Ilmaisten hoitotarvikkeiden tilaus muuttuu – tarvikkeet toimitetaan asiakkaan haluamalle Postin noutopisteelle
Satakunnan hyvinvointialueelta tilatut ilmaiset hoitotarvikkeet tilataan jatkossa puhelimitse tai uuden sähköisen palvelun kautta. Uudistuksessa hoitotarvikejakelutoiminta keskitetään ja yhtenäistetään koko maakunnassa. Sen myötä asiakkaille tarjotaan hyvä, ammattitaitoinen ja tasalaatuinen palvelu asuinpaikkakunnasta tai asiakkaan palvelutarpeesta riippumatta.
Hoitotarvikejakelun toimintaa keskitetään 5.1.2026 alkaen. Keskittämisen myötä kuntien sote-pisteissä olleet hoitotarvikkeiden jakelutoiminta loppuu. Jakelupisteet ovat suljettuina muuton vuoksi 29.12.2025 – 4.1.2026.
Jatkossa asiakas voi tilata hoitotarvikkeita puhelimitse tai sähköisesti. Tilaus- sekä toimitustavat ovat ennen vaihdelleet sen mukaan, missä kunnassa asiakas asuu.
– Tilaus- ja toimitustavat ovat olleet kirjavia. Aikaisemmin hoitotarvikejakelun asiantuntijoita ei ole ollut käytettävissä joka kunnassa, jolloin palvelun taso on ollut hyvin vaihtelevaa, kertoo vastuuyksikön päällikkö Sami Paavilainen.
Jatkossa kotona asuva asiakas tai hänen puolestaan asioiva voi tehdä tilauksen joko puhelimitse soittamalla hoitotarvikepalveluun tai Palse-järjestelmästä netin kautta. Ensimmäinen tilaus tehdään aina puhelimitse, jotta asiakas saa pääsyn ja ohjeet sähköiseen järjestelmään.
- Palse-järjestelmä on helppokäyttöinen. Se muistaa asiakkaan edelliset tilaukset. Asiakkaalle toimitetaan ensimmäisen tilauksen yhteydessä ohje sähköisen järjestelmän käyttöön, vakuuttaa Paavilainen.
Kun tilaus on tehty, toimitetaan hoitotarvikkeet asiakkaan haluamalle Postin noutopisteelle. Asiakas voi valita noutopisteeksi sellaisen noutopisteen, jonne on helppo kulkea ja jossa hän asioi muutenkin. Jatkossa ei siis tarvitse ajaa itse hakemaan tarvikkeita sote-pisteelle tai sote-keskukselle. Toimitusaika on 1–2 viikkoa, ja tarvikkeet ovat noudettavissa saapumisilmoituksen jälkeen viisi vuorokautta.
Tilaukset tulee tehdä siinä vaiheessa, kun tarvikkeita on vielä kahdeksi viikoksi. Tilaus on mahdollista toimittaa myös Porin Satasairaalan noutoautomaattiin, josta se on noudettavissa 1–3 vuorokauden sisällä. Kotijakelun piirissä olevat hoitotarvikkeet toimitetaan asiakkaalle kotiin 3–5 vuorokaudessa.
Kun asiakkaalle tulee tarve tilata hoitotarvikkeita 5.1.2026 jälkeen, soittaa hän tai hänen puolestaan asioiva ensimmäisellä kerralla puhelinnumeroon 02 621 3756 (arkisin klo 9–12), jossa on takaisinsoittopalvelu. Asiakkaalle soitetaan takaisin viimeistään seuraavana arkipäivänä.
Yhteydenottopyynnön voi jättää myös sähköpostitse osoitteeseen hoitotarvikepalvelu@sata.fi. Viestiin tulee kirjata asiakkaan nimi ja asuinpaikkakunta sekä puhelinnumero, johon yhteydenottoa toivotaan.
Ensimmäinen tilaus tehdään puhelimitse hoitotarvikepalvelun ammattilaisen kanssa. Jatkossa asiakas voi valita tekeekö tilauksen Palse-järjestelmän kautta, vai hoitaako hän tilauksen soittamalla. Takaisinsoittopalvelu on avoinna arkisin aamupäivän klo 9–12.
Palse-järjestelmä on auki aina. Ammattilainen käsittelee tilauksen viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kaikki tilaukseen tarvittavat tuotetiedot löytyvät järjestelmästä valmiina, asiakkaan tarvitsee vain valita tilattavat tuotteet ja lisätä tarvittava määrä. Järjestelmän kautta on mahdollista seurata myös tilauksen etenemistä.
- Järjestelmä vaatii vahvan tunnistautumisen, eli sivulle kirjaudutaan pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Myös asiakkaan läheinen voi tehdä tilauksen asiakkaan puolesta omilla pankkitunnuksillaan, täsmentää Paavilainen.
Jos asiakkaan digitaalinen tunnistautuminen ei ole mahdollista, eli asiakkaalla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, asiakas voi tehdä valtuutuksen hyvinvointialueen palvelupisteessä. Valtuutuksen tekeminen edellyttää valtuuttajan henkilökohtaisen käynnin palvelupisteessä. Valtuuttaja eli asiakas päättää, kenelle, mihin asioihin ja mille aikavälille antaa oikeuden asioida puolesta.
Kotihoidon ja palvelutalojen asiakkaiden hoitotarviketilaukset tilataan ja toimitetaan hoitohenkilökunnan toimesta. Tilaukset tehdään hoitotarvikepalvelun tilauslomakkeella, joka lähetetään salattuna sähköpostina osoitteeseen hoitotarvikepalvelu@sata.fi.

