Jauhelihahyllyt tyhjinä
Alhaiset tuottajahinnat ja negatiivinen julkisuus ovat edesauttaneet karjatilojen lopettamistahtia.
Maarit Kautto
Asiakkaat ovat joutuneet huomaamaan, että kauppojen jauhelihahyllyt ammottavat usein tyhjyyttään. Erityisesti pulaa on naudanjauhelihasta. Kauppojen mukaan saatavuusongelmat johtuvat kasvaneesta kysynnästä ja lihantuotannon ongelmista. Karjatilalliset sen sijaan nostavat esiin liian alhaisen tuottajahinnan ja alan negatiivisen julkisuuden.
Huittislainen maatalousyrittäjä ja Etelä-Suomen lihavaliokunnan puheenjohtaja Anne Kangasvuori-Hosike ja MTK-Satakunnan toiminnanjohtaja Terhi Löfstedt toteavat, että naudanjauhelihan ja yleensäkin naudanlihan kulutus on lähtenyt nousuun inflaation laskun myötä ja tuotanto on kuitenkin jo useampana vuonna vähentynyt, kun karja- ja lypsytilat ovat lopettaneet.
– Myös viime vuosina esillä ollut negatiivinen julkisuus koskien naudanlihan tuotantoa on edesauttanut tilojen lopettamistahtia. Nuorten yrittäjien saaminen epävarmalle, ja joskus ylenkatsotulle, alalle on haastavaa, Kangasvuori-Hosike ja Löfstedt toteavat.
Naisten mukaan teollisuuden ja kaupan keskinäiset sopimukset ovat pitkiä, joten tuottajahinnat eivät ole seuranneet markkinoiden mukana. Viljelijä myy tuotteensa teollisuudelle, joka taas neuvottelee hinnat kaupan kanssa. Todennäköisesti seuraavia tuottajahinnan nousuja jouduttaneen odottamaan syksyyn asti. Kaupan vahva asema on tällä tavoin kostautunut koko ketjulle tuottajasta kuluttajaan.
Mitä naudanlihapulalle sitten voitaisiin tehdä?
– Naudanlihan tuotantomäärän nostaminen on hidasta. Siemennyksestä vasikan syntymään kuluu 9 kuukautta ja vasikan kasvatusaika on 16-18 kuukautta. Keinot lisäämiseksi ovat haasteellisia; tuotannon täytyy olla kannattavaa ja rahoituksen saaminen ja korkojen nousukin vaikuttavat kokonaisuuteen.
– Paras keino lisätä kotimaisen naudanlihan saatavuutta tulevaisuudessa on luoda luottamusta alan tulevaisuuteen, jotta saadaan nuoriakin yrittäjiä alalle. Helpoin tapa tulevaisuuden uskon lisäämiseksi on valita kaupassa kotimainen lihapaketti, kun se on mahdollista, Kangasvuori-Hosike ja Löfstedt painottavat.