Vt 11:n Koi­vis­ton ja Pik­ku­haa­ran sil­to­jen uu­si­mis­hank­keel­la ra­ken­nus­työt ovat eden­neet odo­tet­tua no­pe­am­min. Uu­sit­tu Koi­vis­ton sil­ta avat­tiin lii­ken­teel­le mar­ras­kuus­sa ja Pik­ku­haa­ran sil­ta pääs­tään avaa­maan ajo­neu­vo­lii­ken­teel­le tä­nään 3. jou­lu­kuu­ta.

Hank­kees­sa uu­sit­tiin elin­kaa­ren­sa pää­hän tul­leet, Ul­vi­lan ja Po­rin ra­jal­la si­jait­se­vat Koi­vis­ton ja Pik­ku­ha­raan sil­lat. Ra­ken­nus­työt käyn­nis­ty­vät mar­ras­kuus­sa 2024. Loka-mar­ras­kuun ai­ka­na on teh­ty on­nis­tu­nei­den sil­to­jen kan­sien va­lu­jen jäl­keen muun mu­as­sa pin­ta­ra­ken­tei­siin liit­ty­viä eris­tys- ja pääl­lys­tys­töi­tä.

– Kä­ve­ly- ja pyö­räi­ly­lii­ken­ne kul­kee vie­lä muu­ta­man vii­kon ajan kier­to­sil­lan kaut­ta, kun teem­me liit­ty­mä­ra­ken­teet val­miik­si van­han väy­län koh­dal­le. Ta­voit­tee­na on kui­ten­kin siir­tää kä­ve­ly- ja pyö­räi­ly­lii­ken­ne uu­del­le sil­lal­le en­nen jou­lua , ker­too hank­keen pro­jek­ti­pääl­lik­kö Kari Par­ti­ai­nen Väy­lä­vi­ras­tos­ta.

Uu­sit­tu Koi­vis­ton sil­ta on te­räk­si­nen liit­to­ra­ken­tei­nen sil­ta, joka on le­vey­del­tään 15,3 met­riä ja pi­tuu­del­taan 120 met­riä. Pik­ku­haa­ran uu­sit­tu sil­ta on puo­les­taan15,3 met­riä le­veä ja 60 met­riä pit­kä be­to­ni­nen palk­ki­sil­ta.

– Kun mo­lem­mat sil­lat on avat­tu lii­ken­teen käyt­töön, aloi­tam­me työ­nai­kais­ten kier­to­sil­to­jen pur­ku­työt. Ke­vääl­lä hank­keel­la teh­dään lä­hin­nä vii­meis­te­ly­töi­tä, li­sää Par­ti­ai­nen.

Uu­si­tut sil­lat pa­ran­ta­vat tie­lii­ken­teen tur­val­li­suut­ta, pie­nen­tä­vät yl­lä­pi­to­kus­tan­nuk­sia ja vä­hen­tä­vät lii­ken­ne­me­lua alu­eel­la. Hank­keen kus­tan­nu­sar­vio on 16 mil­joo­naa eu­roa, ja to­teu­tu­nei­den kus­tan­nus­ten ar­vi­oi­daan jää­vän noin 11 mil­joo­naan eu­roon. Ura­koit­si­ja­na hank­kees­sa toi­mii Kre­a­te Oy.