pi­det­ty vauh­di­kas rata.

Pal­jon­ko Rau­man Ur­hei­lu­au­toi­li­jois­ta löy­tyy jok­kis­kus­ke­ja?

– Ai­ka pal­jon­kin. Vii­me vuon­na ko­ti­ki­sois­sa­kin oli yli kym­me­nen rau­ma­lais­ta kul­jet­ta­jaa. Kym­me­nen vuo­den ai­ka­na on tul­lut pal­jon uu­si­a­kin kas­vo­ja, Kau­ko­la iloit­see.

Pa­hin kil­pai­li­ja ko­ti­seu­ras­sa on kuu­lem­ma Joni Jusi.

– Nais­kul­jet­ta­jia on ikä­vän vä­hän. Mut­ta it­se olen kyl­lä viih­ty­nyt hy­vin Rau­man Ur­hei­lu­au­toi­li­joi­den ri­veis­sä.

Nea Kaukola odottaa ja sinisen Datsuninsa kanssa Kardaanikunkku-kisaa. Tämän vuoden kisaan ei autoa saatu kovasta yrityksestä huolimatta valmiiksi. Naapurihallissa valmistuu puolestaan Volvo, jolla lähdetään kisaamaan tosissaan Suomen mestaruudesta.

Nea Kaukola odottaa ja sinisen Datsuninsa kanssa Kardaanikunkku-kisaa. Tämän vuoden kisaan ei autoa saatu kovasta yrityksestä huolimatta valmiiksi. Naapurihallissa valmistuu puolestaan Volvo, jolla lähdetään kisaamaan tosissaan Suomen mestaruudesta.

Ko­ti­seu­ra anoi lii­tol­ta Nea Kau­ko­lal­le ho­pei­sen kil­pai­lu­mer­kin.

– Sen saa­mi­sek­si vaa­di­taan kak­si SM-mi­ta­lia ja muu­ta me­nes­tys­tä. Merk­ki pää­si esil­le tuon­ne kah­den SM-mi­ta­lin vie­reen, Kau­ko­la hy­myi­lee.

Mitä ta­voit­tei­ta on jat­kos­sa?

– Mi­ta­lin­kir­kas­tus. Nyt oli­si aja­tus läh­teä mes­ta­ruu­des­ta aja­maan. Sil­lä sil­mäl­lä on py­rit­ty näi­tä au­to­ja kat­se­le­maan, vas­taa nais­ten SM-prons­sin täl­lä kau­del­la saa­vut­ta­nut Kau­ko­la.

Jos nyt joku in­nos­tui ko­kei­le­maan jok­kis­ta, niin mi­ten pää­si­si eteen­päin?

– Kyl­lä­hän tätä pys­tyy ma­ta­lal­la­kin kyn­nyk­sel­lä har­ras­ta­maan ja niin sa­no­tus­ti pie­nel­lä bud­je­til­la. Mut­ta on­han se ai­ka han­ka­laa ihan nol­lis­ta hy­pä­tä mu­kaan, var­sin­kin jos ei tun­ne ke­tään la­jin pa­ris­ta, Kau­ko­la vas­taa.

– Mut­ta seu­raan liit­ty­mäl­lä ja jo­ta­ku­ta hi­has­ta ny­käi­se­mäl­lä saa tie­ten­kin pal­jon apu­ja. Jos ki­sois­sa ha­lu­aa ko­keil­la, niin ei­hän se vaa­di kuin kak­si­tu­hat­ta eu­roa ja hy­vää tuu­ria, Kau­ko­la hy­mäh­tää.

Li­säk­si toki vaa­di­taan AKK:n JM-tut­kin­to, mis­sä käy­dään läpi la­jin sään­nöt, kil­pai­lun kul­ku ja pi­de­tään lo­puk­si kir­jal­li­nen koe. Sen jäl­keen voi os­taa li­sens­sin.

– Kyl­lä la­jin pa­riin kai­vat­tai­siin li­sää nuor­ta vä­keä ihan tu­le­vai­suut­ta aja­tel­len. Nyt ei seu­ras­sa tai­da ol­la kuin kol­me nuor­ten luo­kan kul­jet­ta­jaa.

Mil­lai­ses­ta tyy­pis­tä voi tul­la hyvä kus­ki?

– Pi­tää ol­la asen­net­ta ja ha­lua, mik­sei jos­kus luon­non­lah­jak­kuut­ta­kin. Vai­kea sa­noa. Ei saa kui­ten­kaan ol­la lii­an ar­ka. Kyse on kui­ten­kin niin sa­no­tus­ta kon­tak­ti­la­jis­ta, Kau­ko­la mää­rit­te­lee.

Kau­ko­lan vie­res­sä ole­va Dat­sun on täyn­nä eri­lai­sia spon­so­ri­tar­ro­ja.

– En sa­noi­si, et­tä spon­so­rei­ta saa hel­pos­ti. Kii­tol­li­nen pi­tää kai­kis­ta tu­ki­jois­ta ol­la. Il­man hei­tä ei kil­pai­le­mi­nen on­nis­tui­si.

Jok­kik­sen ke­sä­kau­si al­kaa va­pun As­falt­ti­kunk­ku-ki­sois­ta Ve­te­lin Ke­mo­ras­sa. Pai­kal­la on tu­han­nen kil­pai­li­jaa.

– Se on hie­no ta­pah­tu­ma. Ki­so­ja on nel­jä­nä päi­vä­nä ja vii­si päi­vää siel­lä me­nee, kun al­kuun lai­te­taan va­rik­ko kun­toon ja tes­tail­laan, Kau­ko­la ku­vai­lee.