Ar­to Pa­pu­nen

Rau­ta­tei­den uu­si ku­lun­val­von­ta­jär­jes­tel­mä ote­taan en­sim­mäi­se­nä käyt­töön Suo­mes­sa Po­rin ja Rau­man ra­doil­la. Uu­den jär­jes­tel­män pi­täi­si ol­la val­mis näil­lä ra­doil­la vuo­den 2029 syk­syl­lä. Tätä ai­em­min on jär­jes­tel­mää tes­tat­tu Kou­vo­lan ja Kot­kan sekä Ha­mi­nan suun­nal­la ny­kyi­sen lii­ken­teen rin­nal­la.

Uu­des­sa ku­lun­val­von­ta­jär­jes­tel­mäs­sä ei enää ole opas­ti­mia ra­dan var­res­sa ja ku­lun­val­von­nan tie­dot me­ne­vät suo­raan rai­teil­la kul­ke­van ve­tu­rin tai muun jär­jes­tel­mään. Uu­si jär­jes­tel­mä vaa­tii­kin lait­teis­to­ja sekä rai­deinf­raan et­tä ra­dal­la liik­ku­vaan ka­lus­toon. Lait­teis­tot vaa­dit­tai­siin myös ra­to­jen kun­nos­sa­pi­dos­sa käy­tet­tä­viin työ­ko­nei­siin, jos ne liik­ku­vat ra­dal­la.

Väy­lä­vi­ras­ton pro­jek­ti­pääl­lik­kö Juha Leh­to­la to­te­aa ku­lun­val­von­nan uu­dis­ta­mi­sen syyk­si sen, et­tä saa­daan yh­te­näi­nen ku­lun­val­von­ta­jär­jes­tel­mä Suo­meen.

– Ny­kyis­ten lait­tei­den elin­kaa­res­ta on myös ky­sy­mys ja va­ra­o­sien saan­nis­ta. Sa­mal­la Po­rin ja Rau­man ra­doil­la pys­ty­tään saa­maan ny­kyi­ses­tä ra­ta­ka­pa­si­tee­tis­ta kaik­ki hyö­ty ir­ti ja ju­nat pys­tyi­si­vät aja­maan lä­hem­pä­nä toi­si­aan. Täl­lä het­kel­lä näil­lä ra­doil­la on niin sa­not­tu ase­ma­vä­li­suo­jas­tus eli seu­raa­va­na juna pys­tyy läh­te­mään vas­ta pe­rään kun edel­li­nen on seu­raa­val­la lii­ken­ne­pai­kal­la.

Uu­den ja van­han jär­jes­tel­män vaih­to­koh­ta tu­lee ole­maan Siu­ron län­si­puo­lel­la No­ki­al­la.

– Ko­ko­nais­kus­tan­nuk­sik­si di­gi­ra­dal­le Siu­ro–Rau­ma/Pori vä­lil­le on bud­je­toi­tu noin 60 mil­joo­naa eu­roa. Lo­put ra­ta­o­sat, jot­ka saa­vat sa­man va­rus­te­lun vuo­si­na 2025-2040, on kus­tan­nu­sar­vio yk­si mil­jar­di eu­roa.

Leh­to­la us­koo kui­ten­kin et­tä pi­dem­mäl­lä ai­ka­vä­lil­lä uu­dem­pi jär­jes­tel­mä on kus­tan­nus­te­hok­kaam­pi en­ti­seen ver­rat­tu­na. To­den­nä­köi­ses­ti di­gi­ra­taan liit­ty­en lait­teis­to­jen hin­nat pu­to­a­vat, kun vuo­sia ku­luu ja vas­taa­via jär­jes­tel­miä löy­tyy enem­män ym­pä­ri Eu­roop­paa.

Ope­raat­to­rei­den jou­kos­sa di­gi­ra­dan tu­loon ei ol­la kui­ten­kaan täy­sin tyy­ty­väi­siä. VR:n li­säk­si Sa­ta­kun­nan rai­teil­la lii­ken­nöi VR:n ta­va­ra­lii­ken­ne­kil­pai­li­jat Fen­ni­a­rail ja North Rail sekä myös kun­nos­sa­pi­don toi­mi­joi­ta. Suo­mes­sa ei ope­raat­to­reil­le mak­se­ta uu­den ku­lun­val­von­nan jär­jes­tel­mien han­kin­nas­ta lain­kaan.

– Lait­tei­den han­kin­ta ve­tu­rei­hin mak­saa pal­jon. 2-4 mil­joo­naa mak­sai­si en­sim­mäi­sel­le yk­si­köl­le ja mil­joo­na eu­roa sar­ja­tuo­tan­to­yk­si­köi­hin. Uu­sis­sa säh­kö­ve­tu­reis­sam­me on lait­teet, jois­sa on uu­dem­paa ku­lun­val­von­ta­jär­jes­tel­mää, mut­ta ne­kin tar­vit­se­vat päi­vi­tyk­sen uu­teen jär­jes­tel­mään. Koko Suo­men ta­sol­la va­rus­te­lut tu­li­si­vat mak­sa­maan ta­va­ra­ju­na-asi­ak­kail­le nii­den vuo­tuis­ta ta­va­ra­ju­na­kus­tan­nus­ta vas­taa­van sum­man eli noin 300 mil­joo­naa eu­roa, Fen­ni­a­rai­lin toi­mi­tus­joh­ta­ja Lau­ri Hel­ke sa­noo.

Hel­ken mie­les­tä nyt pi­täi­si­kin ra­doil­la säi­lyt­tää sil­ti van­hat­kin jär­jes­tel­mät uu­den rin­nal­la opas­ti­mi­neen ja siir­tää uu­den ku­lun­val­von­ta­jär­jes­tel­män käyt­töö­not­toa muu­al­la 2030-lu­vun lop­puun.

– Suo­mi on liik­keel­lä lii­an kun­ni­an­hi­moi­sel­la ai­ka­tau­lul­la di­gi­ra­dan suh­teen. Mo­net muut maat joko kat­so­vat rau­has­sa ti­lan­teen ke­hit­ty­mis­tä, te­ke­vät kak­sois­va­rus­te­lua ja tu­ke­vat ope­raat­to­rei­ta, hän sa­noo.