Maa­rit Kaut­to

Eri­lai­set mön­ki­jät ovat nuo­ri­son kes­kuu­des­sa ly­hy­es­sä ajas­sa syr­jäyt­tä­neet mo­po­au­tot. Nuo­ret hu­ris­te­le­vat ny­ky­ään niin avo­mal­li­sil­la sar­vi­mön­ki­jöil­lä kuin hy­til­li­sil­lä kop­pi- eli trak­to­ri­mön­ki­jöil­lä­kin.

– Nuor­ten liik­ku­mi­nen on 2020-lu­vul­la muut­tu­nut sel­väs­ti. Nyt ajel­laan säh­kös­kuu­teil­la tai mön­ki­jöil­lä, jopa pe­rin­teis­ten mo­po­jen ja skoot­te­rien mää­rä on vä­hen­ty­nyt, to­te­aa po­ri­lai­sen au­to­kou­lu Ajos­sän lii­ken­ne­o­pet­ta­ja Sami Haa­pa­nen ja jat­kaa:

– Mo­po­au­to­ja ei myy­dä uu­te­na enää juu­ri lain­kaan. Esi­mer­kik­si koko Sa­ta­kun­nas­sa on ku­lu­van vuo­den ai­ka­na myy­ty kol­me uut­ta mo­po­au­toa, mut­ta trak­to­rei­ta 258 ja näis­tä suu­rin osa on T-luok­kaan luo­ki­tel­ta­via mön­ki­jöi­tä. Koko Suo­mes­sa mo­po­au­to­ja on myy­ty tänä vuon­na vain 30. Muu­tos on mel­koi­nen, kun ver­taa esi­mer­kik­si kol­men vuo­den ta­kai­seen ti­lan­tee­seen, jol­loin uu­sia mo­po­au­to­ja myy­tiin Sa­ta­kun­nas­sa vie­lä 50.

Haa­pa­sen mu­kaan yk­si syy no­pe­aan muu­tok­seen on var­mas­ti nuor­ten tren­di­tie­toi­suus ja se, et­tä kop­pi­mön­ki­jäl­lä voi ajel­la jopa kuut­ta­kymp­piä. Suu­rin vai­ku­tus on var­mas­ti sil­lä, et­tä 15-vuo­ti­as pää­see kop­pi­mön­ki­jän rat­tiin huo­mat­ta­vas­ti hel­pom­min ja myös edul­li­sem­min kuin mo­po­au­ton.

– Mo­po­au­to­kort­tiin vaa­di­taan ajo­koe ja te­o­ri­a­koe, kun taas kop­pi­mön­ki­jän aja­mi­seen vaa­di­taan vain trak­to­ri- eli T-kort­ti ja sen saa­mi­seen riit­tää pelk­kä te­o­ri­a­koe. Kop­pi­mön­ki­jän va­kuu­tus­mak­sut ovat sitä pait­si tois­tai­sek­si vain muu­ta­mia sa­ta­sia vuo­des­sa, kun mo­po­au­ton va­kuu­tus­mak­sut voi­vat pa­him­mil­laan jopa 4000 eu­roa vuo­des­sa. Vas­taa­vas­ti kop­pi­mön­ki­jä ku­lut­taa huo­mat­ta­vas­ti enem­män ben­saa. Mo­po­au­tol­la 100 ki­lo­met­rin ajos­sa ku­luu noin vii­den eu­ron die­se­lit, kun kop­pi­mön­ki­jä puo­les­taan vie 20–30 eu­rol­la ben­saa.

Nu­rin­ku­ris­ta on se, et­tä 15-vuo­ti­as pää­see aja­maan pel­käl­lä te­o­ri­a­ko­keen lä­päi­syl­lä 60 ki­lo­met­riä tun­nis­sa kul­ke­vaa kop­pi­mön­ki­jää, mut­ta 45 ki­lo­met­riä tun­nis­sa kul­ke­van mo­po­au­ton tai mo­po­mön­ki­jän kul­jet­ta­mi­seen vaa­di­taan ajo­koe. Lii­ken­ne­o­pet­ta­jien mie­les­tä lain­sää­dän­tö on­kin täs­sä asi­as­sa jää­nyt sel­ke­äs­ti jäl­keen ja vaa­ti­si pi­kais­ta uu­dis­ta­mis­ta.

– Mön­ki­jä- ja mo­po­kort­tien maa­il­mas­sa val­lit­see täl­lä het­kel­lä mel­koi­nen vii­dak­ko. T-luo­kan ajo­kor­til­la saa ajaa trak­to­rei­ta ja trak­to­ri­mön­ki­jöi­tä, joi­den enim­mäis­no­peus on 60 km/h. Poik­keuk­se­na ovat T3b-luo­kan ajo­neu­vot, joi­den aja­mi­seen tar­vit­see 1.7.2018 al­ka­en AM/121-luo­kan ajo-oi­keu­den eli mo­po­au­to­kor­tin.

– Mo­po­au­to­kor­til­la puo­les­taan saa ajaa ke­vyt­tä ne­li­pyö­rää eli mo­po­au­toa ja mo­po­mön­ki­jää. Li­säk­si sil­lä saa ajaa enin­tään 60 ki­lo­met­riä tun­nis­sa kul­ke­vaa trak­to­ri­mön­ki­jää eli T3b-luo­kan ajo­neu­voa.

– Mo­net van­hem­mat ovat häm­men­ty­nei­tä ja ky­se­le­vät au­to­kou­lus­ta, et­tä min­kä­lai­sen ajo­kor­tin 15-vuo­ti­as tar­vit­see, jos hä­nel­lä on käy­tös­sään jo­kin tiet­ty ajo­pe­li.

Sami Haa­pa­sen mu­kaan ti­lan­net­ta sel­keyt­täi­si huo­mat­ta­vas­ti, jos 15-vuo­ti­aal­la oli­si vain yk­si ajo­kort­ti, jol­la sai­si ajaa niin mo­poa, kai­ken­lai­sia mön­ki­jöi­tä kuin mo­po­au­to­a­kin.

– Ja tä­män ajo­kor­tin suo­rit­ta­mi­seen pi­täi­si ol­la vaa­ti­muk­se­na te­o­ri­a­ko­keen li­säk­si myös ajo­tun­te­ja ja ajo­koe.

Sen li­säk­si, et­tä kop­pi­mön­ki­jät kul­ke­vat lu­jaa, ne ovat erit­täin ää­nek­käi­tä niin ulos- kuin si­sään­päin­kin.

– Mit­ta­sin ker­ran kop­pi­mön­ki­jän si­sä­ti­lan me­lu­ta­son, joka oli pe­rä­ti 100 de­si­be­liä. Sii­nä on jo nuo­ren kuu­lo­kin vaa­ras­sa.

– Eroa on myös sii­nä, et­tä mo­po­au­ton kyy­tiin voi ot­taa vain yh­den ka­ve­rin, mut­ta kop­pi­mön­ki­jän koos­ta ja mal­lis­ta riip­pu­en kyy­tiin mah­tuu 3–6 ih­mis­tä. Jos miet­tii, et­tä 15-vuo­ti­as ajaa kuu­si­paik­kais­ta, oi­ke­an au­ton ko­kois­ta kop­pi­mön­ki­jää pel­käl­lä te­o­ri­a­ko­keel­la, niin on­han se ai­ka hur­jaa tou­hua. Mön­ki­jät­hän on alun­pe­rin suun­ni­tel­tu maas­to- ja työ­käyt­töön, ei­vät hu­pi­a­je­luun lii­ken­tees­sä, Haa­pa­nen to­te­aa.