Kauden kovatasoisin Jokkis-kisa ajetaan tulevana viikonloppuna Hangassuolla
JM SM Liigaa ajetaan 300 kuskin voimin Hangassuolla. Jokamiesluokan suosion salaisuus on muihin lajeihin verrattuna sen edullisuus.
Vesa-Pekka Järvelä
Jokamiesluokan SM Liigaa ajetaan Porissa Hangassuon radalla 31.8.–1.9.2024. Kilpailun järjestäjänä toimii Noormarkun UA/MK. Mittavaa tapahtumaa talkoilla rakentaneilla järjestäjillä on ollut iso urakka.
– Jo kisaisännyyden saanti on melkoinen vääntö. Vaikka järjestelyissä riittää monenlaista puuhaa, kisaisännyys kiinnostaa monilla paikkakunnilla. Tällä kertaa onnetar suosi meitä, sanoo monen vauhtilajin tähti Joni-Pekka Rajala.
Luvassa on laadukas kisa, todennäköisesti tämän vuoden kovatasoisin. Kilpailuun hyväksyttiin yhteensä 30 joukkuetta, ja niitä kaikkia luotsaa kaksi joukkueenjohtajaa.
Erinomaiseen kuntoon hiotulla Hangassuon 900 metrin mittaisella radalla kurvailee yhteensä 300 kilpailijaa.
– Osallistujat tulevat Poriin ympäri Suomea. Lähtöjä on kaikkiaan 144, joten vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää aamuyhdeksästä alkaen – sekä lauantaina että sunnuntaina, lupaa Noormarkun UA/MK:n puheenjohtaja Taito Tommila.
Noormarkun UA/MK:n vastuulla on viikonlopun tapahtuman järjestelyt. Mukana ovat Taito Tommila, Joni-Pekka Rajala ja Mari Ketola.
Vesa-Pekka Järvelä
Jokamiehenluokka on harrastajamäärillä mitattuna Suomen suurin autourheilulaji.
– Sähäkässä vauhtilajissa on vuodesta toiseen vetovoimaa. Osallistujia riittää kaikenkokoisiin kisoihin. Autourheilu ei tunnetusti ole se halvin harrastus, mutta jokkis on ehdottomasti edullisemmasta päästä. Kalustoon pääsee käsiksi montaa moottoriurheilulajia pienemmin panoksin. Se madaltaa mukaan lähtemistä, korostaa Tommila.
1970-luvulla syntynyt jokkis on varsin kansallinen autourheilulaji, eikä lajia harrasteta täsmälleen samanlaisena missään muualla maailmalla.
– Ruotsalaisilla on vähän samankaltainen laji. Siellä kulkupeleinä on vain Volvoja ja Saabeja. Eihän niillä meidän kilpureillemme pärjää, vakuuttaa pitkään myös jokkiksen kuvioissa ahertanut Tommila.
Suomessa vuosittain järjestettävät noin 100 jokkis-kisaa voidaan karkeasti jaotella kooltaan kolmeen ryhmään: kyläkilpailuihin, hieman isompiin kyläkilpailuihin ja suuriin SM-tason kilpailuihin. Kisoja ajetaan ympäri Suomea. Osallistujamäärät vaihtelevat 50 kuljettajasta aina yli 700 kuljettajan mammuttikilpailuihin.
Luokan lajikulttuurille olennaista on kilpailun jälkeinen ostotarjousmenettely. Näin ollen kilpailun jälkeen käytävässä ostotarjousmenettelyssä kisa-autot ovat kaikkien kilpailijalisenssin ja lajitutkinnon omaavien harrastajien ostettavissa.
– Tällä hetkellä kilpakärryn kiinteä hinta on 2 000 euroa. Mikäli ostohaluja on monella kilpailulisenssin omaavalla, suoritetaan autosta arvonta. Jos kuljettaja mielii pitää kiinni autostaan, voi hän halutessaan tehdä suojatarjouksia, kerrotaan AKK-Motorsport ry:stä.
Porilaisten ykköstykkinä kurvailee rallicrossin puolella hyvistä asemista Joensuun päätöskisaan starttaava Joni-Pekka ”Jonttu” Rajala.
Vesa-Pekka Järvelä
Kuun vaihteessa ajettavaan SM Liigan kisaan osallistuvissa joukkueissa on jokaisessa kymmenkunta kuljettajaa. Kisan järjestäjäseurasta mukana on kaksi autokuntaa: Team Rajala RX Jarkan Maansiirto ja Peat Racing Team. Porilaisten ykköstykkinä kurvailee rallicrossin puolella hyvistä asemista Joensuun päätöskisaan starttaava Joni-Pekka ”Jonttu” Rajala.
– Satakunnalla on vahva panos. Kisaan osallistuvat myös Rauman Urheiluautoilijoiden Kirwelä Racing, Säkylän UA:n Black Horses, Team Sautek Karviasta, Kokemäen UA:n Team Satapaine ja saman seuran Team Leistilä Tyres sekä Satakunnan UA:n Ritari Racing Team, kertoo Peat Racing Teamin joukkueenjohtajana yhdessä Marina Rantasen kanssa toimiva Mari Ketola.
Onnistumisten takana ovat jokkiksessakin huippukalusto, osaava huolto ja taitava kuljettaja.
– Ilman niiden kaikkien saumatonta yhteispeliä on mahdoton menestyä, tähdentää kymmeniä mestaruuksia urallaan voittanut Rajala.
Järjestäjät odottavat Hangassuolle vähintään 1 500 moottoriurheilun ystävää.
– Kisa huipentuu sunnuntaina. Silloin joukko on supistunut rajusti. Paras tusina taistelee paikoista loppukilpailuun kahdessa kuuden auton lohkossa. Finaaliin selviää kuusi nopeinta. Meidän tiimimme tähtäimessä on tietysti mestaruus, sanoo vastikään 40 vuotta täyttänyt Rajala.