Kuu­si kau­pun­kia on jät­tä­nyt ve­too­muk­sen, jon­ka mu­kaan ny­kyi­seen val­ti­o­no­suus­jär­jes­tel­mään hy­vin­voin­ti­a­lu­euu­dis­tuk­sen myö­tä syn­ty­neet sote-siir­to­e­rät ei­vät kuu­lu uu­teen kun­tien val­ti­o­no­suus­jär­jes­tel­mään.

– Jot­ta val­ti­o­no­suus­jär­jes­tel­mä vas­tai­si hal­li­tu­soh­jel­man mu­kai­ses­ti kun­tien uut­ta roo­lia, ei poik­keuk­sel­lis­ten tar­kas­te­lu­vuo­sien ai­heut­ta­ma ti­lan­ne saa jää­dä py­sy­väk­si. Val­ti­o­no­suu­den on ai­dos­ti pe­rus­tut­ta­va kun­tien ny­kyi­siin teh­tä­viin, to­te­a­vat Jy­väs­ky­lä, Kuo­pio, Pori, Vaa­sa, Kou­vo­la ja Mik­ke­li tä­nään val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­ril­le ja kun­ta­mi­nis­te­ril­le jät­tä­mäs­sään kan­na­no­tos­sa.

Kan­na­no­ton mu­kaan kun­nat ei­vät ole voi­neet mil­lään ta­val­la va­rau­tua val­ti­o­no­suuk­sien sote-siir­to­e­riin. Jär­jes­tel­mäs­tä on nii­den kaut­ta tul­lut sat­tu­man­va­rai­nen, vai­ke­as­ti tul­kit­ta­va ja kun­tia eri­ar­vois­ta­va. Siir­to­e­rien pe­rus­tee­na ole­va, vain kah­den tar­kas­te­lu­vuo­den 2021–2022 ti­lan­ne, si­säl­si sel­lai­sia ker­ta­luon­tei­sia ja en­nal­ta-ar­vaa­mat­to­mia eriä, jot­ka ovat joh­ta­neet mer­kit­tä­vään kun­ta­koh­tai­seen eri­ar­voi­suu­teen.

Esi­mer­kik­si poh­joi­ses­sa Kes­ki-Suo­mes­sa kak­si olo­suh­teil­taan, pal­ve­lu­ra­ken­teel­taan, asu­kas­mää­räl­tään ja de­mog­ra­fi­al­taan sa­man­lais­ta naa­pu­ri­kun­taa ovat sote-eris­sä vas­ta­koh­tia; toi­nen saa sote-eriä lä­hes 1 000 eur/asu­kas ja toi­sel­ta lei­ka­taan noin 1 000 eur/asu­kas.

– Sote-erät ovat joh­ta­neet mo­nes­sa kun­nas­sa ne­ga­tii­vi­seen pe­rus­pal­ve­lu­jen val­ti­o­no­suu­teen (il­man ve­ro­tu­lo­ta­saus­ta tar­kas­tel­tu­na). Ja vaik­ka val­ti­o­no­suuk­sien mää­rä kun­nis­sa näyt­täi­si kas­va­van mer­kit­tä­väs­ti vuon­na 2025, ei ti­lan­ne ei to­del­li­suu­des­sa kor­jaan­nu. Val­ti­o­no­suuk­sien nä­en­näi­nen kas­vu joh­tuu TE-pal­ve­lui­den ra­hoi­tuk­ses­ta, joka kui­ten­kin on mo­nen kun­nan osal­ta jo läh­tö­ti­lan­tees­sa ali­jää­mäi­nen siir­ty­viin kus­tan­nuk­siin näh­den.

Sote-eris­tä näyt­tä­vät kär­si­vän eri­tyi­ses­ti ne kun­nat, jot­ka pa­nos­ti­vat sote-pal­ve­lui­hin tar­kas­te­lu­jak­sol­la mer­kit­tä­vän osuu­den tu­lo­ra­hoi­tuk­ses­taan. Esi­mer­kik­si ko­ro­na­pan­de­mi­an ai­heut­ta­mien hoi­to­jo­no­jen pur­ka­mi­sen ja sai­raan­hoi­to­pii­rien yli- ja ali­jää­mien kat­ta­mi­sen ai­heut­ta­mat ker­ta­luon­tei­set erät sekä in­ves­toin­nit vää­ris­ti­vät ti­lan­net­ta näin ly­hy­el­lä tar­kas­te­lu­jak­sol­la. Kun­nat ei­vät ole käy­tän­nös­sä osan­neet tai voi­neet tä­hän kus­tan­nus­ra­si­tuk­seen vai­kut­taa, sil­lä suu­ris­sa­kin kau­pun­geis­sa eri­tyi­ses­ti eri­kois­sai­raan­hoi­don tar­pei­den vaih­te­lu on ol­lut en­nal­ta-ar­vaa­ma­ton­ta. Li­säk­si ai­kai­sem­pien sote-kun­ta­yh­ty­mien palk­ka­har­mo­ni­soin­ti ja uu­dis­tus­ta edel­tä­neet kus­tan­nuk­set jäi­vät kun­tien mak­set­ta­vak­si.

Sote-siir­to­e­rien seu­rauk­se­na kun­nat jou­tu­vat pal­ve­lu­jen­sa ra­hoit­ta­mi­sek­si ko­rot­ta­maan ve­rop­ro­sent­te­jaan ja sa­mal­la leik­kaa­maan ny­kyi­sis­tä pal­ve­luis­taan.

– Kas­va­tuk­sen ja ope­tuk­sen pal­ve­lut ovat kun­tien suu­rim­pia pal­ve­lu­ja, jo­ten lap­siin ja nuo­riin koh­dis­tu­vil­ta leik­kauk­sil­ta on vai­kea vält­tyä ali­jää­mien kat­ta­mi­sek­si. Kun sa­ma­nai­kai­ses­ti pal­ve­lu­tuo­tan­non kus­tan­nuk­set ko­ho­a­vat ja pal­ve­lu­tar­ve kas­vaa, on kun­nil­la myös pai­ne ko­rot­taa ve­rop­ro­sent­te­jaan.

– Kau­pun­kien ja kau­pun­ki­seu­tu­jen ke­hit­ty­mi­sen kriit­ti­nen edel­ly­tys on riit­tä­vä, en­na­koi­ta­va ja kan­nus­ta­va ra­hoi­tus, jon­ka avul­la ky­e­tään pit­kä­jän­tei­ses­ti vas­taa­maan pal­ve­lu­tar­pee­seen ja pal­ve­lu­tar­peen kas­vun mu­ka­naan tuo­miin il­mi­öi­hin. Val­ti­o­no­suus­jär­jes­tel­män tu­lee pe­rus­tua kun­tien tä­män het­ken teh­tä­viin, jol­loin sote-uu­dis­tuk­sen ta­sau­se­rien pois­ton tu­lee ol­la kes­kei­nen osa uu­dis­tus­ta, kau­pun­git pai­not­ta­vat.