Tou­ko–ke­sä­kuun vaih­tees­sa il­mes­ty­vät pe­rin­tei­ses­ti ke­sä­leh­det, jot­ka ker­to­vat, mitä kaik­kea alu­een ke­sään mah­tuu ja mis­tä se ra­ken­tuu. Pai­kal­li­nen lu­ki­ja saa ke­sä­leh­des­tä vink­ke­jä ja ide­oi­ta oman ke­sän­sä suun­nit­te­luun. Sa­ta­kun­nan Vii­kon ke­sä­leh­ti il­mes­tyy täl­lä vii­kol­la.

Sa­ta­kun­nas­sa ke­sän mer­ki­tys­tä on vai­kea yli­ko­ros­taa. Se ei ole vain vuo­de­nai­ka, vaan näyt­tä­mö. Ke­säl­lä Sa­ta­kun­ta avau­tuu ulos­päin: mat­kai­li­joil­le, mök­ki­läi­sil­le, pa­luu­muut­ta­jil­le, opis­ke­li­joil­le ja po­ten­ti­aa­li­sil­le uu­sil­le asuk­kail­le. Ke­sän mer­ki­tys Sa­ta­kun­nan veto- ja pi­to­voi­mal­le on val­ta­va. Se on näy­teik­ku­na niil­le, jot­ka tu­le­vat muu­al­ta.

Maa­kun­nan ta­pah­tu­ma­kat­taus on val­ta­kun­nal­lis­ta luok­kaa. Pori Jazz ja Suo­mi­A­ree­na ovat koko Suo­men tun­te­mia brän­de­jä. Ne tuo­vat Sa­ta­kun­taan vuo­sit­tain tu­han­sia vie­rai­ta, me­di­a­nä­ky­vyyt­tä ja eu­ro­ja. Ne ra­ken­ta­vat mie­li­ku­vaa Po­ris­ta ja koko maa­kun­nas­ta ja par­haim­mil­laan myös kyl­vä­vät sie­me­niä tu­le­vai­suu­teen: ta­pah­tu­ma­vie­raat voi­vat ol­la huo­mi­sen osaa­jia, opis­ke­li­joi­ta, yrit­tä­jiä tai pa­luu­muut­ta­jia.

Suo­mi­A­ree­na ja Pori Jazz ovat ai­nut­laa­tui­sia, tun­nus­tet­tu­ja ja tun­net­tu­ja ta­pah­tu­mia, joi­den vuok­si ke­säl­lä tul­laan ni­me­no­maan Sa­ta­kun­taan. Nii­den ym­pä­ril­le ei kui­ten­kaan ole tois­tai­sek­si ra­ken­tu­nut tar­peek­si sil­to­ja, jot­ka joh­tai­si­vat vie­rai­lus­ta pi­dem­pään Sa­ta­kun­ta-suh­tee­seen. Ei­kä se ole edes näi­den ta­pah­tu­mien en­si­si­jai­nen teh­tä­vä, mut­ta juu­ri näi­den ta­pah­tu­mien ym­pä­ril­le voi­tai­siin luon­te­vas­ti kyt­keä ta­pah­tu­mia ja si­säl­tö­jä, jot­ka esit­te­le­vät alu­een työ- ja opis­ke­lu­mah­dol­li­suuk­sia sekä elä­män­laa­tua.

Tänä ke­sä­nä ote­taan pie­ni mut­ta lu­paa­va as­kel tä­hän suun­taan, kun jaz­z­ka­dul­la jär­jes­te­tään uu­si Yri­tys­foo­ru­mi-ta­pah­tu­ma, jos­sa Sa­ta­kun­nan Viik­ko­kin on mu­ka­na jär­jes­tä­jä­nä. Ke­sä­leh­des­sä haas­ta­tel­laan myös MTV:n uu­ti­sank­ku­ri­na tun­net­tua Kei­jo Lep­päs­tä, joka tu­lee juon­ta­maan Yri­tys­foo­ru­min kes­kus­te­lut. Ta­pah­tu­ma tuo yrit­tä­jyy­den, elin­kei­no­e­lä­män ja kou­lu­tuk­sen nä­ky­väs­ti osak­si ke­sän kes­kus­te­lu­ja ja luo koh­taa­mis­pai­kan, jos­sa voi syn­tyä uu­sia aja­tuk­sia ja toi­vot­ta­vas­ti myös uu­sia si­tei­tä Sa­ta­kun­taan.

Juu­ri täl­lai­sia avauk­sia maa­kun­ta tar­vit­see li­sää: ti­lai­suuk­sia, jois­sa ih­mi­set ei­vät vain viih­dy, vaan myös nä­ke­vät, mitä kaik­kea tääl­lä voi teh­dä ja mik­si tän­ne kan­nat­tai­si jää­dä.

Kim Huo­vin­lah­ti

Pää­toi­mit­ta­ja