Nii­lo Si­mo­jo­ki / STT

Il­ma­voi­mien vuo­tui­nen pää­so­ta­har­joi­tus Rus­ka 23 käyn­nis­tyy maa­nan­tai­na, ei­kä tark­kaan ot­ta­en vain eri puo­lil­la Suo­mea. Kan­sain­vä­li­nen yh­teis­har­joit­te­lu on ol­lut Il­ma­voi­mien ar­kea jo pit­kään, mut­ta täl­lä ker­taa uu­den­lais­ta li­sä­maus­tet­ta tuo­vat Nor­jan ran­ni­kol­la pur­jeh­ti­val­ta Qu­een Eli­za­beth -len­to­tu­ki­a­luk­sel­ta har­joi­tuk­seen len­tä­vät F-35-hä­vit­tä­jät.

Brit­ti­ko­neet ei­vät en­nak­ko­suun­ni­tel­mien mu­kaan las­keu­du maa­han Suo­mes­sa. Rus­ka 23:n joh­ta­jan, evers­ti Kar­ri Hei­kin­hei­mon mu­kaan F-35:n toi­min­ta­sä­de mah­dol­lis­taa hy­vin len­tä­mi­sen Nor­jas­ta Suo­meen. Kos­ka tar­koi­tuk­se­na kui­ten­kin on myös har­joi­tel­la il­ma­o­pe­raa­ti­oi­ta, tu­le­vat toi­min­ta-ajan jat­ka­mi­ses­sa apuun il­ma­tank­kauk­set.

Ku­nin­kaal­lis­ten il­ma­voi­mien RAF:n tulo Suo­meen ei ole pelk­kää näyt­täy­ty­mis­tä, vaan mu­ka­na sii­vel­lä on ai­toa li­sä­ar­voa.

– F-35-ko­neis­sa on suo­ri­tus­ky­ky­jä, jot­ka mah­dol­lis­ta­vat huo­mat­ta­vas­ti laa­jem­man skaa­lan il­ma­o­pe­raa­ti­oi­ta kuin mitä mei­dän Hor­net-hä­vit­tä­jät täl­lä het­kel­lä. Eri­tyi­ses­ti F-35:n sen­so­ri­puo­li on erit­täin ke­hit­ty­nyt ja uu­de­nai­kai­nen, Il­ma­voi­mis­sa ope­raa­ti­o­pääl­lik­kö­nä työs­ken­te­le­vä Hei­kin­hei­mo ku­vai­lee.

It­se len­tä­mi­sen tak­ti­sen ta­son li­säk­si eri­lai­sen, kau­kaa­kin pai­kal­le tu­le­van ko­ne­ka­lus­ton mu­ka­na­o­lo tuo uu­sia haas­tei­ta ja mah­dol­li­suuk­sia myös il­ma­o­pe­raa­ti­oi­den suun­nit­te­luun, mikä on Hei­kin­hei­mon mu­kaan yk­si tär­keä har­joi­tuk­sen ke­hi­tys­ta­voi­te.

F-35-ko­nei­den mu­ka­na­o­lo myös har­jaan­nut­taa Il­ma­voi­mia nel­jän­nen ja vii­den­nen su­ku­pol­ven hä­vit­tä­jä­ka­lus­ton yh­teis­toi­min­taan. Tämä on Suo­mel­la­kin edes­sä vuo­si­kym­me­nen jäl­ki­puo­lis­kol­la, kun uut­ta F-35-ka­lus­toa ote­taan käyt­töön rin­nan as­teit­ta pois­tu­vien F/A-18 Hor­ne­tien kans­sa.

– Ja tot­ta kai Na­tos­sa mei­dän pi­tää ky­e­tä ope­roi­maan yh­des­sä eri­lais­ten ka­lus­to­jen kans­sa, Hei­kin­hei­mo li­sää.

Il­ma­voi­mien on mää­rä saa­da en­sim­mäi­set F-35-ko­neen­sa Suo­meen vuon­na 2026, mut­ta liit­to­lais­ten myö­tä­vai­ku­tuk­sel­la ky­sei­seen ka­lus­toon pääs­tään tu­tus­tu­maan Suo­men olois­sa jo vuo­sia etu­a­jas­sa. Täl­lä vii­kol­la Baa­na 23 -har­joi­tuk­ses­sa F-35-ko­neet las­keu­tui­vat tiet­tä­väs­ti en­sim­mäis­tä ker­taa maan­tie­tu­ki­koh­taan Ter­vos­sa Poh­jois-Sa­vos­sa.

Ky­sees­sä oli­vat Nor­jan il­ma­voi­mien hä­vit­tä­jät, jot­ka ovat sa­maa F-35A-mal­lia kuin Suo­mel­le ai­ka­naan tu­le­vat ko­neet. Nyt siis on konk­reet­ti­ses­ti vah­vis­tet­tua näyt­töä sii­tä, et­tä uu­si hä­vit­tä­jä­mal­li so­pii myös Il­ma­voi­mien liik­ku­van tais­te­lu­ta­van mal­liin.

