Maa­rit Kaut­to

Hyö­ty­a­jo­neu­vo­jen va­rus­te­lu vaa­tii kek­si­jän tai­to­ja, sil­lä lä­hes­kään kaik­kia va­rus­tei­ta, ka­lus­tei­ta ja osia ei ole val­mii­na, vaan ne on suun­ni­tel­ta­va ja ke­hi­tel­tä­vä asi­ak­kaan tar­pei­den ja toi­vei­den mu­kaan. Po­ri­lai­sen Au­to-Kir­mo­lan am­mat­ti­tai­to hyö­ty­a­jo­neu­vo­jen va­rus­te­lus­sa ulot­tuu 1950-lu­vul­le saak­ka. Ny­kyi­nen toi­mi­tus­joh­ta­ja Heik­ki Pösö ker­too, et­tä Au­to-Kir­mo­las­sa va­rus­tel­laan hyö­ty­a­jo­neu­vo­ja am­mat­ti­käyt­töön, ku­ten esi­mer­kik­si eri­lai­sia huol­to­au­to­ja, kuor­ma-au­to­ja ja au­to­ja ras­kaan ka­lus­ton ajo-ope­tuk­seen. Li­säk­si on­nis­tu­vat mat­kai­lu­a­jo­neu­vo­jen va­rus­te­lut ja vau­ri­o­kor­jauk­set. Yri­tyk­sen eri­tyi­so­saa­mi­seen kuu­luu myös eri­koi­sa­jo­neu­vo­jen va­rus­te­lu.

Au­to-Kir­mo­la vas­ta­si muun mu­as­sa jo­kin ai­ka sit­ten Sata-alu­een en­si­hoi­don käyt­töön luo­vu­te­tun lää­kä­ri­au­ton va­rus­te­lus­ta.

– Au­to tuli meil­le tyh­jä­nä pa­ket­ti­au­to­na. Sin­ne suun­ni­tel­tiin ja val­mis­tet­tiin omat pai­kat ja säi­ly­tys­ti­lat kai­kel­le tar­vit­ta­val­le tek­nii­kal­le sekä lää­kin­tä­vä­li­neil­le. Li­säk­si asen­sim­me hä­ly­tys­lait­teet, ku­ten vil­kut ja si­ree­nit pai­koil­leen. Asen­sim­me myös läm­pö­kaa­pin ja jää­kaa­pin eri­lai­sia lää­ke­ai­nei­ta ja ve­ri­näyt­tei­tä var­ten.

– Olem­me va­rus­tel­leet myös esi­mer­kik­si joh­to­au­to­ja pe­las­tus­lai­tok­sel­le, kier­tä­vän näyt­tee­not­to­au­ton ja eri­tyis­ti­lan­neyk­si­kön hy­vin­voin­ti­a­lu­eel­le ja eri­lai­sia VPK-ajo­neu­vo­ja. Kaik­kea teem­me pie­nis­tä li­sä­va­lo­a­sen­nuk­sis­ta suu­ri­töi­sem­piin eri­koi­sa­jo­neu­vo­jen va­rus­te­lui­hin. Täl­lä het­kel­lä ajan­koh­tai­sia ovat myös säh­kö- ja polt­to­ai­ne­käyt­töis­ten läm­mit­ti­mien asen­nuk­set.

– Mie­len­kiin­toi­sia ovat muun mu­as­sa kuor­ma-au­to­jen oh­jaa­moi­den muu­tos­työt esi­mer­kik­si hak­ku­ri­au­to­käyt­töön. Hy­tis­tä pois­te­taan ta­ka­sei­nä ja ti­lal­le asen­ne­taan iso ik­ku­na sekä hyt­tiin si­säl­le pyö­ri­vä oh­jaa­mois­tuin oh­jai­mi­neen. Näin hy­tis­tä kä­sin voi oh­ja­ta puu­ta­va­ra­nos­tu­ria, joka syöt­tää ma­te­ri­aa­lia hak­ku­riin, Heik­ki Pösö sel­vit­tää.

Au­ton va­rus­te­li­jal­ta vaa­di­taan hy­vin mo­ni­puo­lis­ta osaa­mis­ta.

