Sa­ta­kun­nan hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­ta ti­la­tut il­mai­set hoi­to­tar­vik­keet ti­la­taan jat­kos­sa pu­he­li­mit­se tai uu­den säh­köi­sen pal­ve­lun kaut­ta. Uu­dis­tuk­ses­sa hoi­to­tar­vi­ke­ja­ke­lu­toi­min­ta kes­ki­te­tään ja yh­te­näis­te­tään koko maa­kun­nas­sa. Sen myö­tä asi­ak­kail­le tar­jo­taan hyvä, am­mat­ti­tai­toi­nen ja ta­sa­laa­tui­nen pal­ve­lu asuin­paik­ka­kun­nas­ta tai asi­ak­kaan pal­ve­lu­tar­pees­ta riip­pu­mat­ta.

Hoi­to­tar­vi­ke­ja­ke­lun toi­min­taa kes­ki­te­tään 5.1.2026 al­ka­en. Kes­kit­tä­mi­sen myö­tä kun­tien sote-pis­teis­sä ol­leet hoi­to­tar­vik­kei­den ja­ke­lu­toi­min­ta lop­puu. Ja­ke­lu­pis­teet ovat sul­jet­tui­na muu­ton vuok­si 29.12.2025 – 4.1.2026.

Jat­kos­sa asi­a­kas voi ti­la­ta hoi­to­tar­vik­kei­ta pu­he­li­mit­se tai säh­köi­ses­ti. Ti­laus- sekä toi­mi­tus­ta­vat ovat en­nen vaih­del­leet sen mu­kaan, mis­sä kun­nas­sa asi­a­kas asuu.

– Ti­laus- ja toi­mi­tus­ta­vat ovat ol­leet kir­ja­via. Ai­kai­sem­min hoi­to­tar­vi­ke­ja­ke­lun asi­an­tun­ti­joi­ta ei ole ol­lut käy­tet­tä­vis­sä joka kun­nas­sa, jol­loin pal­ve­lun taso on ol­lut hy­vin vaih­te­le­vaa, ker­too vas­tuu­yk­si­kön pääl­lik­kö Sami Paa­vi­lai­nen.

Jat­kos­sa ko­to­na asu­va asi­a­kas tai hä­nen puo­les­taan asi­oi­va voi teh­dä ti­lauk­sen joko pu­he­li­mit­se soit­ta­mal­la hoi­to­tar­vi­ke­pal­ve­luun tai Pal­se-jär­jes­tel­mäs­tä ne­tin kaut­ta. En­sim­mäi­nen ti­laus teh­dään ai­na pu­he­li­mit­se, jot­ta asi­a­kas saa pää­syn ja oh­jeet säh­köi­seen jär­jes­tel­mään.

- Pal­se-jär­jes­tel­mä on help­po­käyt­töi­nen. Se muis­taa asi­ak­kaan edel­li­set ti­lauk­set. Asi­ak­kaal­le toi­mi­te­taan en­sim­mäi­sen ti­lauk­sen yh­tey­des­sä oh­je säh­köi­sen jär­jes­tel­män käyt­töön, va­kuut­taa Paa­vi­lai­nen.

Kun ti­laus on teh­ty, toi­mi­te­taan hoi­to­tar­vik­keet asi­ak­kaan ha­lu­a­mal­le Pos­tin nou­to­pis­teel­le. Asi­a­kas voi va­li­ta nou­to­pis­teek­si sel­lai­sen nou­to­pis­teen, jon­ne on help­po kul­kea ja jos­sa hän asi­oi muu­ten­kin. Jat­kos­sa ei siis tar­vit­se ajaa it­se ha­ke­maan tar­vik­kei­ta sote-pis­teel­le tai sote-kes­kuk­sel­le. Toi­mi­tu­sai­ka on 1–2 viik­koa, ja tar­vik­keet ovat nou­det­ta­vis­sa saa­pu­mi­sil­moi­tuk­sen jäl­keen vii­si vuo­ro­kaut­ta.

Ti­lauk­set tu­lee teh­dä sii­nä vai­hees­sa, kun tar­vik­kei­ta on vie­lä kah­dek­si vii­kok­si. Ti­laus on mah­dol­lis­ta toi­mit­taa myös Po­rin Sa­ta­sai­raa­lan nou­to­au­to­maat­tiin, jos­ta se on nou­det­ta­vis­sa 1–3 vuo­ro­kau­den si­säl­lä. Ko­ti­ja­ke­lun pii­ris­sä ole­vat hoi­to­tar­vik­keet toi­mi­te­taan asi­ak­kaal­le ko­tiin 3–5 vuo­ro­kau­des­sa.

