Mielipide: Meri-Pori tarvitsee teknologista kompensaatiota
Syksyn aikana ovat monet Meri-Poriin suunnitellut teollisuusinvestoinnit edenneet positiivisesti. Pitkän hiljaisuuden jälkeen Mäntyluodon telakalla alkoi tapahtua, kun kanadalainen telakkayhtiö käynnisti jäämurtajan teräsrakenteiden valmistamisen. Tahkoluotoon suunniteltu vanadiinilaitos sai Business Finlandilta lähes 50 miljoonan euron investointiavustuksen, joka tukee laitoksen toteutumista. Marraskuussa julkaistu YVA-selostus Kirrinsantaan sijoittuvan synteettistä metaania, vetyä ja kaukolämpöä tuottavasta hankkeesta vahvistaa laitoksen toteutumista. Lisäksi myönteisesti etenevät Tahkoluodon uudistaminen, Peittoon kiertotalousalueen kehittäminen, Kaanaankorven biolaitoksen rakentaminen sekä Peittoon ja Kirrinsannan aurinkovoimaloiden suunnitelmat.
Myönteisen kehityksen haasteena on tällä hetkellä se, että hankkeita tarkastellaan toisistaan irrallisina kokonaisuuksina ilman koordinaatiota. Yhteisen tilannekuvan laatiminen kaikista suunnitteilla olevista projekteista mahdollistaisi järkevän yhteensovittamisen, vähentäisi päällekkäistä työtä ja parantaisi hankkeiden hyväksyttävyyttä.
Porin Saaristotien merkitys väylänä Meri-Porin teollisuusalueille ja satamiin kasvaa tulevaisuudessa entisestään. Siksi viranomaisten ja teollisuuden olisi jo nyt syytä tehdä yhteistyötä ja laatia ennakoiva kehittämissuunnitelma, joka varmistaa, että Saaristotiestä tulee turvallinen reitti asukkaille, matkailijoille sekä teollisuuden raskaille ja vaarallisille kuljetuksille.
Saaristotien turvallisuutta voidaan parantaa esimerkiksi: rakentamalla kevyen liikenteen väylä, lisäämällä ohitus- ja pysähtymispaikkoja sekä parantamalla tienrakenteita ja kunnossapitoa. Yhdistyksen mielestä toimenpiteet tulee toteuttaa yhteistyössä ELY-keskuksen, Porin kaupungin ja Saaristotietä käyttävien teollisuusyritysten kanssa.
Keskeisessä roolissa on Porin kaupunki, joka uuden strategiansa 2035 mukaan on kasvava ja vaikuttava Satakunnan pääkaupunki sekä länsirannikon teollisuuden ja turvallisuuden veturi. Siten Porin aktiivinen osallistuminen ja johtajuus ovat avainasemassa Saaristotien tulevaisuuden ratkaisuissa.
Tahkoluoto Offshore Oy:n voimajohtohankkeen YVA-selostuksesta antamassaan lausunnossa yhdistys kertoi, että se vastustaa voimajohtohankkeen pohjoista reittivaihtoehtoa (VE1), koska se aiheuttaisi merkittäviä haittoja alueen ympäristölle, asutukselle, elinkeinoille ja maisemalle. Yhdistyksen mielestä Meri-Porin alueelle on YVA-prosessin aikana käynnistynyt useita teollisuushankkeita, joiden takia ennen lopullista reittivalintaa on tärkeää tarkastella myös muita vaihtoehtoisia reittejä, jotka huomioivat muuttuneen tilanteen. Yhdistys esittää, että seuraavat reittivaihtoehdot tutkitaan ennen päätöksentekoa.
Ensisijaisena vaihtoehtona yhdistys pitää Fortumin nykyistä voimajohtolinjaa. Tämä tukee myös Fingridin ohjeita, joiden mukaan uudet voimajohdot tulisi sijoittaa olemassa olevien linjojen yhteyteen. Toisena vaihtoehtona olisi yhdistyksen mielestä toteuttaa sähkönsiirto maa- ja vesikaapeloinnin avulla, kuten esimerkiksi Raumalla Norsk e-Fuel-hankkeen sähkölinja suunnitellaan toteutettavaksi. Kolmanneksi vaihtoehdoksi yhdistys on esittänyt reittiä, jossa voimajohto kulkisi Tahkoluotoon vievän rautatien vieressä entisen pigmenttitehtaan alueelle ja siitä edelleen yli tai ali Pihlavanlahden. Tarkastelun arvoiseksi vaihtoehdoksi on noussut myös reitti, jossa kaapelit nousisivat merestä Kirrinsannan laajennusalueelle sijoitettavalle muuntoasemalle ja jatkaisi siitä entisen pigmenttitehtaan alueelle.
Vihreän siirtymän hankkeita ei tule toteuttaa luonnon tai maanomistajien kustannuksella, eikä suunnittelun lähtökohtana saa olla vain taloudellinen hyöty. Päätösten tulee edistää aidosti kestävää energiajärjestelmää, joka on sekä tehokas että ympäristöystävällinen. Tavoitteena tulee olla ekologisten, taloudellisten ja sosiaalisten näkökulmien tasapainoinen kokonaisuus.
Uuden strategiansa mukaan Pori sitoutuu edistämään luontopositiivisuutta, mikä tarkoittaa, että luonnon tilaa tulee kokonaisuutena parantaa eikä heikentää. Meri-Porin alueella tavoite on kuitenkin erityisen vaativa, sillä teollisuuden aiheuttamia haittoja ei siellä voida täysin välttää. Tämän vuoksi tulisi toteuttaa ekologista kompensaatiota, jossa ympäristölle aiheutuvat haitat hyvitetään parantamalla tai suojelemalla luontoa toisaalla vähintään saman verran.
Markku Kivinen, Marko Hakamäki, Markku Vihermaa, Jukka Söderdahl
Vapaan Porin Saaristotien puolesta ry:n hallitus

