Pelle Peloton -asenne on eduksi hyötyajoneuvojen varustelussa
Työ on hyvin pitkälle käsityötä sekä uniikkien ratkaisujen suunnittellua ja toteutusta.
Maarit Kautto
Hyötyajoneuvojen varustelu vaatii keksijän taitoja, sillä läheskään kaikkia varusteita, kalusteita ja osia ei ole valmiina, vaan ne on suunniteltava ja kehiteltävä asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan. Porilaisen Auto-Kirmolan ammattitaito hyötyajoneuvojen varustelussa ulottuu 1950-luvulle saakka. Nykyinen toimitusjohtaja Heikki Pösö kertoo, että Auto-Kirmolassa varustellaan hyötyajoneuvoja ammattikäyttöön, kuten esimerkiksi erilaisia huoltoautoja, kuorma-autoja ja autoja raskaan kaluston ajo-opetukseen. Lisäksi onnistuvat matkailuajoneuvojen varustelut ja vauriokorjaukset. Yrityksen erityisosaamiseen kuuluu myös erikoisajoneuvojen varustelu.
Auto-Kirmola vastasi muun muassa jokin aika sitten Sata-alueen ensihoidon käyttöön luovutetun lääkäriauton varustelusta.
– Auto tuli meille tyhjänä pakettiautona. Sinne suunniteltiin ja valmistettiin omat paikat ja säilytystilat kaikelle tarvittavalle tekniikalle sekä lääkintävälineille. Lisäksi asensimme hälytyslaitteet, kuten vilkut ja sireenit paikoilleen. Asensimme myös lämpökaapin ja jääkaapin erilaisia lääkeaineita ja verinäytteitä varten.
– Olemme varustelleet myös esimerkiksi johtoautoja pelastuslaitokselle, kiertävän näytteenottoauton ja erityistilanneyksikön hyvinvointialueelle ja erilaisia VPK-ajoneuvoja. Kaikkea teemme pienistä lisävaloasennuksista suuritöisempiin erikoisajoneuvojen varusteluihin. Tällä hetkellä ajankohtaisia ovat myös sähkö- ja polttoainekäyttöisten lämmittimien asennukset.
– Mielenkiintoisia ovat muun muassa kuorma-autojen ohjaamoiden muutostyöt esimerkiksi hakkuriautokäyttöön. Hytistä poistetaan takaseinä ja tilalle asennetaan iso ikkuna sekä hyttiin sisälle pyörivä ohjaamoistuin ohjaimineen. Näin hytistä käsin voi ohjata puutavaranosturia, joka syöttää materiaalia hakkuriin, Heikki Pösö selvittää.
Auton varustelijalta vaaditaan hyvin monipuolista osaamista.
– Tässä työssä tarvitaan metalli-, puu-, verhoilu- ja sähkötöiden osaamista ja hiukan maalaamistakin. Hyvin pitkälle tämä on käsityötä ja itse kehiteltyjen, uniikkien ratkaisujen suunnittelua. Työ on varsin vaihtelevaa ja palkitsevaa, kun näkee kättensä jäljen valmiina. Meillä on itse asiassa tällä hetkellä tiimissämme paikka auki yhdelle hyvälle työmiehelle, Heikki Pösö vinkkaa ja esittelee uutta 3D-tulostinta, jolla voidaan valmistaa monenlaisia erikoiskiinnikkeitä ja -telineitä.
Rekka, jonka hytti on muutettu hakkuriautokäyttöön sopivaksi.
Kuva: Auto-Kirmola
Kaikki projektit lähtevät liikkeelle asiakkaan tarpeesta.
– Yhdessä asiakkaan kanssa suunnittelemme ja mietimme, miten tarpeet olisi järkevintä toteuttaa, jotta lopputulos olisi paras mahdollinen.
Parhaillaan Auto-Kirmolan hallissa varustellaan muun muassa erään oppilaitoksen opetuskäyttöön tulevaa kuorma-autoa.
– Auton hytin takaosan makuutilojen tilalle asennetaan penkit, jotta oppilaita mahtuu kyytiin ja ajo-opettajaa varten asennetaan jarrupoljin.
– Tässä taas on työn alla matkailuajoneuvoksi rekisteröitävä pakettiauto, johon asennetaan monenlaisille työkaluille sopivia kiinnikkeitä, lokeroita ja hyllyjä. Auto toimii myös työmiesten taukotupana, joten sekin on huomioitava, Heikki Pösö esittelee.
Auto-Kirmolan tarina alkaa 1950-luvulta, jolloin Matti Kirmola perusti kolarikorjaamon. Hänen perikuntansa myi yhtiön vuonna 1988, ja 1996 yhtiömuoto sekä nimi vaihtuivat Porin Autoerikoistyö Oy:ksi.
Jouni Nevala osti toiminnan vuonna 2003 ja otti perinteikkään Kirmolan nimen uudelleen käyttöön 2005, jolloin nimeksi tuli Auto-Kirmola Oy. Nykyinen toimitusjohtaja Heikki Pösö osti appiukoltaan Jouni Nevalalta osuuden yhtiöstä 2017 ja astui samalla mukaan yrityksen toimintaan.
Varustelutöiden lisäksi Auto-Kirmolassa verhoillaan ajoneuvojen penkkejä sekä myydään valmiita varustelutuotteita ja tarvikkeita tee se itse -käyttöön.
– Myymme myös omaa erikoisuuttamme, Jatsi-astinvetokoukkua, koko Suomen alueelle, Heikki Pösö kertoo.
Luvian VPK:lle muokattu ajoneuvo, jolla voi kuljettaa mönkijää.