Myös Rus­ka-har­joi­tuk­ses­sa käy­tet­tä­vien tu­ki­koh­tien jou­kos­sa on kak­si maan­tien­pät­kää, Ter­von li­säk­si Vie­re­mäl­lä. Vi­ral­li­ses­ti näi­tä paik­ko­ja kut­su­taan len­to­ko­nei­den va­ra­las­ku­pai­koik­si, mitä voi pi­tää vuo­si­kym­men­ten var­rel­la va­kiin­tu­nee­na kier­toil­mauk­se­na ti­la­päi­sel­le so­ti­las­len­to­tu­ki­koh­dal­le.

Hei­kin­hei­mon mu­kaan Suo­mes­sa vaa­lit­tu kyky toi­mia ha­jau­te­tuis­ta tu­ki­koh­dis­ta kiin­nos­taa maa­il­mal­la, ei­kä vä­hi­ten Uk­rai­nan so­dan ope­tus­ten ta­kia.

– On sel­vää, et­tä maat, jot­ka ovat jät­tä­neet tä­män toi­min­ta­mal­lin taus­tal­le, ovat nyt kiin­nos­tu­nei­ta nä­ke­mään, mi­ten me olem­me pi­tä­neet täl­lais­ta suo­ri­tus­ky­kyä yl­lä. Uk­rai­nan so­dan opit ovat vah­vis­ta­neet liit­to­lais­ten ja kump­pa­nei­den kä­si­tys­tä sii­tä, et­tä nämä toi­min­ta­ta­vat, jot­ka ovat meil­lä Il­ma­voi­mien ar­ki­päi­vää, pi­tää saa­da nyt muu­al­la­kin kun­toon, Hei­kin­hei­mo sa­noo.

Rus­ka-har­joi­tuk­seen osal­lis­tu­vil­le RAF:n F-35B-ko­neil­le maa­tie­pät­kän käy­tön ei pi­täi­si ol­la on­gel­ma, kos­ka ky­sei­nen hä­vit­tä­jä ky­ke­nee las­keu­tu­maan pys­ty­suo­raan ja myös sen nou­su­kii­to on erit­täin ly­hyt. Täl­lä ker­taa ko­neet ei­vät siis kui­ten­kaan tes­taa suo­ma­lais­ta maan­tien pin­taa.

– Sii­nä on tie­tys­ti mo­ni­nai­sia syi­tä, et­tä nyt toi­mi­taan näin, mut­ta voi­han se (maan­tie­tu­ki­koh­taan las­keu­tu­mi­nen) ol­la mah­dol­lis­ta tu­le­vai­suu­des­sa., Hei­kin­hei­mo to­te­aa.

Maa­nan­tai­na al­ka­vaan ja lau­an­tai­na päät­ty­vään Rus­ka 23 -har­joi­tuk­seen osal­lis­tuu yh­teen­sä noin 60 il­ma-alus­ta ja noin 4 500 so­ti­las­ta, jois­ta run­sas puo­let on re­ser­vi­läi­siä. Hei­dän roo­lin­sa on tär­keä muun mu­as­sa maan­tie­tu­ki­koh­tien pe­rus­ta­mi­ses­sa, yl­lä­pi­dos­sa ja suo­jaa­mi­ses­sa.

Rus­ka nä­kyy ja ai­na­kin kuu­luu, sil­lä suu­rim­man ai­kaa har­joi­tus­ta len­to­toi­min­taa on vuo­ro­kau­den ym­pä­ri. Oh­jel­maan kuu­luu muun mu­as­sa len­tä­mis­tä ma­ta­lis­sa kor­keuk­sis­sa sekä yli­ää­ni­len­to­ja yli 10 ki­lo­met­rin kor­keu­des­sa.

Suu­rin osa il­mas­sa len­tä­väs­tä ka­lus­tos­ta on Hor­net-hä­vit­tä­jiä, mut­ta nii­den li­säk­si har­joi­tuk­seen osal­lis­tuu myös Hawk-suih­ku­har­joi­tus­ko­nei­ta, Il­ma­voi­mien yh­teys- ja kul­je­tus­ko­ne­ka­lus­toa sekä Maa­voi­mien NH90-kul­je­tus­he­li­kop­te­rei­ta.

Noin kym­me­nes­tä ul­ko­mai­ses­ta ko­nees­ta jo van­ho­ja tut­tu­ja ovat Ruot­sin il­ma­voi­mien Gri­pen-hä­vit­tä­jät, jot­ka ovat ol­leet mu­ka­na myös useis­sa ai­em­mis­sa har­joi­tuk­sis­sa Suo­mes­sa. Kiin­nos­ta­va yk­si­tyis­koh­ta on se, et­tä Gri­pe­nien tu­ki­koh­ta­na Rus­kas­sa on Pirk­ka­la Suo­mes­sa, kun taas Poh­jois-Ruot­sis­sa si­jait­se­vas­ta Kal­la­xin tu­ki­koh­das­ta kä­sin ope­roi suo­ma­lai­sia Hor­net-hä­vit­tä­jiä.

Evers­ti Hei­kin­hei­mon mu­kaan yh­te­nä täl­lai­sen toi­min­nan ta­voit­tee­na on muun mu­as­sa ke­hit­tää ko­ne­ka­lus­ton ris­tiin­huol­ta­mi­sen ky­kyä.

Pirk­ka­lan ohel­la Rus­ka 23 -har­joi­tuk­sen pää­tu­ki­koh­tia ovat Ro­va­nie­mi ja Sii­lin­jär­ven Ris­sa­la, mut­ta len­to­toi­min­taa on myös muu­al­la.