– Täs­sä työs­sä tar­vi­taan me­tal­li-, puu-, ver­hoi­lu- ja säh­kö­töi­den osaa­mis­ta ja hiu­kan maa­laa­mis­ta­kin. Hy­vin pit­käl­le tämä on kä­si­työ­tä ja it­se ke­hi­tel­ty­jen, uniik­kien rat­kai­su­jen suun­nit­te­lua. Työ on var­sin vaih­te­le­vaa ja pal­kit­se­vaa, kun nä­kee kät­ten­sä jäl­jen val­mii­na. Meil­lä on it­se asi­as­sa täl­lä het­kel­lä tii­mis­säm­me paik­ka au­ki yh­del­le hy­väl­le työ­mie­hel­le, Heik­ki Pösö vink­kaa ja esit­te­lee uut­ta 3D-tu­los­tin­ta, jol­la voi­daan val­mis­taa mo­nen­lai­sia eri­kois­kiin­nik­kei­tä ja -te­li­nei­tä.

Rekka, jonka hytti on muutettu hakkuriautokäyttöön sopivaksi.

Rekka, jonka hytti on muutettu hakkuriautokäyttöön sopivaksi.

Kuva: Auto-Kirmola

Kaik­ki pro­jek­tit läh­te­vät liik­keel­le asi­ak­kaan tar­pees­ta.

– Yh­des­sä asi­ak­kaan kans­sa suun­nit­te­lem­me ja mie­tim­me, mi­ten tar­peet oli­si jär­ke­vin­tä to­teut­taa, jot­ta lop­pu­tu­los oli­si pa­ras mah­dol­li­nen.

Par­hail­laan Au­to-Kir­mo­lan hal­lis­sa va­rus­tel­laan muun mu­as­sa erään op­pi­lai­tok­sen ope­tus­käyt­töön tu­le­vaa kuor­ma-au­toa.

– Au­ton hy­tin ta­ka­o­san ma­kuu­ti­lo­jen ti­lal­le asen­ne­taan pen­kit, jot­ta op­pi­lai­ta mah­tuu kyy­tiin ja ajo-opet­ta­jaa var­ten asen­ne­taan jar­ru­pol­jin.

– Täs­sä taas on työn al­la mat­kai­lu­a­jo­neu­vok­si re­kis­te­röi­tä­vä pa­ket­ti­au­to, jo­hon asen­ne­taan mo­nen­lai­sil­le työ­ka­luil­le so­pi­via kiin­nik­kei­tä, lo­ke­roi­ta ja hyl­ly­jä. Au­to toi­mii myös työ­mies­ten tau­ko­tu­pa­na, jo­ten se­kin on huo­mi­oi­ta­va, Heik­ki Pösö esit­te­lee.

Au­to-Kir­mo­lan ta­ri­na al­kaa 1950-lu­vul­ta, jol­loin Mat­ti Kir­mo­la pe­rus­ti ko­la­ri­kor­jaa­mon. Hä­nen pe­ri­kun­tan­sa myi yh­ti­ön vuon­na 1988, ja 1996 yh­ti­ö­muo­to sekä nimi vaih­tui­vat Po­rin Au­to­e­ri­kois­työ Oy:ksi.

Jou­ni Ne­va­la os­ti toi­min­nan vuon­na 2003 ja ot­ti pe­rin­teik­kään Kir­mo­lan ni­men uu­del­leen käyt­töön 2005, jol­loin ni­mek­si tuli Au­to-Kir­mo­la Oy. Ny­kyi­nen toi­mi­tus­joh­ta­ja Heik­ki Pösö os­ti ap­piu­kol­taan Jou­ni Ne­va­lal­ta osuu­den yh­ti­ös­tä 2017 ja as­tui sa­mal­la mu­kaan yri­tyk­sen toi­min­taan.

Va­rus­te­lu­töi­den li­säk­si Au­to-Kir­mo­las­sa ver­hoil­laan ajo­neu­vo­jen penk­ke­jä sekä myy­dään val­mii­ta va­rus­te­lu­tuot­tei­ta ja tar­vik­kei­ta tee se it­se -käyt­töön.

– Myym­me myös omaa eri­koi­suut­tam­me, Jat­si-as­tin­ve­to­kouk­kua, koko Suo­men alu­eel­le, Heik­ki Pösö ker­too.

Luvian VPK:lle muokattu ajoneuvo, jolla voi kuljettaa mönkijää.

Luvian VPK:lle muokattu ajoneuvo, jolla voi kuljettaa mönkijää.