Kun asi­ak­kaal­le tu­lee tar­ve ti­la­ta hoi­to­tar­vik­kei­ta 5.1.2026 jäl­keen, soit­taa hän tai hä­nen puo­les­taan asi­oi­va en­sim­mäi­sel­lä ker­ral­la pu­he­lin­nu­me­roon 02 621 3756 (ar­ki­sin klo 9–12), jos­sa on ta­kai­sin­soit­to­pal­ve­lu. Asi­ak­kaal­le soi­te­taan ta­kai­sin vii­meis­tään seu­raa­va­na ar­ki­päi­vä­nä.

Yh­tey­de­not­to­pyyn­nön voi jät­tää myös säh­kö­pos­tit­se osoit­tee­seen hoi­to­tar­vi­ke­pal­ve­lu@sata.fi. Vies­tiin tu­lee kir­ja­ta asi­ak­kaan nimi ja asuin­paik­ka­kun­ta sekä pu­he­lin­nu­me­ro, jo­hon yh­tey­de­not­toa toi­vo­taan.

En­sim­mäi­nen ti­laus teh­dään pu­he­li­mit­se hoi­to­tar­vi­ke­pal­ve­lun am­mat­ti­lai­sen kans­sa. Jat­kos­sa asi­a­kas voi va­li­ta te­kee­kö ti­lauk­sen Pal­se-jär­jes­tel­män kaut­ta, vai hoi­taa­ko hän ti­lauk­sen soit­ta­mal­la. Ta­kai­sin­soit­to­pal­ve­lu on avoin­na ar­ki­sin aa­mu­päi­vän klo 9–12.

Pal­se-jär­jes­tel­mä on au­ki ai­na. Am­mat­ti­lai­nen kä­sit­te­lee ti­lauk­sen vii­meis­tään seu­raa­va­na ar­ki­päi­vä­nä. Kaik­ki ti­lauk­seen tar­vit­ta­vat tuo­te­tie­dot löy­ty­vät jär­jes­tel­mäs­tä val­mii­na, asi­ak­kaan tar­vit­see vain va­li­ta ti­lat­ta­vat tuot­teet ja li­sä­tä tar­vit­ta­va mää­rä. Jär­jes­tel­män kaut­ta on mah­dol­lis­ta seu­ra­ta myös ti­lauk­sen ete­ne­mis­tä.

- Jär­jes­tel­mä vaa­tii vah­van tun­nis­tau­tu­mi­sen, eli si­vul­le kir­jau­du­taan pank­ki­tun­nuk­sil­la tai mo­bii­li­var­men­teel­la. Myös asi­ak­kaan lä­hei­nen voi teh­dä ti­lauk­sen asi­ak­kaan puo­les­ta omil­la pank­ki­tun­nuk­sil­laan, täs­men­tää Paa­vi­lai­nen.

Jos asi­ak­kaan di­gi­taa­li­nen tun­nis­tau­tu­mi­nen ei ole mah­dol­lis­ta, eli asi­ak­kaal­la ei ole verk­ko­pank­ki­tun­nuk­sia tai mo­bii­li­var­men­net­ta, asi­a­kas voi teh­dä val­tuu­tuk­sen hy­vin­voin­ti­a­lu­een pal­ve­lu­pis­tees­sä. Val­tuu­tuk­sen te­ke­mi­nen edel­lyt­tää val­tuut­ta­jan hen­ki­lö­koh­tai­sen käyn­nin pal­ve­lu­pis­tees­sä. Val­tuut­ta­ja eli asi­a­kas päät­tää, ke­nel­le, mi­hin asi­oi­hin ja mil­le ai­ka­vä­lil­le an­taa oi­keu­den asi­oi­da puo­les­ta.

Ko­ti­hoi­don ja pal­ve­lu­ta­lo­jen asi­ak­kai­den hoi­to­tar­vi­ke­ti­lauk­set ti­la­taan ja toi­mi­te­taan hoi­to­hen­ki­lö­kun­nan toi­mes­ta. Ti­lauk­set teh­dään hoi­to­tar­vi­ke­pal­ve­lun ti­laus­lo­mak­keel­la, joka lä­he­te­tään sa­lat­tu­na säh­kö­pos­ti­na osoit­tee­seen hoi­to­tar­vi­ke­pal­ve­lu@sata.fi.