Maa­rit Kaut­to

Asi­ak­kaat ovat jou­tu­neet huo­maa­maan, et­tä kaup­po­jen jau­he­li­ha­hyl­lyt am­mot­ta­vat usein tyh­jyyt­tään. Eri­tyi­ses­ti pu­laa on nau­dan­jau­he­li­has­ta. Kaup­po­jen mu­kaan saa­ta­vuu­son­gel­mat joh­tu­vat kas­va­nees­ta ky­syn­näs­tä ja li­han­tuo­tan­non on­gel­mis­ta. Kar­ja­ti­lal­li­set sen si­jaan nos­ta­vat esiin lii­an al­hai­sen tuot­ta­ja­hin­nan ja alan ne­ga­tii­vi­sen jul­ki­suu­den.

Huit­tis­lai­nen maa­ta­lou­sy­rit­tä­jä ja Ete­lä-Suo­men li­ha­va­li­o­kun­nan pu­heen­joh­ta­ja An­ne Kan­gas­vuo­ri-Ho­si­ke ja MTK-Sa­ta­kun­nan toi­min­nan­joh­ta­ja Ter­hi Löfs­tedt to­te­a­vat, et­tä nau­dan­jau­he­li­han ja yleen­sä­kin nau­dan­li­han ku­lu­tus on läh­te­nyt nou­suun inf­laa­ti­on las­kun myö­tä ja tuo­tan­to on kui­ten­kin jo use­am­pa­na vuon­na vä­hen­ty­nyt, kun kar­ja- ja lyp­sy­ti­lat ovat lo­pet­ta­neet.

– Myös vii­me vuo­si­na esil­lä ol­lut ne­ga­tii­vi­nen jul­ki­suus kos­kien nau­dan­li­han tuo­tan­toa on ede­saut­ta­nut ti­lo­jen lo­pet­ta­mis­tah­tia. Nuor­ten yrit­tä­jien saa­mi­nen epä­var­mal­le, ja jos­kus ylen­kat­so­tul­le, alal­le on haas­ta­vaa, Kan­gas­vuo­ri-Ho­si­ke ja Löfs­tedt to­te­a­vat.

Nais­ten mu­kaan te­ol­li­suu­den ja kau­pan kes­ki­näi­set so­pi­muk­set ovat pit­kiä, jo­ten tuot­ta­ja­hin­nat ei­vät ole seu­ran­neet mark­ki­noi­den mu­ka­na. Vil­je­li­jä myy tuot­teen­sa te­ol­li­suu­del­le, joka taas neu­vot­te­lee hin­nat kau­pan kans­sa. To­den­nä­köi­ses­ti seu­raa­via tuot­ta­ja­hin­nan nou­su­ja jou­dut­ta­neen odot­ta­maan syk­syyn as­ti. Kau­pan vah­va ase­ma on täl­lä ta­voin kos­tau­tu­nut koko ket­jul­le tuot­ta­jas­ta ku­lut­ta­jaan.

Mitä nau­dan­li­ha­pu­lal­le sit­ten voi­tai­siin teh­dä?

– Nau­dan­li­han tuo­tan­to­mää­rän nos­ta­mi­nen on hi­das­ta. Sie­men­nyk­ses­tä va­si­kan syn­ty­mään ku­luu 9 kuu­kaut­ta ja va­si­kan kas­va­tu­sai­ka on 16-18 kuu­kaut­ta. Kei­not li­sää­mi­sek­si ovat haas­teel­li­sia; tuo­tan­non täy­tyy ol­la kan­nat­ta­vaa ja ra­hoi­tuk­sen saa­mi­nen ja kor­ko­jen nou­su­kin vai­kut­ta­vat ko­ko­nai­suu­teen.

– Pa­ras kei­no li­sä­tä ko­ti­mai­sen nau­dan­li­han saa­ta­vuut­ta tu­le­vai­suu­des­sa on luo­da luot­ta­mus­ta alan tu­le­vai­suu­teen, jot­ta saa­daan nuo­ri­a­kin yrit­tä­jiä alal­le. Hel­poin tapa tu­le­vai­suu­den us­kon li­sää­mi­sek­si on va­li­ta kau­pas­sa ko­ti­mai­nen li­ha­pa­ket­ti, kun se on mah­dol­lis­ta, Kan­gas­vuo­ri-Ho­si­ke ja Löfs­tedt pai­not­ta­vat.