Digirata tulee ensimmäiseksi Porin ja Rauman radoille
Uusi kulunvalvonta vaatii laitteita sekä rataan että kalustoon.
Arto Papunen
Rautateiden uusi kulunvalvontajärjestelmä otetaan ensimmäisenä käyttöön Suomessa Porin ja Rauman radoilla. Uuden järjestelmän pitäisi olla valmis näillä radoilla vuoden 2029 syksyllä. Tätä aiemmin on järjestelmää testattu Kouvolan ja Kotkan sekä Haminan suunnalla nykyisen liikenteen rinnalla.
Uudessa kulunvalvontajärjestelmässä ei enää ole opastimia radan varressa ja kulunvalvonnan tiedot menevät suoraan raiteilla kulkevan veturin tai muun järjestelmään. Uusi järjestelmä vaatiikin laitteistoja sekä raideinfraan että radalla liikkuvaan kalustoon. Laitteistot vaadittaisiin myös ratojen kunnossapidossa käytettäviin työkoneisiin, jos ne liikkuvat radalla.
Väyläviraston projektipäällikkö Juha Lehtola toteaa kulunvalvonnan uudistamisen syyksi sen, että saadaan yhtenäinen kulunvalvontajärjestelmä Suomeen.
– Nykyisten laitteiden elinkaaresta on myös kysymys ja varaosien saannista. Samalla Porin ja Rauman radoilla pystytään saamaan nykyisestä ratakapasiteetista kaikki hyöty irti ja junat pystyisivät ajamaan lähempänä toisiaan. Tällä hetkellä näillä radoilla on niin sanottu asemavälisuojastus eli seuraavana juna pystyy lähtemään vasta perään kun edellinen on seuraavalla liikennepaikalla.
Uuden ja vanhan järjestelmän vaihtokohta tulee olemaan Siuron länsipuolella Nokialla.
– Kokonaiskustannuksiksi digiradalle Siuro–Rauma/Pori välille on budjetoitu noin 60 miljoonaa euroa. Loput rataosat, jotka saavat saman varustelun vuosina 2025-2040, on kustannusarvio yksi miljardi euroa.
Lehtola uskoo kuitenkin että pidemmällä aikavälillä uudempi järjestelmä on kustannustehokkaampi entiseen verrattuna. Todennäköisesti digirataan liittyen laitteistojen hinnat putoavat, kun vuosia kuluu ja vastaavia järjestelmiä löytyy enemmän ympäri Eurooppaa.
Operaattoreiden joukossa digiradan tuloon ei olla kuitenkaan täysin tyytyväisiä. VR:n lisäksi Satakunnan raiteilla liikennöi VR:n tavaraliikennekilpailijat Fenniarail ja North Rail sekä myös kunnossapidon toimijoita. Suomessa ei operaattoreille makseta uuden kulunvalvonnan järjestelmien hankinnasta lainkaan.
– Laitteiden hankinta vetureihin maksaa paljon. 2-4 miljoonaa maksaisi ensimmäiselle yksikölle ja miljoona euroa sarjatuotantoyksiköihin. Uusissa sähkövetureissamme on laitteet, joissa on uudempaa kulunvalvontajärjestelmää, mutta nekin tarvitsevat päivityksen uuteen järjestelmään. Koko Suomen tasolla varustelut tulisivat maksamaan tavarajuna-asiakkaille niiden vuotuista tavarajunakustannusta vastaavan summan eli noin 300 miljoonaa euroa, Fenniarailin toimitusjohtaja Lauri Helke sanoo.
Helken mielestä nyt pitäisikin radoilla säilyttää silti vanhatkin järjestelmät uuden rinnalla opastimineen ja siirtää uuden kulunvalvontajärjestelmän käyttöönottoa muualla 2030-luvun loppuun.
– Suomi on liikkeellä liian kunnianhimoisella aikataululla digiradan suhteen. Monet muut maat joko katsovat rauhassa tilanteen kehittymistä, tekevät kaksoisvarustelua ja tukevat operaattoreita, hän sanoo.