Nuoret ajelevat nyt mönkijällä tai sähköskuutilla – Liikenneopettajien mielestä ajokorttilainsäädäntö vaatisi pikaista uudistamista
Maarit Kautto
Erilaiset mönkijät ovat nuorison keskuudessa lyhyessä ajassa syrjäyttäneet mopoautot. Nuoret huristelevat nykyään niin avomallisilla sarvimönkijöillä kuin hytillisillä koppi- eli traktorimönkijöilläkin.
– Nuorten liikkuminen on 2020-luvulla muuttunut selvästi. Nyt ajellaan sähköskuuteilla tai mönkijöillä, jopa perinteisten mopojen ja skootterien määrä on vähentynyt, toteaa porilaisen autokoulu Ajossän liikenneopettaja Sami Haapanen ja jatkaa:
– Mopoautoja ei myydä uutena enää juuri lainkaan. Esimerkiksi koko Satakunnassa on kuluvan vuoden aikana myyty kolme uutta mopoautoa, mutta traktoreita 258 ja näistä suurin osa on T-luokkaan luokiteltavia mönkijöitä. Koko Suomessa mopoautoja on myyty tänä vuonna vain 30. Muutos on melkoinen, kun vertaa esimerkiksi kolmen vuoden takaiseen tilanteeseen, jolloin uusia mopoautoja myytiin Satakunnassa vielä 50.
Haapasen mukaan yksi syy nopeaan muutokseen on varmasti nuorten trenditietoisuus ja se, että koppimönkijällä voi ajella jopa kuuttakymppiä. Suurin vaikutus on varmasti sillä, että 15-vuotias pääsee koppimönkijän rattiin huomattavasti helpommin ja myös edullisemmin kuin mopoauton.
– Mopoautokorttiin vaaditaan ajokoe ja teoriakoe, kun taas koppimönkijän ajamiseen vaaditaan vain traktori- eli T-kortti ja sen saamiseen riittää pelkkä teoriakoe. Koppimönkijän vakuutusmaksut ovat sitä paitsi toistaiseksi vain muutamia satasia vuodessa, kun mopoauton vakuutusmaksut voivat pahimmillaan jopa 4000 euroa vuodessa. Vastaavasti koppimönkijä kuluttaa huomattavasti enemmän bensaa. Mopoautolla 100 kilometrin ajossa kuluu noin viiden euron dieselit, kun koppimönkijä puolestaan vie 20–30 eurolla bensaa.
Nurinkurista on se, että 15-vuotias pääsee ajamaan pelkällä teoriakokeen läpäisyllä 60 kilometriä tunnissa kulkevaa koppimönkijää, mutta 45 kilometriä tunnissa kulkevan mopoauton tai mopomönkijän kuljettamiseen vaaditaan ajokoe. Liikenneopettajien mielestä lainsäädäntö onkin tässä asiassa jäänyt selkeästi jälkeen ja vaatisi pikaista uudistamista.
– Mönkijä- ja mopokorttien maailmassa vallitsee tällä hetkellä melkoinen viidakko. T-luokan ajokortilla saa ajaa traktoreita ja traktorimönkijöitä, joiden enimmäisnopeus on 60 km/h. Poikkeuksena ovat T3b-luokan ajoneuvot, joiden ajamiseen tarvitsee 1.7.2018 alkaen AM/121-luokan ajo-oikeuden eli mopoautokortin.
– Mopoautokortilla puolestaan saa ajaa kevyttä nelipyörää eli mopoautoa ja mopomönkijää. Lisäksi sillä saa ajaa enintään 60 kilometriä tunnissa kulkevaa traktorimönkijää eli T3b-luokan ajoneuvoa.
– Monet vanhemmat ovat hämmentyneitä ja kyselevät autokoulusta, että minkälaisen ajokortin 15-vuotias tarvitsee, jos hänellä on käytössään jokin tietty ajopeli.
Sami Haapasen mukaan tilannetta selkeyttäisi huomattavasti, jos 15-vuotiaalla olisi vain yksi ajokortti, jolla saisi ajaa niin mopoa, kaikenlaisia mönkijöitä kuin mopoautoakin.
– Ja tämän ajokortin suorittamiseen pitäisi olla vaatimuksena teoriakokeen lisäksi myös ajotunteja ja ajokoe.
Sen lisäksi, että koppimönkijät kulkevat lujaa, ne ovat erittäin äänekkäitä niin ulos- kuin sisäänpäinkin.
– Mittasin kerran koppimönkijän sisätilan melutason, joka oli peräti 100 desibeliä. Siinä on jo nuoren kuulokin vaarassa.
– Eroa on myös siinä, että mopoauton kyytiin voi ottaa vain yhden kaverin, mutta koppimönkijän koosta ja mallista riippuen kyytiin mahtuu 3–6 ihmistä. Jos miettii, että 15-vuotias ajaa kuusipaikkaista, oikean auton kokoista koppimönkijää pelkällä teoriakokeella, niin onhan se aika hurjaa touhua. Mönkijäthän on alunperin suunniteltu maasto- ja työkäyttöön, eivät hupiajeluun liikenteessä, Haapanen toteaa.