Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimistyö edennyt odotettua nopeammin – Sillat pyritään avaamaan liikenteelle jo joulukuussa
Valtatiellä 11, Porin ja Ulvilan rajalla sijaitsevien Koiviston ja Pikkuhaaran siltojen uusimishankkeen rakennustyöt ovat edenneet vauhdilla. Syyskuussa hankkeessa saavutettiin merkittävä virstanpylväs, kun molempien siltojen kansien betonivalut saatiin suoritettua onnistuneesti. Rakennustyöt jatkuvat syksyllä siltojen pintarakenteiden ja maatöiden parissa. Tavoitteena on avata sillat liikenteelle joulukuun aikana.
Marraskuussa 2024 käynnistyneessä hankkeessa uusitaan elinkaarensa lopussa olevat Koiviston ja Pikkuhaaran vastaamaan nykypäivän vaatimuksia. Uusi Koiviston silta on teräksinen liittorakenteinen silta, jonka kokonaisleveys on 15,3 metriä ja pituus 120 metriä. Pikkuhaaran silta on puolestaan betoninen palkkisilta, joka on 15,3 metriä leveä ja pituudeltaan 60 metriä.
– Vaativat sillan teräsputkipaalutukset ja välitukien kiveystyöt saatiin valmiiksi kevään ja alkukesän aikana. Syyskuussa päästiin suorittamaan siltojen kansien valut, jotka sujuivat suunnitellusti. Seuraavaksi hankkeella tehdään pintarakenteisiin liittyviä eristys- ja päällystystöitä sekä sillan päätyjen maatyöt, kertoo hankkeen projektipäällikkö Kari Partiainen Väylävirastosta.
Alun perin hankkeen arvioitiin valmistuvan kesällä 2026, mutta rakennustyöt ovat edenneet odotettua nopeammin.
– Pyrimme avaamaan sillat liikenteelle joulukuun alussa, mikäli sääolosuhteet sen sallivat, lisää Partiainen.
Keväällä 2026 tehdään kuitenkin vielä viimeistelytöitä, kuten luiska- ja vihertöitä. Kun uudet sillat on avattu liikenteen käyttöön, aloitetaan työnaikaisten kiertosiltojen purkutyöt.
Hankkeen myötä parannetaan tieliikenteen turvallisuutta ja vähennetään siltojen ylläpitokustannuksia. Lisäksi siltojen uusimisen myötä liikennemelu alueella vähenee. Hankkeen kustannusarvio on 16 miljoonaa euroa, ja toteutuneiden kustannusten arvioidaan olevan 11 miljoonaa euroa.